(y)
 
Nu var det dags för takpapp, ska bli skönt att få det regnsäkrat uppifrån i alla fall. Det har regnat en del hittills men mest under nätterna vilket är skönt. Skulle regnet sträcka sig en bit in på morgonen gör inte det nånting heller, då får vi sovmorgon, vilken i och för sig är ganska ovanligt med en 2-åring i huset.
Två personer på en byggarbetsplats installerar takpapp på en byggnad i ett skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2-åringen har fått ett bra ordförråd under sommaren och springer gärna på enklare ärenden för att hämta saker. I vintras var de imponerade på förskolan när han slängde sig med "skruvdragare", "bits" och "bitshållare", nu kan han de flesta verktyg och just i dag lärde han sig grunderna i VVS också då han upptäckte rörtången. Blir nog folk av den ungen också. Tumstock och måttband går dock under begreppet "mätare", men det duger för oss. Just nu mäter han överallt och alla sträckor är 67 - 8. Vad månde bliva av detta geni? :D

Ett barn som hjälper till på en byggarbetsplats, håller i en tumstock, med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kalvarna i hagen är måttligt intresserade av bygget men de kommer att uppskatta tillväxten i hagen nästa år när mineralerna från borrkaxet sprids ut. Ett ypperligt gödningsmedel!
Två kalvar står i en lantlig omgivning med gräs, träd och en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kompressor kan användas till mycket. Är man lite blir den till en häst, en motorcykel eller bara en jätterolig leksak. Bäst är att släppa ut trycket just när pappa eller morfar behöver det som bäst!
Barn med hörselskydd leker med en utomhuskompressor vid ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och om någon undrar så stänger vi av kompressorn och släpper ut trycket när spikpistolerna inte används för att undvika olyckor om den lille skulle få tag på dem.

Spikläkt och dropplister av trä kommer på plats.
Hus under renovering med vindskydd och början till en träfasad, omgivet av byggställningar och en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och efter det några panelplankor. Sen kom REGNET! Men det är ju skönt med en dags vila också, det är ju trots allt semester.

När solen återkom, eller när regnet slutade, fortsatte vi med panelen. Vi använder tre olika bredder som vi blandar lite efter tycke och smak, allt för att få lite "gammal" stil på huset. Det ser så dött ut med samma panelbredd när alla andra hus runt i kring har varierade bredder.
Trävägg under konstruktion med isoleringsskivor och monterade horisontella spikläkter, och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspirationen till lillstugan kommer alltså från ladan bredvid (muren), vedboden (takvinkeln) och det gamla boningshuset (panel i olika bredder). Lockläkten beställer vi från grannen för de blir både tjockare och bredare än standard. Vi har samma lockläkt på glasverandan och kommer att sätta det på hela det gamla huset. Förlagan kommer även det från norrsidan av huset. Som bilden visar är det snett och vint, olika bredder och dropplister av trä.
Rödfärgad trävägg med paneler i olika bredder, eftermiddagssol och skuggor av växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnsborraren kom tillbaka för att spräcka berget och nu rinner vattnet till så fint.
Ett barn i hjälm vid en brunnsborrning med en pump och timer, med ett rött hus och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här står en pump med timer som ska gå igång 15 min var fjärde timma i en vecka så hoppas vi på klart och fint vatten efter det.
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
När taket är tätt så kan vi arbeta mer på insidan. En luftspalt mot råsponten i taket ordnas genom att masonit fästs på den list som sonen tidigare spikat mot takstolarna.
Innertak under konstruktion med masonitskivor, luftspalter och takstolar synliga samt en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen av taket sköter svärsonen med den äran.
Person i skyddsmask installerar isolering i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi kommit så långt i bygget att jag inte kan vara med alls. Jag får nämligen astma av isolering när den ligger öppen, och det gör den ju ganska länge i byggprocessen. Nåja, det finns att göra ändå när det finns småbarn i familjen.
Isolering av stenull mellan träbjälkar i tak med träreglar och luftspalt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet med panelen fortsätter. Tur att det är flera som kan bygga, samtidigt som det blir lite pauser i vardagen för golftävlingar, födelsedagar, arbete på jaktmarken osv.
Hus under konstruktion med isolering och träpanel, byggställning på sidan, och ingen plast i två rader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bilden under visar så är det två rader med liggande panel och två dropplister i trä mellan nedre och övre panel. Beautification committee has decided....
Liggande träpanel med dropplister och synlig ångspärr på byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredderna på panelen är 175, 195 och 220 mm. De smalare bredderna är standard hos de flesta bygghandlare men 220 fick vi leta efter lite. Flera gånger när vi letat efter lite udda dimensioner har vi hittat det på Bygma, så nu kollar vi där först. Det är en bit att köra dit men det får man ta.

