Hej
Ska börja måla om hemmet snart och velar mellan 0500-n och 0502-y på väggar samt 0500-n på lister dörrar. Jag provmålade en liten vägg i köket med 0500-n men den kändes för vit. Nu är jag inne på 0502-y den variant med mindre gult i. Passar denna med lister i 0500-n tro? S0502-y som jag har idag ser riktigt gul ut jämfört med 0500-n lister.
Vill påpeka att jag har ekgolv i en lite gul nyans jag antar att detta påverkar en del på färgvalet.
Så vad tror ni?
Tack på förhand
 
Jag valde S0500-N. Är helt nöjd med detta valet färgmässigt. Men det är jäkligt jobbigt för den "vanliga" vita passar inte ihop med den. Ser rent ut sagt för jäkligt ut tillsammans.
Vad leder detta till då? Jo, mer jobb och större hål i plånboken..
Exempelvis har jag fått köpa speciallackade dörrkarmar och innerdörrar.
Lister finns inte att få tag i med 0500-färgen, således inte foder heller. (inte vad jag hittat i alla fall). Så där blir det till att köpa vanliga och måla själv.
Ska du byta fönster lär du få specialbeställa med 0500-färg. Likaså kök..
 
Du kan inte blanda dessa två vita utan att det ser för jävligt ut. Antingen den ena eller den andra. Spelar ingen roll vilken egentligen, för hjärnan motjusterar båda till "vitt". Den "gulare" vita ger resten av färgerna en fräschare intryck.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack Johan. Blir nog att köra samma färg på allt. Med olika blankhet då. Vad tycker du när man har ett ekgolv som drar åt gult ska man generellt undvika gult på väggen då?
 
BirgitS
Det beror nog på hur man vill ha det, framhäva kontrasten eller att det mer flyter in i varandra. Ska golven verka mer eller mindre gula?

Går man tillbaks några årtionden hade man "alltid" lackad ekparkett och stockholmsvita/antikvita/äggskalsvita, dvs. gultonade, foder, golvlister etc.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Det är precis det jag har :) lackat ekgolv samt stockholmsvitt på allt annat.
Jag försöker frångå det gula så mycker det går. Jag blev som sagt tidigare lite överaskad av att testväggen jag målade med 0500- blev så vit, allting runt om blev verkligen nikotingult i jämförelse. Det kanske blir bättre när jag får allt i 0500-n?. Känns dumt att låta en testvägg tala för ett helt rum.
 
BirgitS
Ja, du får bestämma dig om du vill ha gultonad eller gråtonad vit för blandningar blir inte bra. Har man en gultonad vägg och gråtonade foder blir det ofta att fodren ser blåaktiga ut. Men om du går från gul- till gråtonad vägg kan golven se mer gula ut av samma skäl.
 
newkidintown skrev:
Tack Johan. Blir nog att köra samma färg på allt. Med olika blankhet då. Vad tycker du när man har ett ekgolv som drar åt gult ska man generellt undvika gult på väggen då?
Om du inte vill se den gula tonen i ekgolvet, behöver du "döda" den med "gulare" väggfärg. En obruten vit på väggen komemr att förstärka "gulheten" i ekgolvet.

Allt handlar om referenspunkter och kontrastverkan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.