Hej,

Sitter och klurar på en planlösning där det vore trevligt med ett ryggåstak men är lite osäker på om det är görbart.
Givetvis ska en konstruktör/hustillverkare kolla på det med jag vill inte fråga om något orimligt.

Den tilltänkta huskroppen är 7m bred och 13m lång.
Saken är den att det ska vara öppet med kök matrum och vardagsrum, då gärna utan stöd i mitten.


Såg detta på Intressanta hus som jag har tagit lite inspiration ifrån:

Byggarbetsplats med obeklädd byggnad och triangulära takstolar utan mittstöd i vinterscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för takstolar och vem tillverkar sådana?
Det verkar ju inte behövas varken bärlina av limträ i nocken eller något som "håller in" väggarna.

Är detta en bra lösning?
 
Redigerat:
Saxtakstolar behöver ingen nockbalk. Går att få med lika vinkel ute som inne. Vanligaste är dock mindre vinkel invändigt.
De flesta som tillverkar takstolar kan göra saxtakstol.
Jag har saxtakstolar på min tillbyggnad. 7.8 vidd 9 långt. 16 grader invändigt. 23 utvändigt.
 
Men är det verkligen saxtakstolar på bilden jag bifogat?
 
Kollar man på bilden så sitter det spikplåtar på sidorna. Det hade det väl inte gjort om det var en fackverksstol med klädda sidor? Det ser snarare ut som att det helt enkelt bara är två eller tre breda balkar av nåt slag som är ihopslagna bredvid varandra.
 
Precis useless, så tycker jag med. Hittade en till bild.

Det vore ju gött att kunna göra såhär för att slippa limträ/stålbalk i nocken.

Inre takkonstruktion av trä med synliga balkar och isoleringsmaterial på golvet i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Där ser man ju att större delen av huset har horisontella bjälkar som tar upp sidokrafterna. Det verkar bara vara de fem stolarna till höger i första bilden som saknar det och där har man tre istället för två balkar i takstolen och en limträbalk som hammarband.
 
Ja precis, Jag skulle uppskatta att det är 8-9 meter med ryggåstak och sen 11-12 m med horisontella bjälkar.
 
Sorry, jag såg fel på bilden
Reflektionerna av spikplåtarna till höger såg ut som hålrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.