A
Hej, eftersom det finns så många här inne som har erfarenhet och kunskap om planlösningar och att bygga hus rent generellt, så tänkte jag fråga om råd.

Ritningarna är lite snabbt gjorda, så att avstånden behövs nog justeras på vissa ställen.

Framsidan är mot norr och baksidan mot söder. Det som inte finns med på planlösningen är en inglasning i väster och garage i öster.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.


Översiktlig planritning visas på skärm med måttangivelser för rum och korridorer i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundritning över en våning i ett hus med måttangivelser för rum som badrum, sovrum och master bedroom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ändra uppslaget av dörrarna så det inte blir trångt. Nere dörr till tvättstugan inåt i rummet och master bedroom uppe in i rummet.

Toa nere, sätt handfat och wc på samma vägg, känns rymligare då

Gästrum, du kommer nog inte få in en säng på 201cm. Ha iallafall 1 dm tillgodo

Master bedroom uppe (katastrof) först hade jag föreslagit att flytta dörren så den är mellan klädkammare och sovrum. Sen en viktig parametrar om sängens placering. Man vill inte ha en öppning nära huvudändan på sängen. Tänk dig "säker" vägg bakom huvudet, det är inte en slump att folk ofta känner sig bekvämast med ryggen mot en vägg. Så försök att få ingångar och fönster närmast fotändan.
Jag hade bytt plats på sovrum och klädkammare samt vridit sängen 90 grader.

Är det nybygge måste entrédörren vara minst 21x10
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dörren till sovrummet på 11 kvm öppnas väl åt fel håll, för nu går man rakt in i väggen. Samma sak med ytterdörren.

Ytterdörrar brukar gå utåt för att det inte ska regna in så mycket när man öppnar dem.

Ska det inte vara någon dörr ut från tvättstugan?

En köksö med häll måste numera ha en liten ho.

I tvättstugan är det praktiskt att ha det man använder mest, dvs normalt tvättmaskinen, närmast dörren.

Det behövs väl en dusch på entréplanet för att uppfylla tillgänglighetskraven och du behöver kolla att du "möblerar" duschrummet så att det uppfyller kraven också. Kolla också upp villkoren när det gäller storlek etc. på gästrummet.
 
A
Tack för feedback. Har inte funderat på mindre saker såsom placering av tvättmaskin i tvättstugan och uppslag av dörrar. Det jag glömde skriva tidigare är att tvättstugan leder ut till en liten relaxbyggnad. På så sätt behövs inte dusch i själva huset. :)
 
Redigerat av moderator:
A
Tack för snabbt svar. Jag har inte lagt någon större fokus på uppslaget av dörrar och mindre detaljer. Försöker komma på om planlösningen som helhet är något att jobba vidare med. Ska klura på master bedroom och se vad man kan göra. Tack :)
 
Gör så många olika varianter du kan, jag gillar att skissa på papper och hitta roliga/mysiga lösningar. Sen om dom passar att användas i just det huset man ska bygga är en annan sak
 
BirgitS
Amandamh skrev:
Tack för feedback. Har inte funderat på mindre saker såsom placering av tvättmaskin i tvättstugan och uppslag av dörrar. Det jag glömde skriva tidigare är att tvättstugan leder ut till en liten relaxbyggnad. På så sätt behövs inte dusch i själva huset. :)
Bara en sån lösning uppfyller tillgänglighetskraven så.
Sen kan du ju fundera på om du tycker det är trevligt att gästerna behöver gå igenom tvättstugan när de ska duscha på morgonen.

Vad är det för sorts skrubb mellan gästrummet och tvättstugan?

Om det ska vara någon sorts förråd mellan trappan och badrummet på övervåningen så ser det så smalt ut att det blir svårt att utnyttja.

När det gäller möjligheten att sälja till ett bra pris i framtiden kan det vara viktigt att det finns 3 sovrum och ett allrum på övervåningen, så försök få till att det kan gå att öppna upp för en dörr direkt från allmänt utrymme till stora klädkammaren så att den går att konvertera till sovrum, om den nu ska fortsätta vara stor som ett sovrum.
 
Byt plats på den smala klk:n och badrummet uppe, så blir det inte störningar från folk som badar sent/duschar tidigt.

Hur är tanken med två soffgrupper i vardagsrummet ner, och en soffhörna uppe också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.