Hej,
När jag tittar i databladen för fasta ljuddämpare så skiljer det ibland väldigt mycket på hur mycket ljud de dämpar. Kan man lita på siffrorna? Är det stora skillnader?

De dämpare som verkar ha sämt dämpande egenskaper är de som finns i Soliducts sortiment, men de kanske duger?
 
Har du kikat på Lindabs sortiment?

https://itsolution.lindab.com/Linda...ntation/ADS/se/Technical/04-Silencers-ads.pdf

Man får oftast vad man betalar för. Men samtidigt är det förmodligen samma dämpmaterial och liknande konstruktioner oavsett märke så det borde inte skilja så mycket.

Man får ta hänsyn till vilka ljud det är man vill dämpa; ventilationssystemet, överhörning eller ljud från luftdonen och placera ljuddämpare efter det.
 
Beror ju på vilket frekvensintervall de mäter i. dBa är ju enklast att jämföra men effektivare att jämföra alla uppmätta frekvenser. Kan du posta bilder här på vad du jämför?
 
Inte jättestor skillnad, lite vid 250-500hz bara. Jag hade nog valt nr 2 om värdena stämmer, skiljer ju inte jättemycket i pris
 
K
Blev lite förvånad över att inte de cirkulära ljuddämparna var bättre. Håller med Johannes om att det inte var speciellt stora skillnader.

Är det 250-500 hz som är det mest störande?
Själv tänker jag att det är viktigare att få låga strömningshastigheter och lågt tryckfall för att undvika ljud.
 
Örat uppfattar ju höga frekvenser som högre ljudnivå, hur skulle det om man gjorde en A-vägning vet jag inte. Får dra fram ljudteknikboken och räkna lite ;)
så det blir nog ganska bra med vilken dämpare som helst av dessa.

Någon som sett en bra graf för fläktarna i ventilationen? Ljudnivån i olika frekvensintervall beroende på last? (flöde/tryck)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.