Vi har köpt oss ett suterränghus med 95 m2 byggnadsyta på mark och det är 860 m2 tomt som ligger i stadsplanelagt område med villakvarter och hus på alla tomter sen länge. Vi funderar på att bygga ut med 50 m2 då det skulle passa bra för oss men vi får då omkring 2 meter till tomtgräns på ena sidan. Grannen har inga fönster på den sidan och deras hus ligger ganska nära tomtgränsen men jag har inte koll på metrarna. De flesta husen efter gatan ligger ganska nära tomtgränserna då de föryngrats och byggts ut efter hand. En del har max 2 meter till gräns.

Jag vill ha lite mer känsla för sånt här innan jag går in på byggnadskontoret i min stad. De är inte direkt vrånga men kända för att de skulle önska mindre byggande i kommunen för då skulle deras dagar bli lugnare. Därför behöver jag veta lite mer om vad jag kan kräva och inte fastna i deras muntliga nej.

Finns det generella regler för byggnadsyta i förhållande till tomtyta och vad gäller avståndet till tomtgräns?
 
Det står i detaljplanen.
 
Som sagt du måste titta i den detaljplan som gäller för området. Det är vanligt både med en begränsning i stil med 10% av tomtytan, eller fixerat Max ex. 120kvm.

Den absolut vanligaste avståndet till gräns i detaljplaner är 4,5 m, men det finns varianter.
 
Nu har jag hittat att det inte finns någon detaljplan för området. Allt annat är detaljplanelagt men just det aktuella området med omkring 20 hus på samma sida av en väg saknar detaljplan. Vad innebär det för mig?
 
Olaf3 skrev:
Nu har jag hittat att det inte finns någon detaljplan för området. Allt annat är detaljplanelagt men just det aktuella området med omkring 20 hus på samma sida av en väg saknar detaljplan. Vad innebär det för mig?
Ta en diskussion med din byggnadsnämnd om vad som gäller för dig.
 
Om det verkligen inte finns någon detaljplan, så finns det oftast överordnade planer, områdesplaner. Jag tror att det som står i dem är inte lika formellt bindande som en detaljplan, men tillämpas ofta på samma sätt som en detaljplan.

Avsaknad av detaljplan kan vara en fördel, om man vill "bryta mot regler", men det ger även grannar större möjlighet att lägga sig i.

En risk är att om detaljplan saknas så kan kommunen hävda att de har för avsikt att detaljplanera området, och med det som argument avslå alla former av bygglov i väntan på den nya planen. Det finns exempel där där områden i praktiken varit belagda med byggförbud i 20 - 30 år i väntan på detaljplan.
 
engs
Lånar tråden då det verkar som TS fått svar på sin fråga. Gäller också en fråga av mer generell natur.

Har ett gårdshus med garage på tomten idag, skulle på sikt vilja riva det och bygga nytt garage, helst dubbelgarage med tak framdragit så man får carport framför samt en förrådsdel bakanför.

Detaljplanen säger max 25m2 på garage, räcker knappt till ett enkelgarage...

Eftersom det redan står en byggnad där långt större än detaljplanen tillåter (våran fastighet fanns där innan det blev villaområde och detaljplanerat). Finns det något kryphål där man kan ersätta en byggnad med en annan med snarlik m2-yta? Helst skulle jag vilja flytta allt runt en 5 meter dessutom...
 
Olaf3 skrev:
Nu har jag hittat att det inte finns någon detaljplan för området. Allt annat är detaljplanelagt men just det aktuella området med omkring 20 hus på samma sida av en väg saknar detaljplan. Vad innebär det för mig?
Kolla också upp om ev. finns områdesbestämmelser. Dessa ersätter översiktsplan när det inte finns detaljplan och kan reglera typ av markanvändning (fritidshus, åker, bostadshus, kulturhistorisk viktig bebyggelse m.m.), men inte detaljer som byggnadshöjd och andra mått. Saknas områdesbestämmelser är det "fritt fram" med grannars goda minne. Kommunen avgör vilka grannar som skall yttra sig och där finns alltid risk att de glömmer någon.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/detaljplan/omradesbestammelser/

(bor själv i område helt utan plan eller bestämmelser, förutom en enda tomt som har både detaljplan OCH områdesbestämmelse. Problemet var att ingen hittade information om själva planen eller vilken bestämmelse som gällde, så man strök dessa. :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.