Husköpare i Umeå är missnöjda med kvaliteten på sina hus. Tillverkaren och mäklarföretaget skyller på tidsbrist.

Du kan läsa artikeln här: Många fel efter stressbyggda hus
 
Drev man igenom projektet på rekordtid och sen skyller man felen på att projektet har gått för fort? Vem tvingade dom att göra klart allt på så kort tid?
 
Det var kanske de där "vanliga gubbar" från Göteborg som byggde stålhus, som också var här. :confused:
 
Låter som om denna bild återigen vore på sin plats:
Affisch med texten "Om du inte har tid att göra det ordentligt, vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger?" på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den borde banne mig vara obligatorisk att sätta upp på varenda byggarbetsplats, till ständig påminnelse.
Gärna med översättning till polska och litauiska också...
 
  • Gilla
Credde och 8 till
  • Laddar…
b8q: Den där borde sättas upp på alla arbetsplatser.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
b8q: Den där borde sättas upp på alla arbetsplatser.
Njae, i bla IT-branschen så är det faktiskt inte sant. Det är ofta som man av ekonomiska och marknadsmässiga skäl visst inte har tid att göra det ordentligt, men definitivt har tid att göra om det. Detta på grund av en marknad som utvecklar sig fort, och det gäller att snabbt ta marknadsandelar med en halvfärdig produkt; en produkt som man sedan kan "rätta till" i senare utgåvor. Konkurrenter som vill bygga klart först, får då inte göra någon affär alls, och när de väl är klara så är kunderna redan knutna till de leverantörerna som kunde leverera snabbare.

Att produkten är sämre gör i det fallet mindre eftersom det krävs extremt mycket för att man skall byta leverantör. För att kunna konkurrera ut en redan befintlig leverantör så måste man vara tio gånger bättre, inte tio procent bättre.

Nu är ju husbyggnad en annan bransch, där det inte är lika lätt att rätta till i efterhand, men frågan är om man inte har iaf lite av samma effekter. Den som bygger bättre bygger långsammare och då blir priset högre på slutet. Eftersom kunderna inte har alls samma kompetens som leverantörerna så leder detta (enlig "The Lemon Law of economics" enl. Akerlof) till att man bara ser på pris. Och då vinner billigaste priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.