Prosit skrev:
Bara så att det är solklart vad jag är ute efter:

Jag vill ha möjlighet att använda resultatet av den tidigare tilltänkte köparens besiktning, vilket är helt frikopplat från den "kombinerade" besiktning som säljaren och vi "delar" på.

Om vi köper en kopia av den tidigare tilltänkte köparens besiktningsprotokoll som klart och tydligt beskriver vad problemet är - kan jag inte använda det i en eventuell process som bevis?
Jag tror (rätta mig om jag har fel) att du kan använda det mot säljaren, om du har
ORIGINALET, inte en kopia :-/
 
Disclaimer: Jag är ingen jurist, men:

Jag tror absolut att du kan använda en kopia som bevis mot säljaren vid en eventuell civilprocess angående bedrägligt handlande. Vi har ju fri bevisprövning.

Så länge ingen ifrågasätter giltigheten för kopian bör det inte vara något problem såvitt jag förstår, och vem har något att vinna på att ifrågasätta äktheten så länge alla vet att du kan skaffa fram orginal om så behövs?

Men, om du nu ändå behöver betala för att få en kopia, så kanske det är lika bra att försöka få alltihop (inkl rättigheterna) för samma summa? De andra "köparna" som drog sig ur borde ju vara intresserade av att få göra affär med dig.

EDIT: stavfel
 
Ingen idé att tjafsa längre.

Använd vad du vill Prosit... är du smart - som du var vid undersökningen av huset - kanske du sparar 1.500 kr eller så, allt beroende på hur mycket du betalar för kopian.

Jag bortser från ev. upphovsrättsintrång vid nyttjandet av besiktningen.

Lycka till! :) :) :)

 
Köp en Woods DS 28 för 2995:- den räcker alldedeles utmärkt till för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.