Efter isolering av taken skulle ångspärr på plats i form av plast.
En person installerar ångspärr på takstolarna inne i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv har jag inte förstått det där med plast i hus, jag tycker att hus behöver andas. Men jag viker mig delvis för de som kan bättre och går således med på att ha plast i taket. Värmen och därmed fuktigare luft stiger, det vet jag. Och jag förstår att fukten kondenserar när den möter kylan och den sk daggpunkten inte bör finnas mitt i en isolering som kan orsaka organisk tillväxt, t.ex. mögel. Men vi använder stenull som är oorganisk och har bra luftspalter så det borde minimera problemet. Men ok i taket får det bli, men inte i väggarna. Ett helt tätt hus behöver mekanisk ventilation och det har vi inte planerat. Självdrag är för mig självklart i mindre hus, sommarstugor och enklare konstruktioner. Det har ju onekligen fungerat bra i hundratals år, självdrag och plastfritt, så jag har svårt att se nyttan av annat.
Slut på fysiklektionen.
Jag kan väl tillägga att vår KA var helt överens med mig när vi byggde ut villan i stan. Om det gamla huset inte hade ångspärr/plast i väggarna skulle inte utbyggnaden ha det heller. I taken blev det dock plast även där.

Inre takkonstruktion med ångspärr, isolering och takstolar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikläkt i taket och isolering av väggarna.

En interiör av ett pågående byggprojekt med öppen isolering, byggmaterial och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den yngre generation har tagit ledigt från bygget ett tag så nu är det ensamarbete för maken som gäller. Jag kan ju inte hjälpa till där inne.
Mitt bidrag till bygget blev istället att grunda karmarna till samt utsidorna på de två småfönstren som ska vara i tvättrummet resp sovloftet. Alltid nåt!
Mer om fönster i nästa inlägg!
 
Det tog tre veckor in i semestern innan jag började med det som brukar vara min huvudsysselsättning på sommaren: renovera fönster. Kanske för att fönsterarbete och en tvååring inte är den bästa kombinationen?
Vi tänkte återanvända vad vi kan till stugan så våra gamla fönster från huset i stan kommer väl till pass. Men de behöver fixas till, både kittas om och målas.
Gammaldags vitmålade fönster lutade mot en byggnad, redo för renovering och ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålat gammalt fönster som ligger på ett arbetsbord utomhus med verktyg för renovering såsom en kittkniv och en morakniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina verktyg är en kittkniv, min lilla morakniv med kort blad som jag inte klarar mig utan, samt en större och en mindre trekantskrapa. I år upptäckte jag även fördelarna med tryckluft med ett litet spruthantag. Perfekt för att ta bort gammal färg, smuts och fukt! Om det behövs har jag även en speedheater som är bra att mjuka upp kitt och gammal färg med.

Renoverade trämönstrade fönster uppsatta på arbetsbockar utomhus med öppna bågar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två små fönstren jag grundade igår hade inte torkat än, det är grymt fuktigt med ett regn som hela tiden ligger i luften men inte faller. Inte förrän i samma stund som jag skriver detta! Nu får det gärna komma. Hoppas det kan blåsa torrt sen så jag kan måla allt som är grundat. Har ingen lust att ta in det inomhus eftersom jag använder lösningsmedelsbaserad färg som luktar starkt.
Jag är ingen vidare vän av nya vattenburna färger, men jag använder dem ändå ibland. Helst vill jag ha linoljefärg men den torkar så himla långsamt och är därför lite opraktisk. Mina riktigt gamla fönster på stora huset som härstammar från slutet av 1700- eller början av 1800-talet (huset alltså, fönstren är nog från början av 1900-talet) målas alltid med linoljefärg av gammal typ och jag använder endast linoljekitt när jag kittar. Det ska vara riktiga grejer! Linoljekittet är lättarbetat, går att göra tjockare med krita eller tunnare med linolja efter behov. Och använder man linoljefärg går det att måla över kittet på en gång, behöver inte torka och riskera att fåglarna äter upp det innan färgen kommer på. Sen blir händerna mjuka och sköna av linoljan också. Bra bonus!

Maken har skruvat det jag felaktigt kallade spikläkt i förra inlägget. Det är alltså 2"2 reglar (jag vet, 45x45 mm i nya termer) där det sen ska läggas 45mm isolering mellan. Väggarna har stående 120mm stenull och innanför det alltså 45mm. Sen ska OSB-skivan på.
Inomhusbyggnad med stenullsisolering och horisontella träreglar på väggen, med en borrskruvdragare på en av reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av ett loft med blå presenning mot taket, stenullsisolering på väggarna och träreglar som förberedelse för OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De som har varit uppe på loftet säger att det blir stort. Vi får hoppas på det. Det är inte full ståhöjd men är tänkt för lite yngre och därmed kortare människor.

OSB-skiva på vägg med isolering, två infällda fönster, ett stående och ett liggande, under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det liggande fönstret vätter mot norr med skogen rakt utanför och kommer att vara i "köksdelen" av rummet. Där OSB-skivan slutar på bilden är ungefär där väggen mellan rum/kök och sovrum kommer att vara.

