D
Hej

Jag har efter en lång tids renovering snart blivit klar med mitt hus, och tanken var att flytta in i slutet av sommaren 2017. Omständigheter har tyvärr resulterat i att det istället blir en försäljning. All inredning skulle köpas efter renoveringen inför inflyttningen men det blir nu inte aktuellt.
Detta innebär i sin tur att det inte finns någon som helst möblering, och då huset dels har många rum samt ligger i litet samhälle mellan Stockholm och Göteborg så finns det inga realistiska förhoppningar om att göra en traditionell homestaging. (För mycket möbler och långa transportsträckor)

Min fråga till er alla, är om det inte finns någon som virtuellt kan möblera bilder på tomma utrymmen? Helt tomma rum är ju inte så kul på Hemnet eller i en mäklarbroschyr.
Självklart hjälper inte detta vid en visning, men precis som i verkligheten kan man faktiskt få bra känsla av att se olika inredda rum i ett hus på bild, även om det sedan vid en visning är utflyttat och tomt.

Man ser ofta att detta fenomen görs i badrums- och möbelkataloger, där samma utrymme har olika möbler vid olika bilder och man ser vid en granskning att det är samma grundbild och inte att det ommöblerats på riktigt. (tex kan ett vardagsrum ha många olika tapeter och helt olika möbelinredningar och samma sak för badrum som har olika kakel, badkar och handfat.)

Hoppas på intressanta och bra tips hur man löser detta enklast och förhoppningsvis lite länkar till företag som jobbar med detta.

Tack.
 
BirgitS
Du kan prova med datorprogrammet Sweet Home 3D (gratis). Jag har använt det för att pröva ut hur det passade bäst att möblera om inför en försäljning och hur det skulle möbleras på nya stället, men det borde gå bra att använda det som du tänker och man får ut snygga bilder om man lägger ner en del tid på det.
http://www.sweethome3d.com/sv/
 
D
Detta program verkar bygga på att man skapar hela rummet och alla möbler i 3D istället för att använda befintliga/riktiga bilder. Ett annat problem är att jag skulle behöva lägga veckor på att lära mig och ändå inte få till det lika bra som en expert med erfarenhet, och då betalar jag hellre ett proffs som gör jobbet på några timmar.
Jag tackar för tipset i alla fall, även om det inte riktigt är vad jag söker.
 
Skandiamäklarna har det systemet för att kunderna skall kunna "möblera om" i deras utbud, så tekniken finns som du önskar, hör med en arkitekt om de har dessa programvaror.
Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.