Hej,

Ska installera en Nexa LCMR-1000 (manual: https://www.nexa.se/wp-content/uploads/2015/07/LCMR-1000.pdf) istället för en strömbrytare som är kopplad enligt alternativ 2) i bilden Schematisk illustration av två alternativ för elektrisk koppling med strömbrytare, lampor och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nexa manualen visar att jag ska koppla N, men den finns inte tillgänglig avklippt i dosan, den går rakt igenom. Måste jag hämta upp den från vägguttaget? Tacksam för hjälp hur jag ska koppla!
 
Båda alternativen funkar väl. Det handlar väl mer om var prylarna rent fysiskt sitter och hur det blir mest praktiskt att dra.
Sitter strömställaren längs samma kanalisation som vägguttaget, alltså nyttjar de samma rör från dosan? I så fall borde alternativ 2 funka jättebra. Alternativ 1 medför bara att det är extra nolledare som ska tryckas in i samma rör vilken kan medföra att det blir trångt.

Om strömställaren har egen kanalisation är det väl alternativ 1 som är aktuellt. Ser inte hur det skulle vara möjligt att på något snyggt sätt låna nollan så som i alternativ 2 då.
 
Det normala är att klippa upp den och skarva. Då gäller ju att tråden är tillräckligt långt. Men det behövs inte så mycket för att sätta på en toppklämma typ Wago 773, 221 eller 222 i dosan. Du bör inte skarva den blå på plinten till Nexapucken, utan göra det med en toppklämma varifrån du drar en tråd till pucken.
 
Du kan dela nolledaren i dosan, koppla samman ledarna i ex en Wago 221/222 och sedan ansluta din LCMR-1000 till fas- och nolledarna.

För att ersätta en vanlig väggbrytare finns det bättre alternativ än LCMR-100, ex. WMR-252 som inte behöver nolledare.
 
Stuff skrev:
Båda alternativen funkar väl. Det handlar väl mer om var prylarna rent fysiskt sitter och hur det blir mest praktiskt att dra.
Sitter strömställaren längs samma kanalisation som vägguttaget, alltså nyttjar de samma rör från dosan? I så fall borde alternativ 2 funka jättebra. Alternativ 1 medför bara att det är extra nolledare som ska tryckas in i samma rör vilken kan medföra att det blir trångt.

Om strömställaren har egen kanalisation är det väl alternativ 1 som är aktuellt. Ser inte hur det skulle vara möjligt att på något snyggt sätt låna nollan så som i alternativ 2 då.
Hej!

Du kanske missförstått, det är redan kopplat som i 2) och jag vill ha in en nexa istället för strömbrytaren.
 
etompau skrev:
Du kan dela nolledaren i dosan, koppla samman ledarna i ex en Wago 221/222 och sedan ansluta din LCMR-1000 till fas- och nolledarna.

För att ersätta en vanlig väggbrytare finns det bättre alternativ än LCMR-100, ex. WMR-252 som inte behöver nolledare.

Nu har jag såklart redan brutit förpackningen till min lcmr 1000 :) Så lika bra att använda den
 
polarsson skrev:
Hej!

Du kanske missförstått, det är redan kopplat som i 2) och jag vill ha in en nexa istället för strömbrytaren.
Sorry. Läste för snabbt. Då säger jag som etompau i inlägg #4
 
Bo.Siltberg skrev:
Det normala är att klippa upp den och skarva. Då gäller ju att tråden är tillräckligt långt. Men det behövs inte så mycket för att sätta på en toppklämma typ Wago 773, 221 eller 222 i dosan. Du bör inte skarva den blå på plinten till Nexapucken, utan göra det med en toppklämma varifrån du drar en tråd till pucken.
Tyvärr är den blå ganska spänd, så jag är inte säker på att den går att skarva så.
Går det att dra upp den blå från vägguttaget som sitter precis nedanför strömbrytaren?
 
Det borde inte vara några problem. skarva i en ny tråd och dra in den med hjälp av den gamla.
 
N kan kopplas på vilken som av de två plintarna märkta N. Den svarta (fasen) kopplas till den yttre plinten märkt L och den grå (tändtråden) kopplas till plinten bredvid.
Lampan har redan en nolla framdragen, så du behöver inte dra en separat tråd för det från brytaren till lampan.
 
Om du klipper din befintliga neutralledare, så får du två fria kabeländar, Koppla in dessa på vardera N-ingångarna.
Fasledare in på L, och tändtråd (som går till din lampa) på utgången märkt med en våg/pil.
Om du är osäker, ta hjälp av någon kunnig person.
 
Okay, men jag vill att fas ska gå ner till uttaget också.
 
etompau skrev:
Om du klipper din befintliga neutralledare, så får du två fria kabeländar, Koppla in dessa på vardera N-ingångarna.
Fasledare in på L, och tändtråd (som går till din lampa) på utgången märkt med en våg/pil.
Om du är osäker, ta hjälp av någon kunnig person.
På det sättet kommer strömmen för vägguttaget gå genom Nexan också, vilket kanske inte är så bra. Kanske bättre att använda en wago här hem.
Hur gör jag med fasen som ska vidarkopplas ner till vägguttaget, en wago till? Dvs jag får ha två wagos + nexan i dosan. Får detta plats tror ni?
 
Ja detta får plats, fördela fasen på samma sätt som nollan. Jag tycker det är en bra grundregel att använda godkända kopplingsplintar typ Wago för att koppla ihop ledare, så att enskilda apparater som denna Nexapuck endast får de ledare som den behöver. Det är inte alltid anslutningsplintarna på sådana apparater är så lämpliga för att skarva ledare på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.