Inredning av en renoveringsplats med OSB-skivor på väggarna, isolering synlig på ena väggen, och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stående fönstret till vänster kommer att vara i sovrummet och är helt utan insyn om det inte råkar stå en älg utanför förstås. Det är 60 cm brett och 100cm högt (köksfönstret är 60 högt och 120 långt). Det lilla fyrkantiga i tvättrummet, liksom fönstret på logen kommer att vara 50x50. De små fönstren köpte vi obehandlade på ByggMax, de avlånga fönstren beställde vi färdigmålade. Ibland är det skönt att vara lat.
Bakom OSB-skivorna har vi förstärkt med extra kottlingar för att hänga handfat och varmvattenberedare.
 
Tänk att vakna till en grävare på tomten! Då får den lille så bråttom att frukosten fick intas ute.
Ett barn tittar på en grävare som arbetar på en tomt, med partytält och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det dags att koppla in pump och hydrofor till nya brunnen.

Trädgård med stenar, mossa, jord, röd stuga, kabelrulle och elektrisk utrustning. Grönska och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska det byggas ett pumphus, helst innan vintern. Sen blir det till att gräva så vi får vatten ner till det gamla huset och avlopp till befintliga 3-kammarbrunnen.

Samtidigt är det tältmöte i trädgården:
Trädgård med tält, paviljong, bord, stolar och gungställning på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takpanelen har hämtats och ska målas. Partytältet blir målartält och det torkar snabbt i värmen och blåsten.

Takisoleringen är nu avslutad.
Ett hus under konstruktion med trästomme och isoleringsmaterial i väggarna, inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man och svärson har gjort den sista isoleringen i taket, 45 mm, med spikläkt då det ska bli liggande panel på det. Totala takisoleringen är således 95+70+45 mm.
Nu kan vi börja spika takpanel!
Takstolar, isolering och diffusionsöppen stående i ett pågående byggprojekt, synligt arbetsljus, träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och isolering i nybyggnad, OSB-skivor på vägg, byggkran i förgrunden, träkonstruktion, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusbygge, oisolerade väggar, vitmålat tak, fönster, byggnadsställning, obeboelig, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är min semester över för den här gången, mannen blir kvar en vecka till och sen blir det bara helgjobb så tempot kommer att gå ner betydligt. Men tänk så mycket vi har hunnit på lite drygt en månad.

Under tiden jag är på jobbet monteras alla fönster och dörrar.
Träfasad på byggnad, öppet fönster, isolering synlig, pågående byggarbete, träreglar, grå isoleringsmaterial, gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lilla loftfönstret.

Litet hus under konstruktion, trästomme, isolering synlig, oavslutat tak, byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr från Byggmax. Jag hade velat ha en svart dörr för det har uthusen (det gamla huset har en dalablå färg) men det fanns inte. Nåja, det går väl att måla om nån gång om man vill. Å andra sidan är fönster och altandörr vit så den får kanske vara vit den med.
Altandörren är vår gamla från villan i stan, liksom båda fönstren i muren. Jag gillar återvinning!
Delvis byggt enfamiljshus med trästomme, gråa betongblock, takstolar, byggnadsställning under skymning eller molnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sista takpanelen kom på plats så sattes även fönstret i tvättrummet in.
Inomhusbyggarbetsplats med lutande vitt tak, OSB-väggar, öppen vind, byggställning, fönster och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar vi på leverans av våra två avlånga fönster som vi beställt på nätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rådalen och 1 till
  • Laddar…
Nu blir det inte kul de närmaste veckorna för nu ska tomten grävas upp. Det är dags för vatten, avlopp och el in till lillstugan, el till pumprummet och vatten till gamla stugan.
Grävmaskin på släpvagn nära en trädgård under uppgradering av el och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla grävskopan. Och samma entreprenad som gjorde grunden.
Det är trångt och knöligt, ett och annat träd stryker med.

Grävmaskin intill en röd träbyggnad redo för arbete med vatten och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från lillstugan dras vatten och avlopp, och vi passar på att lägga elkabel på samma gång.
Grävd tomt med synliga kablar och rör omgiven av träd och en röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd tomt med avloppsrör och elkabel vid installation för vatten och el till stugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävskopa gräver upp marken nära en röd stuga för att lägga vatten, avlopp och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet skulle till befintlig 3-kammarbrunn, i alla fall vad vi trodde då. Det visar sig senare att vi måste göra om hela avloppssystemet. Mer om det i ett annat inlägg. Vattnet ska kopplas in i den slang som går från den gamla brunnen som därmed kopplas bort från systemet. Det betyder att vi slipper oroa oss för att vattnet ska sina (har hänt torra somrar), att vattnet stinker av svavelväte, missfärgar bestick eller är brunt och eländigt. I dag har vi alltid flaskvatten hemma för känsliga magar. Det ska bli skönt att slippa släpa hem! Lika skönt att slippa pumpen som står under vindstrappan bredvid sovrummet och skrämmer slag på gäster när den slår på. Vi som är vana hör den knappast, utan kommer väl snarast tycka att det blir för tyst!

