Håller på bygga mitt garage och vill gärna få kommentarer kring min ventilationslösning.

Garaget är isolerat och plastat både i yttervägg och yttertak. Innervägg och golv/tak som skiljer av vinden finns inte ännu. Inte heller ventilationen. Just nu står där en liten radiator och en avfuktare som håller >10grader / <50%RH.

Jag tänker mig att jag drar in tilluft till en förrådsdel, se skissen. Där tänkte jag ha någon form av uppvärmning. Därifrån finns ventil till vinden, och så läcker det även till garaget via innerdörren. Från vinden leder jag tillbaks luften till garaget där jag har en fläkt som suger ut luften ihop med luften från garaget. Tallriksventiler i båda Frånlufts-rören ska ge mig möjlighet att balansera luftflöden mellan vind och garage.

Tror ni att det kommer att funka? Eller är det på nåt sätt dumt att göra så?

Ska jag isolera och/eller plasta i mellanbjälkslaget? Eller finns då risk för att vinden blir för kall och tar skada när yttertaket är isolerat?




Handritade skisser av en ventilationslösning för ett garage med markerade luftflöden och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite udda ventilation. Normalt sitter det en tilluftsventil i nederkanten på garageporten. Vinden ska i alla fall hållas på minst 12 grader varmt om det är isolerat och plastat på insidan yttertaket. Därför har man ingen isolering i mellanbjälklaget då. Har man tappvatten i garaget och använder som tvätthall till bilen är det förmodligen bra med plast på undersidan i mellanbjälklaget och våtrumsstandard.
 
Tack för kommentaren. Har nog också hunnit konstatera att det var en dålig idé med att isolera mellanbjälklaget.

Anledningen till att jag inte ville ha tilluft vid porten var att jag tänkte mig att om jag kör in en fuktig/blöt bil så vill jag inte ventilera runt den fukten i garaget, utan jag ville ha frånluftsventilen nära. Därmed hamnade tilluft längs bort i andra ändan.

Ett problem med min lösning är väl att porten kanske läcker som ett såll runtom, isåfall kommer ju min lösning inte att fungera utan då drar jag bara in luft genom porten och ut bredvid. Om det skulle bli så hade jag då tänkt mig ytterligare en fläkt som blåser i tilluftsventilen som backup.
 
Jo det läcker säkert en del luft runt porten. Min erfarenhet är att en bra avfuktare i garaget är bättre än hög värme och hög ventilation, i alla fall om inte håller på med mycket lösningsmedel, slipning och lackering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.