Hej!

Detta är en ganska omfattande fråga, men jag ska försöka strukturera upp det hela.
Förutsättningarna är att jag har byggt/snickrat en hel del, men i princip aldrig gjort några markarbeten, så där kan jag väldigt lite.
Jag har en nyanlagd tomt med en ganska brant skaftväg ned till tomten.
Jag vill nu göra i ordning en rejäl parkeringsplats längst ned på tomten för två bilar.

Min plan är att i bakkant höja upp plattan 60 cm, vilket man får göra utan att söka marklov. Sen sträcker sig plattan framåt mot backen upp mot vägen, där den då möter marknivån till slut.


Jag tänker mig följande tillvägagångssätt:
* Bygga upp en mur runt kanten på parkeringen, tills den är i önskad nivå
* Lägg i duk, och fyll på med singel och padda vartefter tills den nivån ligger x cm nedanför murens överkant.
* Armera och beställ betong

Frågor:
=====

1) är detta rätt tänkt i stort?

2) bör jag gräva/gjuta in någon form av avrinning, avloppsrör eller liknande, eller är det enklare att bara göra ett litet fall på plattan?

3) hur ska själva förarbetet gå till? Jag gräver väl ned en bit först för att få undan matjord, se fiberduk, sen padda singel -men kan jag sen direkt på det underlaget börja ställa marksten för muren, eller måste jag först gjuta en "ram" eller vad man ska säga som murstenarna staplas på?


Jag märker att jag inte kan detta alls -kanske finns nån bra online-resurs för detta? Tips mottages glatt!
 
Kortfattat:

Bort med all matjord där du skall göra mur/gjuta uppfart, alltså ner till bra fast mark.

Gjut en grundsula där muren skall vara, ca 10-15 cm bredare än blocken, skulle rekomendera Finjas skalblock för en stabil mur (http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21152050-1.pdf).
Mura upp, gjut och armera enligt pdf:en ovan.


Vet inte vilken höjd du tänkt dig färdig betongyta under ovankant mur?
Men singel hela vägen känns inte som en bra lösning, blir inte tillräckligt hårt/fast/stabilt, fyll upp med bärlager, tex 0/45 eller grövre (ju grövre ju billigare) tills du är 20-25 cm under tänkt färdig betongyta, sen 10cm 8/11 singel för att jämna av.

Sen skulle jag kört på 15 cm frostbeständig betong, glättad grovt för att det inte skall bli för halt.

Skulle kört på 2-3% lutning för bra avrinning. Dränering under grundsulan på muren skadar inte, beroende på grundvattennivå och övriga markförhållanden (lutningar mot där muren kommer vara, ligger tomten högt eller lågt osv.)
 
harry73
Finns det en anledning att du vill ha en betongplatta som parkeringsplats? T ex senare bygga garage?
Ditt förslag är rätt så permanent, så det kan vara en idé att börja med en grusparkering på samma plats och kolla om det funkar med att köra ut när det är halt (är skaftvägen väldig brant kan det vara en fördel att ha parkeringen lite längre bort för att få lite hastighet.
Samma sak gäller med att bromsa när man vill parkera när det är halt. Betong kan blir väldigt halt. Men allt beror såklart på hur brant skaftvägen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.