Grävmaskin gräver en lång dikesgrav bredvid en röd ladugård för att lägga vatten och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se den gamla lagårn som inspirerat till den murade delen av lillstugan.

Elektrikern var också på visit för att koppla in ny säkringspanel i stora huset. Ut med gamla smältproppar, in med jordfelsbrytare och nya kopplingsmöjligheter för el till glasverandan!

Självklart är den en lokal firma som fixar elen åt oss. Vi känner ägaren rätt väl vid det här laget för han (eller dottern) har gjort det mesta som rör el för oss under åren. Praktiskt!
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Härligt projekt, trevligt att följa. Vilken byggställning valde ni och fanns det något speciellt skäl till just den?
 
marla32 skrev:
Härligt projekt, trevligt att följa. Vilken byggställning valde ni och fanns det något speciellt skäl till just den?
Vad kul att du vill följa det vi gör.
Vi valde en Altrad RAM i aluminium, den är lätt att flytta och montera. Vi ville inte ha ställning runt hela huset under bygget utan valde en modell som lätt kan flyttas runt och även ställas upp inomhus, vilket behövdes när vi spikar tak och målar uppe i nock.
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
I flera bilder sewr man att det är ganska trångt runt ladan och svårt för maskinerna att komma fram. Det naturliga vore kanske att röja undan stubbar och stenar innan byggstart så det blir lättare för alla. Jo, det kan man tycka, men inte hos oss! Nä, när huset är på plats, flera grävskopor trängt sig upp, en brunnsborrare och traktorer knött sig fram, då börjar projekt bredda vägen.
För när vatten och avlopp ska ner i market är det så förgjort med sten så grävmaskinisten passar på att få undan de största bumlingarna och då ryker stubbarna och alla jätteblocket som ligger i vägen. Plötsligt blev det gott om plats!
Kanske är det ett fräckt knep från grävmaskinisten? Om vi gräver lite här och flyttar lite där så blir det mer jobb och därmed mer kosing. Jojo, så kan det vara, fast det tror jag inte. Och skulle det vara så är vi nöjda med resultatet likafullt!

Killarna som grävt de senaste dagarna har helgledigt så ägaren av firman, tillika deras pappa, tog över spakarna istället. Från ladans knut och ner till vägen var en pärs, där ligger även en markkabel som behöver skyddas. Vid vägen gick det lättare där fanns bara mindre stenar.
Arbetsperson i skyddskläder i djup grävning för ledningsarbete med isoleringsskivor och singel vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom berget ligger relativt grunt (det är ca 1,5 m så det är ingen fara egentligen) och vi inte vill spränga så läggs isoleringsskivor över vattenledningen och avloppsröret. Singel i botten och över.

Den lilla byvägen stängdes av och grävdes upp. Ner med rören, väg av för rätt fall, på med singel och isolering och fyll upp igen! Det tog några timmar men det är inte mycket trafik på vår lilla väg en lördag efter semestrarna.
Grävd dike med nya avloppsrör och elledning, omgivna av jord och rötter, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrävd byväg med synligt rör, omgivet av natur och en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det framkomligt och provkört igen! Röret som står upp varnar tillsammans med skylt och sten för hålet i gräsmattan vid sidan om, där vi ska fortsätta till brunnarna.
På andra sidan vägen vid cykelboden har också en sten tagits bort så vi kan göra en plan och möjlighet för bilar att mötas på vår smala väg utan att köra ut på gräsmattan.

En som är jättenöjd är lilldrängen som har fått världens största sandlåda att leka och klättra i!
Barn leker på en stor hög med sand medan en grävmaskin arbetar i bakgrunden vid en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och finns det ingen sandstrand kan man ju ligga och sola i traktorskopan. Smutsigaste ungen vinner...
Barn ligger och solar i en grävskopa vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är skönt när man kan lägga igen alla diken. Här syns rensröret till avloppet i bakgrunden (det oranga röret som sticker upp, det ska självklart kortas så småningom) och en tömningsventil (det gula röret nere till vänster i bild). Vi vill kunna tömma hela systemet på vatten så vi slipper vattenskador på vintern när huset står tomt och det kan gå neråt -28 grader om vi har otur.

Gräsmattan har grävts upp, avloppet har kopplats in i trekammarbrunnen och vattnet har kopplats in i till det gamla huset.
Grävd upp gräsmatta framför röd stuga med vit veranda, grusväg och strömkabel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att gräva över gräsmattan gick bra, här fanns inga stora stenar, bara några elkablar och en vattenledning att ta hänsyn till. Det nya vattenledningen anslöts till den gamla så nu är den grävda brunnen bortkopplad.

