Vi ska renovera köket och tänker lägga in vattenburen golvvärme i spårad cellplast och funderar på om man kan lägga Marmoleum Click direkt på golvvärmeslangen/plåtarna eller om man måste ha en spånskiva mellan?

Jag har försökt att kolla upp vad golvvärmetillverknarna säger och det är lite olika, ingen tar upp Marmoleum Click vilket jag förstår men dom säger även olika angående laminatgolv, ibland är det okej att lägga direkt på och ibland inte. Någon som har erfarenhet av detta?

Mitt golv skulle isf se ut såhär:

*Marmoleum Click
*Åldringsbeständig 0,2 mm fuktspärrfolie.
*Golvvärmeslang
*Golvvärmeplåt
*Spårad cellplast 50 eller 70mm
*Ventilerad platonmatta
*Betong (oisolerad platta på mark)
 
Redigerat:
S
golvet skall u läggas på en fast konstruktion, ej sviktande och skall uppfylla kraven enligt
HusAMA tabell 43.DC/1 klass A (+/-3 mm per 2 m samt +/- 1,2 mm per 25cm)
 
Okej tack för det, men vad innebär det i mitt fall?
Hur är "fast konstruktion" samt "ej sviktande" definierat? Och hur uppnår man det rent praktiskt?
 
S
borde funka, t.ex lk systems säger ångspärr samt cellplast eller lumppapp(där har du en produkt med monterat stegdämp)
dock får cellplast en mekanisk påverkan.
 
Nån mer med erfarenhet om att lägga Marmoleum click direkt på de spårade skivorna utan att ha en spånskiva emellan?
 
Jag har inte lagt Marmoleum click direkt på spårade skivor. Däremot har jag lagt Marmoleum klick. Sammantaget skulle aldrig jag våga lägga Marmoleum direkt på spårat. Det räcker att en skarv hamnar olyckligt så kan det gå åt pipan...

Vad tror du om att kompromissa och lägga en (tunn) MDF överst? Tänker att det hjälper mycket i sammanhanget. (Om det är höjd man vill vinna?)
 
S
SSSS skrev:
Nån mer med erfarenhet om att lägga Marmoleum click direkt på de spårade skivorna utan att ha en spånskiva emellan?
du följer ju företagets rekommendationer. om du skulle lägga plast då kan du behöva spånskiva först
 
SBH skrev:
du följer ju företagets rekommendationer. om du skulle lägga plast då kan du behöva spånskiva först
Med plast, menar du platsmatta då?

Men jag måste ju även följa golvvärmetillverkarens rekommendationer, där verkar det vara lite olika hur man ska göra se nedan för vad Lk säger när man ska ha laminatgolv.

http://www.lksystems.se/globalasset...-barande-golv-med-lk-sparskiva-eps-305070.pdf
Diagram som illustrerar installation av laminatgolv över golvvärme med skikt av spånskiva och cellfoam, samt textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag vet dock inte riktig hur mycket höjd jag har att spela på innan jag river upp befintligt golv, och får det plats lägger jag nog in en golvspånskiva i vilket fall så är man säker. Men det är ingen risk att en sådan "skärvar av" en stor del av värmen med tanke på att jag har en osiolerad platta på mark och ventilerat platongolv?
 
S
måste du ha vattengolvvärme då?
 
Nu har jag bestämt mig för att lägga en spånskiva(16mm) innan Marmoleum Click golvet. Frågan är bara vart jag ska lägga plasten. under eller över spånskivan.

Dvs

*Marmoleum Click
*Åldringsbeständig 0,2 mm fuktspärrfolie.
*Golvspån 16mm (flytande)
*Golvvärmeslang
*Golvvärmeplåt
*Spårad cellplast 50 eller 70mm
*Ventilerad platonmatta
*Betong (oisolerad platta på mark)

Eller

*Marmoleum Click
*Golvspån 16mm (flytande)
*Åldringsbeständig 0,2 mm fuktspärrfolie.
*Golvvärmeslang
*Golvvärmeplåt
*Spårad cellplast 50 eller 70mm
*Ventilerad platonmatta
*Betong (oisolerad platta på mark)
 
Du har platonmatta, då borde du väl skippa plasten
 
Johannes Carlsson skrev:
Du har platonmatta, då borde du väl skippa plasten
Jaså är det så? Kollar lite på Platons hemsida och där finns en bild som motsvarar mitt golv.
Det spelar alltså ingen roll om fuktspärren ligger över eller under golvvärmen?

https://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf
Diagram som visar ett golvskikt med Platon-system för golvvärme och fuktisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fukten som kommer underifrån är den man vill stoppa, och det gör du redan med platonmattan
 
Johannes Carlsson skrev:
Fukten som kommer underifrån är den man vill stoppa, och det gör du redan med platonmattan
Okej det låter bra, ett problem mindre att fundera på. (y)
 
Då kommer mitt golv alltså att bli enligt nedan, behövs stegljudsdämpning någonstans?

*Marmoleum Click
*Golvspån 16mm (flytande)
*Golvvärmeslang
*Golvvärmeplåt
*Spårad cellplast 50 eller 70mm
*Ventilerad platonmatta
*Betong (oisolerad platta på mark)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.