I samband med ommålning vore det trevligt att få dörrbeslagen att sitta lite bättre. Hur åtgärdar man för stora skruvhål?

Tändstickor i hålen är en fullösning, men nu har jag chansen att göra det ordentligt.
 
  • Dörr med urborrade lås och gångjärnsfästen, synliga skruvhål och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du kan använda vanligt handspackel.
 
Svenss0n skrev:
Du kan använda vanligt handspackel.
Fungerar det verkligen med spackel? Jag vill alltså inte dölja hålen. Jag vill ha något stabilt att skruva de nya skruvarna i.
 
Skruvarna brukar väl vara genomgående?
 
  • Gilla
holmenas
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Fungerar det verkligen med spackel? Jag vill alltså inte dölja hålen. Jag vill ha något stabilt att skruva de nya skruvarna i.
Nej det fungerar inte. Jag skulle tagit ut låskistan och borrat upp hålen för att sen limma dit avpassade träpluggar, men det blir lite snickeriarbete av det.
 
Redigerat:
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Skruvarna brukar väl vara genomgående?
Du lever i en för modern tid. ;) Gamla beslag hade inte genomgående skruv.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Trälim och tändstickor fungerar.
 
Tyckte det såg ut som en modern låskista i en gammal dörr, men ser nu att så inte är fallet :).
 
oceanis skrev:
Nej det fungerar inte. Jag skulle tagit ut låskistan och borrat upp hålen för att sen limma dit avpassade träpluggar, men det blir lite snickeriarbete av det.
Jo, det är nog det bästa. Det spännande blir att lossa låskistan med skruvar som suttit sedan 1936.

Jag har rundstav 8 mm i något hårt träslag. Det borde väl fungera?
 
Redigerat:
Fungerar bra men se till att hålet inte blir för stort. Prova i en annan brädbit först om du känner dig osäker.
 
Jag hade täljt till en trubbig spets på en träbit. Doppat den i trälim och försiktigt knackat dit den med en hammare. När det härdat, sågar man av träbiten och slipar ner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.