När killarna fortsatte gräva för att lägga ner avloppet mot 3-kammarbrunnen så blev det stenigt igen. Stora stenar. När de äntligen kom fram till brunnen såg de att det befintliga avloppet från stora huset inte var ok. Det låg många och stora stenar ovanpå röret vilket hade tryckt ner det så det bildats ett bakfall. Kanske vi haft tur som inte fått stopp i avloppet nån gång? När de försöker fixa bakfallet upptäcker de dessutom att röret var spräckt. Byt ut! Så nu har vi fräscha rör och kopplingar. Det känns bra. De gamla var från 70-talet och borde inte behövt bytas men det är bra att det är gjort.

Lagom när allt var klart fick vi brev från miljö- och hälsoskyddsförvaltningen att de skulle komma och inspektera 3-kammarbrunnen. Hoppas vi inte behöver byta den också, vore trist att behöva gräva upp allt igen. Tydligen har de upptäckt att vi inte har tillstånd för den! Mycket konstigt eftersom det var kommunen själva som stod för den och arbetet när stugan renoverades på 70-talet. Det ansågs billigare att fixa till stugan så gamla damen som ägde huset då kunde bo kvar hemma istället för att flytta till hemmet. Kommunen har även under våra 19 år begärt in uppgifter om avloppet minst en gång utan att det blivit kommentarer så jag undrar varför de vaknat till just nu? Tänk vad en bygglovsansökan kan göra.
 
Under tiden som grävningen pågår har de sista panelbräderna kommit upp på huset.
Nypanelat hus med takfot och vindskivor på plats, omgiven av grönska och en betongblandare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får inte vända ryggen till när man har en 2-åring, rätt som det är har han klättrat högst upp på stegen! Och förskolan tyckte han behövde förbättra sin grovmotorik? Skulle inte tro det...:p
Barn klättrar på stege vid nyligen uppsatta träpaneler på husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre dropplist (vattbräda?) på plats:
Nylagd dropplist längs med träpanel på husvägg ovanför grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter kom vindskivorna upp.

Och sen var det dags för falurödfärg.
Man i arbetskläder på en stege vid en nypanelad stuga som målas faluröd, med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rödmålad stuga under renovering med nya panelbrädor och byggnadsställningar runt fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sonen tyckte huset såg ut som en lada, och det var ju det jag ville! :D

Inomhus har taket målats i den höga delen.
Vitt tak som nyligen målats med synliga takbjälkar och en ihopfällbar metallstege lutad mot det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kom även de fönster vi saknat. Det är skönt att allt blir tätt inför höst och vinter.
Falurödfärgat hus med nya panelbrädor och installerade fönster, stegar ligger lutade mot byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyuppsatt OSB-panel på husvägg med fönster, stege och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi lämnade lillstugebygget för några veckor och ägnade oss åt pumpen istället. Inför vintern måste vi ha ett isolerat pumphus på plats.

Grunden gjöts till det lilla huset.
Nygrundad konstruktion för pumphus med synlig pump, rör och kabeldragningar bredvid ett trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumphuset ska byggas ihop med det gamla grishuset, numer lekstuga. Men gamla och nya hus bör stå för sig själva då de kan röra sig olika så det blir bara panel och taktäckning som binder ihop.
Byggprocess av ett isolerat pumphus intill rött gammalt grishus, med grund, reglar och takstolar på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är således ett mellanrum på några dm mellan de två bärande konstruktionerna.
Annars bygger vi enligt samma princip som hus och veranda. Syllpapp på grundmuren och syllbrädan på den som skruvas fast i muren. Dörren kommer att stå direkt på muren.
Eftersom vi vill ha vatten året runt så ska det bli ett isolerat utrymme och vi har letat efter en låg dörr för varmförråd men det var svårt. Vi får ta en för kallförråd, 10 grader, och hålla tummarna. Dörren blir 80x185cm, och det är också lite högt men får gå.

Inne i grunden ska det bli ett lager makadam, isodränskivor på det, markduk och därefter grus.

Ett pågående bygge av ett litet, isolerat pumphus med träreglar och isolering, beläget intill ett äldre rött byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar på plats, på enklast möjligaste sätt. 45x145 skruvas upp med rätt lutning, sen fram med tigersågen och såga av väggreglarna.

Grund och stolpar för ett isolerat pumphus under uppbyggnad bredvid ett äldre gårdsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite isolering i hörnen som inte går att komma åt inifrån.
Det ser lite konstigt ut med väggreglar som inte hålls ihop av ett hammarband, men horisontell spikläkt på utsidan och liggande 45x45 på insidan för isolering kommer att hålla ihop huset tillsammans med råsponten. Huset är ju bara 1,5m x 1,8 m och maxhöjd ca 1,9m så vi pratar inte om nåt jättebygge!

