B
Hus från 1936 med kattvindar som jag vill ta ner. Det är mandardtak och kattvindarna har någon form av planka som fungerar som regel där det spontade virket i kattvindarna är spikat mot . Tycker det ser ut som att takstolarna vilar på sneda stödben som går snett ner mot takfoten. Om det stämmer så borde väl inte de vertikala reglarna bära takstolarna också? De sitter 90 grader vridna mot takstolarna och har ursparingar för eldragningar i sig. Vad tror ni?
Träkonstruktion på äldre vind med skruv och sågspån, sneda stödben som antyder kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre struktur av en vind med mandardtak, spontat virke, vertikala reglar och ursparingar för eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion på äldre vind med skruv och sågspån, sneda stödben som antyder kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstol med kattvind i äldre hus, visar spontat virke, reglar med ursparingar och sneda stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av kattvind med synliga träreglar och eldragningar i ett hus från 1936.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redovisningen är inte perfekt... Det är lite svårt att se hur hela takkonstruktionen ser ut. Däremot kan man tveklöst säga att väggen med råsport på två sidor aldrig kan vara bärande. Härligt också att se takbjälkar med så stor andel kärnfur. Är du säker på att du menar Mansardtak? Enligt mina begrepp är det ett brutet tak som dessutom är valmat (lutar även mot gavlarna). Kallas också för herrgårdstak.
 
B
Tack för svar. Förstår att det inte är helt lätt att se hur det är byggt. Det är alltså den nedre högra brädan i den första av de föregående bilderna som jag tror tar upp lasten.
Den går snett ner mot takfoten och följer den sneda väggen i den här bilden.

Renoveringsarbete med exponerad trävägg, snedtak och röra på golvet i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar även originalritningen

Handritad byggritning som visar en sektion av ett hus med måttangivelser, inklusive en snedvägg och takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vanliga vid den här typen av takstol är att lasten från den övre takstolsdelen tas upp av de vertikala stolparna som i sin tur via en utjämnande regel står på golvbjälkars som sedan för ut lasten till ytterväggarnas plankstomme. Dina fotografier tycker jag inte stämmer med ritningen. Pelarna där är alltför klena. Om det i stället är de nedre högbenen som är bärande bör det framgå av hur den punkt ser ut där dessa möter ytterväggen.
 
Hej!
Mitt hus ser liknande ut. Jag har utan vidare kunnat ta bort flera utav kattvindarna. Vi konstaterade att det var högbenen som tog upp krafterna. Reglarna i kattvindsväggarna stod varken mot golvreglar eller takstolar, väggen var uppbyggd som en vanlig ej bärande vägg. Tror dock det är viktigt att inte ta bort "alla" väggar på övervåningen. Även om bärigheten är ok kan konstruktionen bli vinglig. Jag menar i första hand innerväggar 90 grader mot kattvindsväggarna.
Vill dock rekommendera dig om du inte är helt säker, be en konstruktör som är duktig på gamla hus komma och titta. Alltså titta på plats och inte bara på ritningen. Äldre hus är lite luriga ibland... Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.