Vi är intresserade av ett hus, men det står pris disskuteras på hemnet så jag kan inte få upp någon boende kostnad.(jagat mäklaren länge men får ej tag i dem)

Därför tänkte jag höra med er.
Boarea 140 kvm biarea 50 kvm, Byggt 1937. Direktverkande el. Två glas fönster.Fastighetsskatt/mån 479. Vi är två vuxna.

Nån som kan säga på ett ungefär vad det kan kosta oss i månaden att bo där.
Vad räknas in i driftskostnaden? Såg i nån tråd där folk pratade om vad dem använde i månaden, men vet inte alls vad sådant blir i pengar :-?
Mvh Therese
 
tja, det beror på isoleringen i huset; hur lång upp i landet ni bor etc... att sätta en någorlunda exakt kostnad blir snudd på omöjligt.
Generellt är direktverkande el svindyrt: och värre lär det bli.... ska ni köpa det huset; ta ett extralån och installera vedpanna eller pellets. Det lönar sig i längden.
Vi har ett hus på 280 kvm + 80 kvm biyta med direktverkande el. Kostnad: ca 60-70 000 kronor per år i räkningar från Göteborg energi. Ni har halva den ytan så 30 000:- kanske är en rimlig gissning?
 
är det bara för den direktverkande elen?
Tillkommer vatten, sophämtning, fastighetsskatt, vad mer? Sen på dem ca 30 000?

Vad skulle det kosta att installera pellets el vedpanna? Och sen i månaden ungefär?
 
det är bara för direktverkande el: ja. Sen tillkommer VA, sophämtning etc.

pellets har jag ingen aning, men en vedpanna som vi själva ska ha (Baxi) kostar ca 40000:- i ett utförande som räcker för en 150 kvm villa: tänk på att om du har direktverkande el har sannolikt rörstammar tagits bort innan: ackumulatortankar tillkommer också... vi har gjort en beräkning på ca 80-90000:- totalt för hela konverteringen.

(pellets har vi valt bort: marknaden på pellets ser ut ungefär som elmarknaden; med en handfull tillverkare som mycket väl kan få för sig att göra upp om priserna sinsemellan......skog kommer det däremot alltid att finnas gott om i det här landet: det verkade säkrast....)

vi gjorde en enkel kalkyl och kom fram till att vi kunde ta ett banklån på 200000:- till konverteringen, och ändå tjäna 1000:-/månad på de minskade elräkningarna. -det lönar sig garanterat, mao.
 
vad brukar man räkna för vatten i månaden? Vi är två vuxna.

ok ja då lönar det ju sig.
 
Räkna med en tusenlapp per månad för vatten/avlopp, sopor och försäkringar ungefär.
 
tack så mycket för ditt svar.
så ca 30000 för direktverkande eldet är 2500 i månaden och så ca 1000 för vatten sopor försäkring. + fastighetsskatt då är vi på 4000 i månaden sen lån. Inte så farligt alltså. Har jag glömt räkna in nåt?
 
Om ni ska låna pengar till huset så får ni ju tillbaka 30% av det ni betalar i ränta och de pengarna brukar kunna täcka upp kostnaden för fastighetsskatten om inte taxeringsvärdet är oerhört högt vilket jag inte tror det är för det hus du nämner.
 
wertok skrev:
Om ni ska låna pengar till huset så får ni ju tillbaka 30% av det ni betalar i ränta och de pengarna brukar kunna täcka upp kostnaden för fastighetsskatten om inte taxeringsvärdet är oerhört högt vilket jag inte tror det är för det hus du nämner.
vadå får tillbaka 30% av det man betalar i ränta? Det där kan jag inget om, el kan inte nåt om detta tyvärr. Tänk på att jag är tjej och bara 23 år ;)

taxeringsvärdet är 575 000. Kan man säga vad priset bör ligga på utifrån det? 140 kvm två tomter totalt 4000kvm. byggt 37.
 
Nallis skrev:
vadå får tillbaka 30% av det man betalar i ränta? Det där kan jag inget om, el kan inte nåt om detta tyvärr. Tänk på att jag är tjej och bara 23 år ;)

taxeringsvärdet är 575 000. Kan man säga vad priset bör ligga på utifrån det? 140 kvm två tomter totalt 4000kvm. byggt 37.
Jättesvårt att säga vad huset kostar gissar på 1 miljon, beror på plats och skick osv. Lånar ni 1 miljon till 5% ränta blir det ju 50 000 kr i ränta per år. Av dessa 50 000 kr får ni tillbaka 30%, 15 000 kr alltså. Dessa 15 000 kr får ni tillsammans med er restskatt efter ni deklarerat eller så kan ni begära skattejämkning då blir det att ni får betala 15 000/12=1250 kr mindre i skatt per månad men då får ni såklart inga skattepengar tillbaka som har med räntan att göra.
 
aha därför vissa får tillbaka så mycket på skatten.

där är massvis att renovera. Säljs även med friskrivningsklausul. Kylskåp funkar ej.
Heltäckningsmattor. Visst att tomten är stor. Dem vill ha 875 000. tycker det är mycket så mycket att göra. Men gillar ju läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.