Byggfas av ett isolerat pumphus med vindskyddspapp och takstolar uppe, bakom ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt pumphus med oskyddade takstolar och isoleringsmaterial synligt mot en bakgrund av träd och ett äldre tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumphus under konstruktion med isolering och OSB-tak, bredvid befintligt tegeltak och grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat pumphus under konstruktion med isolermaterial och träreglar synliga, intill skog och grannbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket isolerades och en OSB-skiva skruvades upp som innertak.
Inre hörn av ett pågående pumphusbygge visande isolering, reglar och en vattenpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt litet pumphus med träpanel och svart tak intill ett rött grishus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödfärg
Ett litet rött pumphus med svart tak vid sidan av ett större rött trähus, med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhus kom väggisolering 120x45mm och OSB-skivorna upp
Nybyggt isolerat pumphus i trä med OSB-skivor, takstolar och grusgolv vid grishuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggar och tak målades i en ljust grå färg.
I förra veckan fick vi in el, värme och belysning så nu ska allt vara redo för en kall vinter! De sista rörkopplingarna får nog vänta till våren, än behöver vi inte vatten till lillstugan.
Pumphus under konstruktion med isolerat innertak, grå målade väggar och installerad pump på gruslagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lockläkten spikades upp och tanken var att den också skulle få lite färg, men 1,5 år senare är de fortfarande randigt... Ja, ja, man får välja sin slag, elller hur? ;)
Nybyggt isolerat pumphus med vertikal röd och gul panel intill ett äldre rött hus med vita knutar på en grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Inför vintern vill ha plåttaket på plats. Vi har valt ett svart Plannja Trend, som klickas i varandra. Det påminner om ett falsat tak, vilket vi har på glasverandan vi byggde på gamla huset. Då lät vi plåtis göra det "på riktigt" eftersom det var så många vinklar på det taket. Här är det mer raksöm så vi tänkte spara in lite av kostnaden genom att göra jobbet själva.
Det var enkelt att lägga men inte helt anpassat till vår branta takvinkel (43 grader). I backspegeln borde vi haft en annan av deras serie då dropplåten/takfotsbeslaget inte kommer att nå ner i hängrännan. Nåväl, försent att göra något åt det nu, vi får fixa så det funkar ändå!
Killarna sätter ihop stegar till taket, monterar upp byggställningen igen, mäter diagonalerna och räknar plåtskivor. Sen var det dags för takfotsplåt.
Person som monterar svart Plannja Trend takplåt på hus med stege och byggställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stilen är det i alla fall inget fel på...
Person används som motvikt på tak under installation av svart Plannja Trend plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första takplåten på plats, det är viktigt att den bli vinkelrät mot takfoten.
Installation av svart Plannja Trend takplåt på hus med personer som arbetar på stegar och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går snabbt när man är många: en på marken bär fram plåtarna, två skruvar och en får vara mothåll på baksidan.
Två personer installerar svart Plannja Trend plåttak på en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna röra oss enkelt på taket har vi lagt en stege på var sida och spänt ihop dem med remmar vid nocken. En person på var sida för ett jämt tryck.

Vissa tar arbetet som motvikt på allvar...
Person på en byggställning som arbetar med att montera svart plåttak på en röd träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dagen är över är en sida klar:
Rött hus med nyinstallerat svart plåttak och byggställningar runtom, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter var det skogssidans tak som fick sin plåt, samtidigt som luftningsplåt för nocken monterades.
Röd trästuga med nytt svart plåttak och byggställning runt huset, omgiven av naturen i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nockplåtens vinkel var alldeles för flack, trots att vi lämnat ritning till beställningen! Standard är 45 grader men det funkar inte när vi har 43 grader. Tänk att de där två graderna ska göra så mycket. Inte är det kul att behöva blanda in plåtslagare på nya produkter men vad gör man när vi inte har möjlighet att bocka plåt själva.
Inte hade Plannja heller levererat rätt antal plåtskruv med gummipackning. Följer vi monteringsanvisningen så fattas ett antal. Vindskiveplåten är inte tillräckligt bred då den kommer vila på första "falsen", men det är å andra sidan inte leverantörens fel, taket har helt enkelt en bredd som gör att det hamnar tokigt. Vi får be plåtis att göra nya.
Snyggt blir det i alla fall!

På vägen tillbaka till stan på söndagskvällen stannar vi och lämnar nockplåten hos plåtis. Underbart att ha en hantverkare som ställer upp när man behöver och finns tillgänglig för råd även på en söndag. I efterhand inser vi att vi även skulle ha låtit plåtis fixa takfotsbeslaget/dropplåten men nu har vi gjort en egen lösning så det får ordna sig ändå. I vårt fall var det fästena för hängrännorna som tillsammans med takvinkeln gjorde att plåten inte passade ordentligt. Hänrännefästen hade förövrigt plåtis sett till att de var vinklad på rätt sätt för bästa avrinning.

