Mikael_L
Jag ska börja med att konstatera att jag själv alltid ser alla bilder, så felet beror alltså på något typ plattform/version osv.

Men jag läser med jämna mellanrum i trådarna att många ser bilderna bara som gråa rutor.

Detta stör naturligtvis de som får grå bilder, det stör oss andra oss lite också, då det genererar följdinlägg och nya inlägg med nya försök att ladda upp bilder.


Är det något som ligger i någons todo-korg, att titta på/fixa detta?

Var det någon ny version av forummjukvara i faggorna? som kanske är tänkt att lösa detta.
 
Jag råkade ut för detta när jag la upp en bild från min telefon.
Efter att ha tittar med en annan telefon såg jag att bilden var grå.
Testade att lägga upp den igen i ett nytt inlägg och då funkade det.
Kan tillägga att andra försöket vara med samma bild och telefon som första gången.
 
De gråa bilderna dyker upp:

1) När man infogat en ny bild men inte uppdaterat sidan.

2) När man scrollar lite snabbare i en forumtråd som innehåller många bilder men när bilderna inte hunnit laddats in än.

Särskilt ofta dyker problemet upp om man kör desktopversionen i en mobil eftersom man då hinner scrolla snabbare (eftersom allt är mindre) än i mobilsajten. Och ibland har man också sämre (eller ojämnare) internetuppkoppling i mobilen än i datorn.

3) När bilderna som man laddat upp inte har någon referens i databasen till något inlägg. T ex så kan man ladda upp bilderna i en forumtråd som man senare inte publicerar utan sedan bara flyttar den skrivna texten (inklusive taggarna till bilderna) till ett svarsinlägg istället. Då kan trådskaparen och vi moderatorer se bilderna men andra medlemmar och gäster ser dem då inte.

Vi hoppas och tror att vi blir av med alla dessa problem i samband med att vi lanserar den nya sajten.
 
Jag glömde bort att orsaken till 2:an också kan vara att vi lazy loadar våra bilder för att sidnedladdningarna ska bli så snabba som möjligt. Ibland upplever jag att vi lazy loadar för sent eller att något javascript har gått sönder som gör att lazy loadingen hänger upp sig och slutar fungera.
 
Och ibland blir bilderna i högerspalten gråa när man bara refreshar sidan. Jag lyckas reproducera detta på forumstartsidan och i längre forumtrådar när jag inte är inloggad. Så fort jag börjar scrolla så dyker dock bilderna upp. Så något fel finns någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.