Jag har spacklat ett par skruvhål, slipat, spacklat, slipat för att sedan grundmåla och täckmåla. En tid (veckor?) senare börjar man se att spacklet har typ svällt. Ytan har efter slipningen varit helt jämn och möbeln står helt torrt. Kan det vara fukten i färgen som orsakat detta, och i så fall borde det väl kommit fram tidigare? Svullet spackel på en grön ytterkant av en möbel där skruvhålen syns under målfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara så att det är virket som har krympt? Jag har ett liknande fenomen hos mig, och träkrympning har jag bestämt mig för där. Jag använde i mitt fall tvåkomponentspackel som inte skall röra sig alls.
 
Jag tror också på att trät krympt.

Protte
 
Glömde skriva det men materialet är mdf vilket inte borde röra sig så mycket.
 
Tror skruvskallen suttit för nära ytan, så du får i för lite spackel som sen rör sig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ser samma fenomen här hemma på ett par ställen. Dock inte sådär tydligt. Jag är övertygad om att träet krympt (MDF i ditt fall).
 
Komiskt, har precis samma erfarenhet från ett elementskydd jag gjorde. MDF, skruvhål som spacklades med kemiskt trä och målades efter konstens alla regler. Efter en tid skjuter spacklingen upp.
Misstänker att MDF från byggladorna har en viss fuktkvot som egentligen inte ska finnas "enligt branschen" men lika förbannat gör det och spelar roll.
I mitt fall är det ett elementskydd vilket innebär en extrem uttorkning men jag tror inte att MDF är så "dött" som vi tror.

//Ronnie
 
Jörgen Ö skrev:
Tror skruvskallen suttit för nära ytan, så du får i för lite spackel som sen rör sig.
Inte helt omöjligt. Jag har inte skruvat ner skruvarna djupare än att det ska var enkelt att spackla, och tänker man efter så har då spacklet nästan enbart skruven att fästa mot och då är nog risken stor att den börjar rör på sig.

Så för att slippa liknande problem i framtiden så är det att
1. Låta sina mdf-skivor ligga i rätt temperatur ett tag för att acklimatisera sig precis som annat virke
2. Skruva ner skruven så pass att det får plats tillräckligt med spackel
3. Grundmåla innan spacklingen. Jag inbillar mig att spacklet kanske har större chans att fästa då och man undviker att den börjar röra på sig.
 
Jag gjorde elementskydd i MDF förra försommaren och gjorde alla dina 3 steg. Första steget mest för att allt annat tog så förbannat lång tid :).

MDF-skivan köptes dessutom på Beijer som, nu när jag tänker efter, har ett bättre klimat (Stängda dörrar och viss värme?) där dessa skivor förvaras än vad jag sett hos byggmax tex.

Här har i allafall inget spackel rest på sig.
 
mdf rör sig ofantligt mycket för att vara ett dött skivmaterial.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
En annan sak är vattenbaserade färger gör att mdf sväller och när man slipar till alt efter man grundat. Så när färgen torkat upp så kan det dyka upp ojämnheter mellan skarvar. Kan säkerligen vara så med vatten baserat spackel.
 
Har samma på en hall möbel jag gjorde i höstas, tyckte jag drog ned skruvarna ordentligt och spacklat/slipa/spackla/slipa/grunda/täck/täck men ändå har spacklet på skruvskallarna rest sig.
visst bygghandlaren förvarar mdf ute under tak så det kanske något som hände när möbeln kom in på golvvärmen?

/Micke
 
Jag har använt Nordsjö Snickerispackel eller liknande. Finns det kanske ett bättre alternativ för att undvika framtida problem?
 
Vilken skruv har du använt? Om skruven är gängad hela vägen, kan skruven röra sig lite vid belastning. Du ska ha ogängad så som MDF:en tjocklek.
 
Inte en aning men det är säkert så att den har gängor som går in i båda skivorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.