Några helger senare har även taknocksplåten kommit på plats.
Ett nyinstallerat svart Plannja Trend plåttak på ett hus med röda väggar och vita fönsterkarmar, en person står framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskiveplåtarna är också hämtade men det tar ytterligare några veckor innan de är på plats, och sen kom vintern!
Hus med nytt svart Plannja Trend plåttak under snötäckt landskap, obehandlad mur och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden ser man också att muren är primad,
Det var lite strul med killarna som skulle putsa muren. Vi blev lovade att de skulle komma i mitten av oktober. När vi inte hör något så ringer vi för att stöta på, ja då är det plötsligt semester en månad! I mitten av november kommer de slutligen men sen kom vintern, så nu får vi vänta till i vår innan resten kommer upp.
Vägg av hus under renovering med primad mur och fönster skyddade med plast, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan hann de med och det blev riktigt snyggt, däremot så strulade det rejält när de kom tillbaka till våren för att fixa resten. Mer om det i ett senare inlägg!
Primad murvägg inuti ett hus med trägolv, ett fönster och isoleringsmaterial staplat vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det där med avlopp alltså...
Det är en bra bit från lillstugan till stora huset men eftersom vi lägger ner vatten mellan husen (ja, egentligen pumphuset och gamla huset, men pumphuset ligger ju bredvid lillstugan) så tänkte vi dra ner avloppet samma väg. Först var tanken att det bara skulle bli avlopp från handfat och disk för att så småningom koppla på dusch och tvättmaskin i en framtida utbyggnad av ladan. Nu lyckades det komma in ett WC på ritningen vilket inte alls var tänkt (vi planerade en förbränningstoa) så det blev lite diskussioner fram och tillbaka med miljö- och hälsovårdskontoret. Avloppsrören som grävdes ner är dock av den lite större dimensionen så visst skulle det gå att ha en vattentoa. Trekammarbrunnen ligger på "fel sida" om det gamla huset varför hela gräsmattan fick grävas upp, men som jag skrev i ett tidigare inlägg, det var bra att vi gjorde det för det var ju läck på röret från vårt badrum i det gamla huset. Avloppsbrunnen ligger dessutom på vår grannes mark med ett servitut sedan 70-talen.

De flesta kommuner i landet tittar över alla avloppsanläggningar efter att det kommit nya riktlinjer, så även vår. Att de sen inte hade koll på sina egna papper och inte hade en aaaning om att vi hade en trekammarbrunn är en annan fråga. Vi har betalat för slamsugning en gång om året men det är inte lätt för högerhanden att veta vad vänsterhanden gör förstås...
Nåja, i slutet av oktober dök det upp ett besked om att vår avloppsanläggning inte var godkänd och att vi har tre år på oss att fixa en ny.

Eftersom trädgården ändå är uppgrävd så är det lika bra att fixa det när vi redan har lervälling där, känns lite dumt att fixa till gräsmattan för att sen gräva upp den igen. Vi kollar runt, tar in offerter och bestämmer oss tillslut för en två-delad anläggning som vår grävare säljer och installerar.
Han vet ju hur det ser ut hos oss nu och vad som behövs flyttas på och dras om.

Ibland går det fort på kommunen!
Vi sökte tillstånd som man ska. Skickade vi in ansökningpappren på fredagen och söndagkväll när vi kom hem igen låg beslutet i lådan!
Beslutet var dessutom daterat på torsdagen, dagen innan vi skickade in allt.
Ibland går det undan vill jag lova. Vem sa nåt om tröga kommuntjänstmän? Entreprenören hade redan tagit kontakt med handläggare och fixat allt innan våra papper kom in.
Beslutet även direkt till entreprenören så nästa gång vi kommer upp är nog gräsmattan uppgrävd igen.

Två sådana cementbrunnar ska grävas ner, en för sedimenterande och en för biologisk rening. Det blir säker bra när det är klart.
Två bilder av avloppsbrunnar för en ny anläggning, en öppen med synliga fack och en nedgrävd med röranslutningar.

Samtidigt passar vi på att flytta avloppsanläggningen så den ligger på vår mark, då slipper vi servitut och annat.
Planen för var den skulle hamna och var den verkligen hamnade skiljer sig lite åt så nu är vi ett äppelträd fattigare och en leråker rikare.
Uppgrävd trädgård med avloppsinstallation, elskåp och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla brunnen försvann och ersattes av avloppsbrunnen. Ett elskåp med kontrollpanel växer nu mitt på gräsmattan. Vi som tänkte att den skulle stå bredvid elstolpen, men icke. Tre meter minst från stolpe måste det vara enligt Vattenfall, därför flyttades troligen hela anläggningen en bit bort så inte en av brunnarna hamnar för nära .

