Hej!

I vår kommer det påbörjas ett bastubyggande i vår friggebod i skärgården.

Bastun är tänkt att vara avlång till format:
Längd/bredd 3.7 m
Djup 1.3 m

Vi har tänkt att ha lavar enbart på en långsida och i två höjder.

Min fråga avser om det går att bygga lavarna utan synlig förstärkning i mitten? Jag förstår att 3.7 m är långt och om det är rätt väg att ha förstärkning, så lutar vi åt att bygga in det genom med samma utseende som lavarna.
 
Är innermåtten 3700x1300 mm? Hur ska det bli plats för 2 lavar + gång för benen på 1300 mm ? Känns lite trångt med bara 400 djupt att sitta på. Ska det vara öppet mellan lavarna ? Ska lavarna stå på ben, fästas i konsoler eller bara vara uppfästa i ändarna?

Skiss av ett rum med måttangivelser, diskussion om placering och storlek på två bänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Schematisk ritning som visar mått för byggprojekt, med två lavar och gångutrymme markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fortsatta frågor: Hur ska den värmas ? Var ska kaminen placeras? Hur långa blir lavarna efter ev. längdjustering för brand-o-personsäkerhet?
 
Jag hade tänkt som din bild fast 50 där uppe och 40 där nere (enligt https://www.dinbyggare.se/matten-som-hjalper-dig-fixa-en-bekvam-bastu/)

Då friggeboden endast är ett skal i detta nu så kan vi lägga in extrareglar i väggarna. Om det går att undvika synliga ben så är det bäst men tror inte det går. Om vi behöver synliga ben, t ex i mitten så klär vi in det.

Vi kan även öka djupet men då börjar volymen som ska värmas upp bli ganska mycket. Nästan hela långsidan är glas mot naturen så det räknas extra.
 
Elaggregat är på 9 kw och är tänkt att placeras ganska nära (minsta mått 10 cm) kortsidan. Jag har gått igenom minimummåtten för aggregatet och nedre laven kan vara minst 2 cm från aggregatet. Jag har även tänkt att ha skyddsräcke runt aggregatet.
 
Det får ju plats med minst 5 personer i bredd, så en last av 450-500 kg ska den ju tåla. Tycker det verkar, som om det blir ganska grovt virke för det dessutom inte ska bli för svajigt. Jämför med hur en smal trall ( cc60) behöver dimensioneras för att inte bli svajig. Kolla på t.ex http://www.traguiden.se/konstruktion/ vad som behövs för spännvidd 3700.
 
HasseTeknik skrev:
Det får ju plats med minst 5 personer i bredd, så en last av 450-500 kg ska den ju tåla. Tycker det verkar, som om det blir ganska grovt virke för det dessutom inte ska bli för svajigt. Jämför med hur en smal trall ( cc60) behöver dimensioneras för att inte bli svajig. Kolla på t.ex [länk] vad som behövs för spännvidd 3700.

Ja, jag tycker det låter mer och mer som att vi behöver ha ben i mitten, möjligen flera stycken och då blir det nog snyggast att klä in det med samma utseende som lavarna.
 
Den övre laven går ju lättare att fästa mot väggens reglar och/eller med snedstag, men den undre gissar jag att det är lättast att sätta stödben på.
 
Det är ganska smart om man kan ta ned översta laven helt och kunna bädda nedre laven till säng för gäster.
 
Om du kan ha ben på den nedre, så kan du göra den 800 bred och sedan ställa den övre, som en smalare bänk ovanpå ( med någon form av tippskydd). Jag gjorde så, men bara med längden 2 m. Och sedan måste man ju ha förvaringsplats för och möjlighet att flytta den övre bänken när nedre laven ska fungera som säng.

Person monterar ben på en handbyggd träbänk, verktyg och träplankor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik skrev:
Om du kan ha ben på den nedre, så kan du göra den 800 bred och sedan ställa den övre, som en smalare bänk ovanpå ( med någon form av tippskydd). Jag gjorde så, men bara med längden 2 m. Och sedan måste man ju ha förvaringsplats för och möjlighet att flytta den övre bänken när nedre laven ska fungera som säng.

[bild]

Tycker ni att det är bättre med nedre laven bredare än den övre?
 
Den nedre är ju anpassad som reservsäng, så det är ju valfritt vilken bredd man vill ha på den övre "bänken". Kommer inte ihåg hur bred den är, men troligen halva bredden (kan inte mäta nu, då bastun är vid sommarstugan). Det som syns på bilden är den nedre laven, där alla sittbrädor fästs med skruv underifrån och innan den fått benen på plats.
 
Om TS vill kan jag ta en bild på min bastu som är 2x1,3 m och där lavarna är efter långsidan. Den övre 500 mm och den undre 400 mm.
 
  • Gilla
sforskarn och 1 till
  • Laddar…
murak
Jag håller också på att skissa på bastulavar utan stödben till min friggebodsbastu. Jag har inte gjort några hållfasthetsberäkningar ännu men tänkte ändå dela med mig av en bild. Det är bara en skiss så lägg inte för mycket möda på att förstå konstruktionen ;) Men tanken är att använda 45x220 som bärlina vägg till vägg. Lavarna blir ca 2800mm breda.

3D-skiss av bastulavar designade för friggebod utan stödben, avsedda att spänna 2800mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man vill ha fribärande lavar så smäckert som möjligt är kanske stålbalk ett alternativ, t ex rektangulär VKR. Man får förstås klä framsidan med trä så man inte bränner sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.