Har tänkt att lägga in ett massivt furugolv 25*159 och behöver lite tips från experter på golv och golvläggning.

Befintligt golv är golvspån som sedan ett parkettgolv är limmat ovanpå, parkettgolvet är ca 4mm

Min första tanke var att ta bort parkettgolvet och sedan lägga furugolvet ovanpå golvspånskivorna och skruva direkt i golvspånet, men detta var innan jag visste att parketten var limmad blir ju lite svårt att få bort parketten då. Orkar inte heller ta bort allt och lägga nytt golvspån eller lägga det nya golvet direkt på reglarna. Så vad göra?

Parketten är jämn och fin så detta bör inte vara ett problem
Höjden på det nya golvet kommer inte heller att vara ett problem, då angränsande rum redan är mycket högre, klarar nog nästan 30mm utan att det blir för högt.

Går det att lägga det nya massiva golvet ovanpå parkettgolvet? Ska man köra skruvning eller spikning om underlaget är parkett+golvspån?

Vad ska man ha i mellan parkettgolvet och det nya golvet? Grålumpapp eller något annat? Vad ger bäst stötdämpning och dämpning mot ljud?

Finns det några risker/problem med tanken att lägga det nya golvet ovanpå parketten?

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för tips.
 
Grålumpapp och skruva fungerar bra. Ska du lägga i samma längdriktning som befintligt?
 
jel skrev:
Grålumpapp och skruva fungerar bra. Ska du lägga i samma längdriktning som befintligt?
Ja det blir i samma längdriktning som parketten som ligger där redan. Hade ju gärna haft det emot längdriktningen på befintligt, men det blir fel i detta långa rum så jag måste nästan ha det i den riktningen.

Du tror inte det är några problem att lägga det ovanpå parkettgolvet?

Ska man välja spikning istället för skruvning? Tänker om det är lättare att spika när det ska igenom parketten jämfört med att skruva.

Finns det något alternativ till grålumppapp? Eller är det det bästa och mest prisvärda?
 
Jag har själv gjort en liknande läggning (på lackat furugolv) och det fungerade bra. Spika har jag ingen erfarenhet av. Jag skruvade med 45 graders vinkel i sponten. Finns speciella skruvar som används och som blir osynliga när allt är klart. Lumpapp är ju naturligt och billigt. Finns foam men det har jag ingen erfarenhet av. Problem skulle ju kunna vara knarr men är golvet tyst nu så borde det vara det även med massivt trägolv på.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.