Hej

Om jag har en 6 m bred prickad mark där byggnad ej får uppföras kan jag då bygga precis vid den prickade marken elelr måste jag ytterligare ett antal meter in?
 
Fram till gränsen till den prickade ytan.
 
Förstår jag rätt att regeln är:
Jag får inte bygga på prickad mark men jag får räkna in prickad mark när man räknar hur många meter från tomtgräns jag får bygga?
 
Nja, det är olika saker. En friggebod eller attefallsbyggnad får du t.ex. uppföra på prickad mark, men du får inte uppföra den närmare än 4,5 m från tomtgräns utan grannens medgivande.

Men om du t.ex. har en prickad markremsa på 6 m mot grannen, och en detaljplan som säger att du får bygga huvudbyggnad 8 m från tomtgräns, så blir det alltså 2 m från den prickade marken som du får bygga.
 
Redigerat:
Är det verkligen så att man får bebygga prickmark med en byggnad även om det är en friggebod eller Attefall? Då försvinner väl syftet med prickningen. Trodde inte ens att man fick släppa upp träd på prickmark
 
Nej, det stämmer inte
Prickmark får inte bebyggas.
Dock kan man få marklov för stödmurar och dylikt samt höja marken, men inga byggnadsdelar får finnas på den prickade marken
Man behöver inte hålla fasta avstånd från prickmarken (som t.ex 4,5 från tomtgräns) om det inte finns specika bestämmelser i detaljplanen
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Man får bygga Attefall på prickmark. Är avståndet mindre än 4,5 m måste du ha grannens tillstånd Citat från Boverkets hemsida:

"När man placerar ett attefallshus närmare gränsen än 4,5 meter krävs berörda grannars medgivande. Det är den som bygger som ska se till att ett medgivande finns. Det är en fördel från bevissynpunkt att medgivandet är skriftligt, även om det inte finns något formellt krav på detta. När en grannfastighet ägs av flera fastighetsägare behövs medgivande från alla. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 256)

Om ett attefallshus ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad komplementbyggnad. I det fallet måste bygglov sökas för en bygglovspliktig komplementbyggnad."
 
  • Gilla
Sanddyna och 1 till
  • Laddar…
Attefallshuset får vara planstridigt

Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark, eller på tomter som redan har använt hela sin byggrätt. Det innebär också att det är tillåtet att uppföra ett komplementbostadshus på en tomt som redan har maximalt antal bostäder enligt detaljplanen. Byggnadsnämnden får inte neka startbesked på grund av att attefallshuset är planstridigt.

Källa, http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
 
  • Gilla
Wennbergp och 1 till
  • Laddar…
Fast man bör komma ihåg att i många fall finns prickmark för att det går en ledningsgata under marken. Med eller utan formell ledningsrätt. Men du får inte bygga på ledningar.

Sedan är det i många fall så att prickmarken finns för en planerad framtida ledningsdragning. Där har man missat lite i regelverket för friggebodar och attefallshus. De planerade ledningsstråken har tidigare varit skyddade av prickmark, men nu är risken stor att det finns en byggnad där man vill dra fram ledningar.
 
  • Gilla
evalottis och 2 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Man behöver inte hålla fasta avstånd från prickmarken (som t.ex 4,5 från tomtgräns) om det inte finns specika bestämmelser i detaljplanen
Kan ni förklara lite mer ? Eller ge en exemplem hur sådana bestämmelser visas i detaljplan ? Tackar.

Det finns 3-4 meter pricmark i både sidorna av min tomt där jag håller på rita med arkitekten. Jag ska bygga till huset 29 kvm i en sida där finns åkermark som ägs av min granne men han vet inte heller varför 3-4 meter prickmark i min tomt. Han har godkännat jag kan bygga 1 meter från hans gräns.

O andra sidan av huset, där jag vill bygga en 15 kvm bod o en 20 kvm carport där också finns prickmark där finns en slänt gågata ägs av samma granne som äger stor sätt hela området och säljer tomt. Han har också godkänt att jag kan bygga det hållet också med 1 meter avstånd. Tror ni att bygglovsavdelningen tilllåter detta ? Om inte gör vad blir min argument för eventuella dispans eller avvikelse ?
 
du bör ta reda på varför marken är prickad, det kan vara ledningsdragning, planering av annan verksamhet men även flera andra saker. Normalt är det svårt för kommunen att medge byggnader på prickad mark. En möjlighet kan var att föreslå kommunen att prickning inte längre behövs om behovet inte finns.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.