Hej!

Har lite funderingar ang. takstolarna (eller bristen på takstolar) på min loge. Idag står det pelare som håller upp taket med ca 4,5m mellanrum. Jag skulle vilja ta bort två pelare för att kunna gjuta en platta och bygga en gårdsverkstad på ca 70m². Eftersom det inte finns några riktiga takstolar i logen nu så undrar jag om man kan platsbygga takstolar, och sedan ta bort pelarna. Naturligtvis måste ytterväggarna förstärkas upp för takstolarna isåfall. Om jag gör takstolar enligt min skiss, och sätter två av dom på varsin sida om nuvarande bärande del ovanför pelarna, och sedan drar gängstång genom dessa. Kan jag då lugnt ta bort pelarna? Tanken var att ha samma takstolar med ca 1,1m c/c ovanför hela tilltänkta verkstadsdelen, dels för att hålla upp taket ordentligt, dels för att ha nåt att sätta innertaket i. Är det nån som tror på detta, eller tänker jag helt fel? Tacksam för svar. :)

Dessa pelare skulle jag vilja ta bort:
Inre av loge som visar befintliga pelare med avstånd, takkonstruktion utan takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en loge med synliga träpelare och takkonstruktioner, med lite dagsljus som sipprar in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av en loge med pelare och strålande ljus som sipprar in genom träväggens springor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en loge med synliga träpelare och takstolar, en motorcykel i mitten, och solljus som sipprar in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före, från kortsidan sett:
Simplistisk ritning av en takkonstruktion med vertikala pelare och horisontella bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter, från kortsidan sett:
Skiss av loge med platsbyggda takstolar, angivna mått och markerade borttagna pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före, från långsidan sett:
Skiss av loge med pelare som stöttar taknock, indikerande 4,5 meter mellan pelarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter, från långsidan sett:
Skiss med planerade takstolar i loge efter borttagning av pelare, c/c 110cm markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns några saker som bör kollas upp.
1. klarar väggarna av tyngden från hela taket, idag är den fördelad även på pelarna i mitten.

2. hur ser väggarna ut för att ta emot sidokrafter? Ser ut som mittpelarna hanterar det idag.
Interiör av träkonstruktion med pelare och motorcykel, röda markeringar indikerar strukturella bekymmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När byggnaden är så lång och "klen" jämfört med moderna lagerbyggnader måste man ta emot sidkrafterna från vindar även i mitten av byggnaden.

Sen kan du nog inte bara ta bort en pelare och dubbla spännvidden från 4.5m till 9m, det kräver en helt annan dimensionering i balken samt pelarna som den i sin tur står på.

Jag är nog rädd att en sådan här förändring kräver så mycket ombyggnad och förstärkning att det kan bli billigare att bygga en ny konstruktion från början.
Oavsett, detta är något som man bör låta en konstruktör räkna på innan man bestämmer sig, annars riskerar man stora skador och även sitt liv ifall byggnaden rasar ihop här höststormen kommer.
 
Redigerat:
Ja, idag är det dom pelarna som du märkt som tar upp sidokrafterna. Dock sitter det inte på de pelarna jag vill ta bort. Så just dessa borde spela mindre roll hoppas jag. Väggarna måste förstärkas för att klara takets vikt. Frågan är bara hur mycket? Bör det räcka med en stomvägg med reglar av 145x45 likt en vanlig modern maskinhall av trä? Samt limträbalk ovanför port? Eller är detta tak betydligt tyngre än ett modern tak?

Många frågor blire. :)
 
My bad, trodde du ville växla av till takstolar i hela byggnaden. :p
Ja är det bara en del som ska växlas om till takstolar minskar risken för sidokrafterna ifall resten håller emot den.
Dock öka spännvidden från 4.5 till 9 meter är en utmaning, det kräv nog mer än dubbla dimensioneringen för att hålla.

Detta program har jag använt många gånger för att testa mig fram till lämplig lösning
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=931
 
Tack för dina svar! (y)

Jag hade tänkt att använda mig av dessa dimensioner på takstolar då de är beräknade för 9,6m spännvidd. Problemet är egentligen att jag inte vet vilket tryck (vikt) det är på taket. :confused: Om man kör med reglar 195x45 i hela takstolen, törs man då chansa på att det håller? Blir ju heller inte riktiga takstolar, utan mer som fackverksbalk eftersom "toppen" på takstolen försvinner. :confused:

http://www.lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/9645-27.pdf
 
Du bör förstärka din fackverksbalk med 2 lodräta strävor direkt under lastinföringen från den gamla överdelen. Annars jobbar överliggaren i böj och det vill man inte, laster skall tas i drag och tryck i fackverk!
 
Ja just! Jag tänkte på det efter jag ritat klart skissen. Men den gjordes i paint och jag hade inte ork att sitta och göra om det. (y)

Tror du på lösningen för övrigt Lillmalen?
 
Hur gick det med detta?
Har en precis liknande situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.