Jag har ett trähus byggt av myresjöhus -85 med stående lockpanel. Fasaden består av asfaboard, och på denna är tunna bottenbrädor (18mm) spikade dikt an, men med två frästa spår som luftspalt. Utanpå detta sitter 22 mm tjock lockbräda.
Nu är en del av fasaden dålig och behöver bytas. Lockbrädorna är ju enkla att byta, men vad gäller bottenbrädorna är detta ju ingen lagervara direkt. Era bästa förslag önskas!
Jag ser följande alternativ:
1: Söderväggen byttes förra året, vi rev allt och satte 22 mm luftspalt utanpå asfaboarden, 22x95 både botten och lock. Detta är naturligtvis mest rätt, men jag är osugen på detta projekt och hade tänkt en enklare lösning eftersom stora delar av panelen fortfarande är ok.
2: Råspont som bottenbräda. Råspontbräda, 18 mm tjock och 22 mm lock enligt ovan. Skippa luftspalten helt och hoppas på det bästa. Det har ju hållit i 30 år tidigare, visserligen med fräst luftspalt.
3: Råspont med luftspalt. Tunn, kanske ca 5 mm luftspalt bakom råsponten. 5 mm luftspalt borde vara bättre än inget, och det är nog tillräckligt lite för att jag ska kunna dölja det utan att behöva byta hela fasaden.
4: Andra förslag?
Här syns skillnaden i tjocklek på nuvarande fasaden botten/lock. Notera också frästa luftspalten
Närbild på fasadbeklädnad med rödfärgad lockpanel och frästa luftspår i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behovet av luftspalt styrs dels av vilken sorts färg du använder, dels av hur torrt det nya virket är. Använder du brädgårdstorrt (dvs inte alls torrt) virke och målar med en diffusionstät färg som acrylatfärg bör alla panelbrädor ha luftspalt, alltså även bottenbrädorna. Kan du låta panelen sitta uppe ett slag innan du målar eller använder diffusionsöppen färg som Falu rödfärg eller linoljefärg kan du nog klara dig utan luftspalt bakom bottenpanelen. Förr, dvs på 1930-talet och tidigare var det rätt ovanligt med luftspalt om det inte behövdes av andra skäl. Men då tog man ju tid på sig och hade inte syntetiska färger. Det borde gå bra att använda råspont i botten bara den har en finsågad yta som du kan vända utåt. En del modern råsport har istället räfflor på utsidan som inte är så vackra. Se upp med det.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter! Det är målat med demidekk, så det är tätt och bra... Så bra att färgen håller ihop även om underlaget är helt genomruttet.
Det kanske kan vara en variant att grunda med deras grundolja, (visir tror jag den heter, den borde väl inte vara tät på samma vis?) sätta upp och låta torka och färdigmåla efter några veckor?
Vad tror du om min "mini-luftspalt"? bortkastat arbete?
 
Fast Justus råd med slam eller linoljefärg är ju inte så dumt... Kanske du slipper att skiten ruttnar igen...
 
Jo, det ligger ju något i det... men i det här fallet blir nog lite märkligt att köra olika färgtyper på enstaka brädor. Färgen har jag dessutom redan hemma sedan tidigare...
 
Det sjuka är ju att hus som är över 100 år gamla ofta har sin originalpanel kvar, medan jag ser ganska nya hus där man just gör detta, river ned ruttet och sätter nytt... Det kan bara inte vara bra ur ekonomisk och miljömässig synvinkel... Men jag håller med, att ha en fasad med en färg och en annan med en annan färgtyp... Du får slam eller linoljefärgsmåla nästa gång du byter panel! ;)
 
Hehe, jo det är märkligt, men ska man byggnadsvårda och använda ursprungliga material och metoder i ett 80-talshus så får det väl bli med "moderna" material som förstör träet på ca 30 år!
Det är likadant med de parkettgolv som läggs överallt i husen idag. "Slipbart" kallas det, men hur många slipar sina parkettgolv? Det är ju billigare att riva ut det 10 år gamla golvet och lägga in ett nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.