Har en äldre samsung "platt" tv ca 9-10 år som börjar strula.
Har tänkt köpa en ny men frågar här först om det möjligtvis går att laga den gamla

När man slår på tv så blir det oftast bild i allt mellan 10sek och kanske 2min sen blir bilden svart, det kvittar vilken ingång jag slår över till så är det svart, slår man av och på tv några gånger, ibland 6-7 går, så hoppar bilden igång och den funkar precis som den ska hela tiden.
Är sovrums tv så man slår ju oftast av den på kvällen och igång nästa kväll.

Tänker att nån kanske vet vad det är som felas? Ska som sagt köpa en ny men alltid roligt att greja lite :)
 
Det är väl perfekt med en insomningstimer? Fast lite kort tid kanske :D

Det kan vara vad som helst, men gissar på någon form av värmeproblem, det kan sitta i en lödning eller i en komponent. Utan felsökningsutrustning och en hel del kunskap är det nog rätt kört tyvärr. Kom det med något elschema till apparaten?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hsd
Stor eller liten ?
 
Oftast är det torkade elektrolytkondensatorer i nätaggregatet. Oftast, men inte alltid kan man se på en elektrolytkondensator om den gett upp.

Kanske värt att öppna TVn och ta en del bilder som du postar här. Eventuellt så kanske vi ser vad som är fel.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hade precis samma problem med en LG. Lite googlande och youtubefilmer senare så framkom det att det var just nätagget. Köpte ett via LGs svenska webshop för reservdelar. Fungerade utmärkt efter byte. Självklart viss risk att byta moduler utan att veta var felet är, men det gick bra och var värt pengarna. Enkelt att byta med standardverktyg.

TV-reparatörer verkar för övrigt vara en utdöd yrkeskategori.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Peter 123 skrev:
...
TV-reparatörer verkar för övrigt vara en utdöd yrkeskategori.
Vilket iof inte är så konstigt när en ny TV kostar ungefär som 5-6 h arbetstid.
Lägg därtill att reservdelar är relativt sett dyra (eftersom man måste byta hela moduler) och att en TV är mer eller mindre utdaterad efter 2-4 år så ser man att marknaden blir rätt svag.

Men det verkar iofs de senaste åren som det har kommit en trend att börja laga saker istället, och det finns ställen på nätet som säljer reservdelar osv så det kanske får ett uppsving igen :)

/K
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag tror inte att det här inlägget hjälper dig, men vilket utmärkt tillfälle att slänga ut TV:n! Vi gjorde det förra våren, och det var knepigt i början under avvänjningen. Nu har allt blivit bättre. Vi har börjat umgås i familjen, lyssnar på musik med ungdomarna, spelar kort, läser böcker, och vissa i familjen (undertecknad) pysslar med intressanta experiment i verkstaden. Det bästa av allt är att jag inte vet ett skit om Idol, Let's dance, melodifestivalen eller utröstningstävlingar. I stället har jag en bättre relation med barnen/ungsomarna.
 
  • Gilla
Pen och 10 till
  • Laddar…
Känns ju som att nåt måste bli varmt innan det funkar, annars brukar det väl vara så att saker slutar fungera när dom blir varma?

32 tum

Tittar inte alltför mycket på tv, blir mest på kvällen efter 20 mobilen vore bättre att kasta ut :/ eller klippa internet
 
mattiasp skrev:
...men vilket utmärkt tillfälle att slänga ut TV:n! Vi gjorde det förra våren, och det var knepigt i början under avvänjningen. Nu har allt blivit bättre. Vi har börjat umgås i familjen, lyssnar på musik med ungdomarna, spelar kort, läser böcker, och vissa i familjen (undertecknad) pysslar med intressanta experiment i verkstaden. Det bästa av allt är att jag inte vet ett skit om Idol, Let's dance, melodifestivalen eller utröstningstävlingar. I stället har jag en bättre relation med barnen/ungsomarna.
Ett stort grattis och välkommen ut i verkligheten (y)

Gjorde det samma för 10-15 år sedan, och har inte saknat dumburken en sekund.
Men det kan ju vara lite jobbigt att hitta på samtalsämnen med vänner och bekanta :p
 
Du får ju en ny 32" LED för under 2000:- med betydligt bättre bild. Jag hade inte brytt mig om att laga
 
KnockOnWood skrev:
Ett stort grattis och välkommen ut i verkligheten (y)

Gjorde det samma för 10-15 år sedan, och har inte saknat dumburken en sekund.
Men det kan ju vara lite jobbigt att hitta på samtalsämnen med vänner och bekanta :p
Men datorn då? ;) Jag spenderar nog mest tid i mobilen. Men det är skönt med en bra TV när det är filmdags, on demand typ svt play är underskattat
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Du får ju en ny 32" LED för under 2000:- med betydligt bättre bild. Jag hade inte brytt mig om att laga
Nej jag ska köpa en ny men en 40" men man vill ju mixtra lite :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Med största sannorlikhet elyterna i nätdelen som gett upp.
Oftast kan man faktiskt se det med blotta ögat genom att de svullnat upp alternativt läckt ut vätska på kortet.

Byta hela moduler? Det gör väl ingen reparatör med självaktning! :mad:
Möjligtvis under garantitiden men sedan felsöker och reparera man!
 
sforskarn skrev:
Med största sannorlikhet elyterna i nätdelen som gett upp.
Oftast kan man faktiskt se det med blotta ögat genom att de svullnat upp alternativt läckt ut vätska på kortet.

Byta hela moduler? Det gör väl ingen reparatör med självaktning! :mad:
Möjligtvis under garantitiden men sedan felsöker och reparera man!
självaktning? det är nog inte där problemet sitter utan mer att det inte lönar sig.......skulle du själv betala 2-3 timmars felsökning, komponentbyte på det och kanske nåt mer på en teve som kanske kostar lika mycket ny?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Även om den inte ska lagas, så är det ju alltid lärorikt att bara "pilla isär" saker. Man kan lära sig mycket om elektronik, hur saker är ihopsatta, olika typer av fästelement, specialvarianter av verktyg, mekaniska förstärkningstekniker m.m m.m.
P.S. bryt/såga/klipp inte sönder några komponenter, du inte säkert vet är ogiftiga D.S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.