Är det någon som har erfarenhet av dessa kvistborr / Forsterborr?

Jag behöver ett 18 och ett 25mm till ett precisionsjobb i en trappa, och efter att ha prövat diverse riktigt dåliga forstnerborr lutar det åt att kosta på mig top-kvalitet.

Dock förefaller det finnas två modeller med olika utseende, den ena med centrotec och den andra utan. Med centrotec-modellen har ett litet hål där man driver ut centreringsspetsen.

Hur gör man på den utan centrotec?

Har en Festool C18, men skulle nog ändå föredra att köpa utan centrotec för att den blir mer mångsidig och passar bättre i pelarborr.

Någon som testat båda?
 
heos
Jag liksom du har kört på en del billiga borrar och till slut köpte jag centrotec-modellen då det skulle vara smidigt på dragaren.
Kan tyvärr inte svara på hur det funkar med centreringsspetsen på de andra då jag inte kikat på dem. Men däremot är jag supernöjd med centrotec-modellen.
 
Har också centrotec-modellen. Utmärkta borr men jag hade köpt m cylindriskt fäste idag, använder dem huvudsakligen i pelarborren (har man en stor chuck kan man dock greppa ner på den runda delen av skaftet, innanför centrotec-fästet, vilket är smidigt - men hade föredragit 13mm skaft, snabbare att byta till mina andra borr/försänkare etc då). Hur man bytar spets utan centrotec vet jag inte.
 
Jag har bara använt billiga Forstnerborr/kvistborr/cylinderborr (Bauhaus/Made in China) i handhållna maskiner, och jag tycker att de kräver att man trycker ordentligt axiellt. Är det samma sak med kvalitetsborr?
 
S
mattiasp skrev:
Jag har bara använt billiga Forstnerborr/kvistborr/cylinderborr (Bauhaus/Made in China) i handhållna maskiner, och jag tycker att de kräver att man trycker ordentligt axiellt. Är det samma sak med kvalitetsborr?
Ja, fast i mindre utsträckning. De är ju inte att jämföra med ett self-feed bor på något sätt.
 
Nej, det förstår jag. Jag skulle inte använda ett selfeedborr i någon tillämpling där det krävs den minsta finess. De är ju bara steget bättre än att använda motorsåg. Men ungefär lika brutala och snabba om man skall ha ett stort hål snabbt.
 
Mattias. det beror också lite på hur borren är utformad. Dom som har långa sidoskär oftast äldre modeller. Dom kan vara tröga. Men dom mera moderna som är mera öppna mer eller mindre bara bottenskär och korta sidoskär behövs mindre tryck vid borrning. Jag har borrar med hårdmetallskär och dom skär väldigt lätt. sedan så måste dom vara vassa så klart.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.