Hej,
Jag står i färd med att renovera en gammal hallandslänga som behandlats ovarsamt under åren (den gamla panelen har blivit ersatt av någon typ av skiva).

Jag vill nu renovera tidstypiskt, men samtidigt ta nutidens genvägar där man kan!

Jag ska sätta verkal panel (bottenbräda kant i kant med lockläkt som täcker skarvarna). Bottenbrädorna spikas givetvis på spikläkt. Någon som har tips på typiska dimensioner (delar av huset är från tidigt 1800-tal)?

Sen kommer vi till färg! Vad ska jag använda för färg och nyans som är typisk för halland? Kan jag måla på färdiggrundad panel eller behöver jag grunda själv?

Tacksam för tips!
 
Åsa Lund
Foton vore trevligt
 
När det gäller färgnyans finns väl inte så många val?

Antingen faluröd slamfärg, eller vit eller gräddvit olje/akrylatfärg.
Det finns väl egentligen inga andra alternativ, om man skall hålla sig till den lokala traditionen.

Så här gjorde vi. Lite olika nyans på hus, stall och garage:

Vitmålade träfasader på ett hus och ett fristående garage med olika nyanser under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Vi bytte panel på ett torp från mitten av 1800- talet, Falköping. Panelen var en tum tjock. Alla brädor olika breda, från 4 till 12 tum. Läkten mellan var hyvlad med skålad profil på hörnen. Måla med falu rödfärg. Vita knutar. Blev jättefint!
 
Åsa Lund
Utsikt över blommande trädgård mot röd stuga med ny panel och litet uthus, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från dasset.
Torpet till höger med bytt panel
 
  • Gilla
kelju
  • Laddar…
Ser härligt ut! Har inte ens funderat på brädor med olika tjocklek, men så var det givetvis på 1800-talet!

Har mer eller mindre bestämt mig för att måla med linoljefärg istället för Falu rödfärg. Tänker dock köra samma röda nyans. Sedan vitt runt knutar och fönster. En del fönster kommer att bytas till tidsenligt utseende.

Traditionellt 1800-tals hus med stråtak, vita väggar med svarvita trädetaljer och runda fönster, omgivet av en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kelju skrev:
...
[bild]
Härlig bild!
Vi har faktiskt exakt likadan "trädgårdsmöbel", det är väl 1970-tal ungefär (y)

Släktingarna ville köra den till tippen, men den pryder sin plats här ute på bondvischan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.