Jag har installerat ett DSC Powerseries 1864 larm (som jag för övrigt är mycket nöjd med - än så länge inga falsklarm eller andra problem). Nu skulle jag dock vilja förbättra en detalj:

Jag har en uppsättning sirener som när de går igång "väcker de döda" och gör det mer eller mindre omöjligt att vistas i huset vilket är bra när man INTE är hemma. Men på natten när vi är hemma och bara skalskydd och delar av huset är larmat skulle jag dock i stället vilja att bara en liten klocka eller motsvarande ringer om larmet löses ut annars riskerar jag bokstavligen att få en hjärtinfarkt an oljudet...

Vad jag sett har inte larmet rakt av möjlighet att lösa detta men det finns programmerbara utgångar som kan gå höga när larmet är aktiverat i borta eller hemmaläge (valbart) så min tanke var att hitta någon typ av "reläomkopplare" som kan styras att koppla sirenutgången till en av två "sirener".

Någon som är duktig på elektronik som kan ge mig något tips på hur man enklast löser detta dvs vad man behöver köpa och hur det kan kopplas i hop?
 
D
Vad är det för sirener? Bara 12V eller triggersignal?
I manualen står det att PGM2 bara klarar 300mA, så du kommer behöva ett relä om totala strömmen är större än så.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...sensorer-brytare/universalrela-12-24-v-p50602

I teorin: Du kopplar de sirener som det gäller, + från bell som vanligt, och sedan - till och via en pgm, som får blockera strömmen från att gå vidare när larmet är aktiverat i staymode. Är inte staymode aktiverat är pgm öppet och sirenera får ström.
Kan inte DSC, men i manualen står det
[18] Stay Armed Status - Activates when all of the selected partitions are armed in stay mode.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Har använt just det reläet DMOL länkar till, till PGM på mitt DCS. Kan vara värt att nämna att PGM inte klarar att dra ens 300mA. Först provade jag med ett relä med något högre effekt på spolen, där strömmen skulle blivit lägre än 300mA med god marginal. Men utgången klarade inte dra reläet. Bytte till reläet från Kjell&Co och det fungerar problemfritt.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag vet inte vilken sort sirener det är - de fanns kvar sedan ett tidigare larm jag ersatt men jag kör med standardinställningarna i DSC larmet om det är någon ledtråd (har inte DSC manualen till hands just nu)?!

Fungerar detta bara med en viss sorts siren eller bör det gå lika bra med vilket som helst?

Jag får förstås se till att den "lilla sirenen" (skulle det fungera med en gammaldags ringklocka?) jag skall köpa är av samma typ som den jag har nu...
 
Redigerat:
D
Ansluter varje siren bara till bell, dvs BELL +-, eller är det flera ledare från sirenerna till andra ställen på centralenheten?
Det finns sirener som drivs genom att bara få 12V från Bell.
Sen finns det sirener som har sabotageskydd eller är självförsörjande (eget batteri), dessa har extra ledare, eller tar ström från annan del av centralen, tex AUX 12V (som alltid matar ström).

Om det bara är två ledare till BELL är det lungt eftersom sirenerna inte får ström så länge inte larmet aktiverats och bell matar ström. Då kan man använda PGM/relä för att blockera strömmen när larmet går i hemmaläge.
Om du har tillräckligt med ström kvar från centralen så kan du koppla in en liten 12v siren som vanligt till bell, men utan att gå via PGM så kommer denna fungera som vanligt.
Denna tex
https://lasshop.se/presta/siren-ino...t-50090611.html?search_query=siren&results=41
 
Redigerat:
Tack för info. Nej mina sirener har bara två kablar så drivs direkt av larmet. Det finns totalt tre små sirener monterade i olika delar av huset (inklusive en som även hörs väl utomhus fast den sitter inne på vinden vid en ventil). Jag trodde med olika typ att du refereade till om sirenen själv modulerade ljudet eller om larmet skötter det (tror att det finns ett sådant val?)...

För bruk när vi är hemma tänkte jag mig något ännu mer diskret än den siren du länkade t.ex. att montera typ en summer eller liknande i anslutning till vårt sovrum.

Skulle en sådan här fungera eller är kanske 90dB som denna mer lagom så att man säkert vaknar... Hur högt ringer en vanlig väckarklocka?
 
Redigerat:
D
En brandvarnare är 85db på tre m avstånd. Det beror ju på var du ska placera den i förhållande till var du sover.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
RilleRock
En normal inomhussiren drar runt 100mA.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
tommib
Jag håller på med samma grej just nu, med samma larmcentral. Tanken är att koppla in en infernosiren som inte ska kunna gå igång av misstag när man är hemma.

Jag har kopplat så att PGM 3 styr ett relä som dras när man larmar i Away mode (utgångstyp 17) och PGM 4 fungerar som en extra sirenutgång och drar när man får ett inbrottslarm (men inte brandlarm, utgångstyp med lite options). Utgången PGM 4 är kopplad via reläet till sirenen (eller ja, kommer vara det snart) och kan således inte aktivera sirenen om inte PGM 3 är dragen.

Jag har testat med ett strobljus och det fungerar som tänkt men det finns en lustig grej med det. När man larmar på i Away mode så drar reläet under utpasseringstiden. Sen slocknar det igen. När larmet går så aktiveras reläet igen. Så det beter sig som det ska, men med ca 1 sek fördröjning eftersom reläet måste dra.

Själva sirenen har eget batteri så den drar ingen ström från larmet utan har en triggeringång, det är den jag aktiverar. Om du har sirener som är direktdrivna kan de kopplas via relä. Det som DMOL länkar till är bra, det är samma som jag har.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
D
tommib ska du inte köra med motstånd över v_out och trg+ för sabotage? Eller har du lyckats montera så kabeln är infälld hela vägen?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
tommib
Kabeln är typ 50 cm lång och går i stort sett bara i utrymmet där centralen sitter. Det utrymmet har en låst dörr. Sirenen sitter ovanför denna dörr, just för att uppmuntra en eventuell inbrottstjuv att inte spendera någon längre stund där.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
D
Ok bra
Skillnaden bör väl vara att vid sirener som aktiveras av att spänningen faller, så ska två PGM parallellkopplas och de växelvis byter mellan NO/NC, en för hemmaläge och den andra för larm.
Och vid normal koppling där siren aktiveras av spänningen, så seriekopplas två PGM där de växelvis byter NO/NC och första PGM i serien är hemmaläget.
Eller har jag tänkt fel?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
RilleRock
Det reläet är larminstallatörens bästa vän :D
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
tommib
DMOL skrev:
Ok bra
Skillnaden bör väl vara att vid sirener som aktiveras av att spänningen faller, så ska två PGM parallellkopplas och de växelvis byter mellan NO/NC, en för hemmaläge och den andra för larm.
Och vid normal koppling där siren aktiveras av spänningen, så seriekopplas två PGM där de växelvis byter NO/NC och första PGM i serien är hemmaläget.
Eller har jag tänkt fel?
Jag är inte helt med på hur du menar. I min koppling sitter reläet mellan sirenen och utgången som är tänkt att styra den. När reläet är draget så är kretsen sluten och sirenen kan triggas av utgången. När reläet inte är draget är kretsen bruten och "sirenutgången" kommer inte spela någon roll. Det finns bara ett relä. Jag har faktiskt inte testat med infernosirenen än, jag förutsatte att det ska fungera genom att sänka den ingången till GND (vilket är vad PC1864 gör när den drar en PGM-utgång) men om den inte klarar att ligga flytande kan man enkelt fixa det med ett pull-upmotstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.