Nu kan i alla fall planeringen av trädgården ta fart! Kan inte påstå att det är min styrka direkt men det finns ju böcker och goda vänner att rådfråga.

Och nu med ny fin godkänd avloppsanläggning bestämmer vi att lillstuga får en vattentoa. Vatten finns det gott om i brunnen och avloppet är bra. Rita om alltså! ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur går det med huset då?
Jo, lockläkt är ju bra att få på. Vi har köpt specialtillverkade lock från grannen men han kunder inte leverera mer till oss, han hade inte tagit ner tillräckligt med träd i vintras.

Vi har en lite större dimension på våra läkt än normal, vilket kommer ifrån vårt gamla hus och de ursprungliga läkten som troligt suttit sedan början på 1900-talet eller ännu tidigare.
Det blir till att köpa lite grövre läkt, såga till dem och sen fräsa kanterna så vi får den rundningen vi vill.
286 meter...
286 meter med en handöverfräs.... jodå det gick! Det var ju vackert väder :p
Person bearbetar trä med handöverfräs utomhus, långa trästaplar och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där fick ni en bild på undertecknad också.

Och visst blir det fint när lockläkt och fönsterfoder är på plats?
Nyrenoverat hus med lockläkt, röd och vit fasad, vita fönsterfoder, vit dörr och ett blått sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhus händer det också en del. När vi kopplade in el i pumphuset så passade elektrikern på att sätta upp en panel inne i stugan med. Vi satte därför upp den första gipsskivan för att slippa flytta på panelen senare.
En gipsskiva monterad på en vägg inuti en stomme med OSB-skivor, bredvid ett fönster och under en elpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över mat och barnpassning är jag väldigt bra på massproduktion, vilket bevisades med lockläkten. Jag kan också idka masstillverkning av virke till trossbotten. Vintern har anlänt på allvar. Snö och kyl. Sågen kämpade på bra men oj vad trögt allt går när det är kallt!
Staplar av specialtillverkade lockläkt av trä placerade utomhus på vintern med snötäckt mark och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan halva huset har fått trossbottenbrädor på plats.
Obehandlat trägolv under konstruktion, med synliga tjärpapp- och isoleringsmaterial i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men först måste genomgångarna för avlopp och vatten fixas.
Här är det köksavloppet som fått sin definitiva plats. Isolering på, för den del som sticker ner i grunden.
Avloppsrör isolerat med hönsnät och monterat genom husets trossbotten med isolering runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toalettavlopp.
Köksavloppsinstallation med isolerat rör och tjärpapp, omgivet av isolering och oskadat trägolv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat och mussäkrat (så gott det går) med hönsnät.
Isolerat toalettavlopp med hönsnät för mus-säkring i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbrunnen på plats monterad med purusplatta. Röret till vänster är inget som ska vara med i bygget, det fick vara med som mall vid sågning och står nu bara och väntar på att åka i soporna.
Isoleringen är klar runt avlopp och vatten, under isoleringen ligger tjärpapp ovanpå trossbottenbrädorna.
Pågående golvläggning med trossbotten, isolering, avloppsrör och förberedelse för golvbrunn i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lilldrängen gör var han kan för att hjälpa till. Skruva är ju kul i alla fall!
Vuxen och barn arbetar tillsammans med skruvdragare på en byggarbetsplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trots vintermörker och kyla ska trossbotten in, frun i huset kör kapklingan för allt vad tygeln håller!
Kvinna kapar trä i mörker medan hon bär hörselskydd och sågspån flyger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu är allt inne.
Golvbjälklag under konstruktion i ett hus med öppna väggsektioner och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De extra golvreglarna i hörnet är för att en braskamin ska in där. Vi har ännu inte bestämt modell eller storlek så det är lika bra att ta i lite extra. Better safe than sorry, så att säga!

Tjärpapp på golvbjälklaget, isolering 95+70 på det. Grålumppapp på golvbjälkarna för att minimera knarr när man går.
Golvbjälklag med tjärpapp och isolering i ett rum under renovering, med några verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut blev golvet klart.
Trots kyla och mörker så lades golvet in i ett hus utan värme. Brädorna var frostnupna, stela och stumma. Verktygen sega med batterier som snabbt laddar ur. Slagklossen gillade inte att vara kall så den föll sönder vartefter för att slut gå i två bitar. Men, nu ligger golvet på plats!
Person monterar spontat trägolv med oisolerade golvbjälkar och avloppsrör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst in i hörnet till höger ska tvättrummet vara. Där ligger 22mm golvspån istället för trägolv. Spånskivan är limmad i skarvarna och skruvad ner i bjälkarna.
Byggarbetsplats inomhus med golvbrädor, verktyg, arbetslampa och OSB-skiva på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolvet är ett obehandlat spontat furugolv, 27mm tjockt och 158mm brett. Vi tog B-kvalitet av kostnadsskäl så det är gott om kvist!
Nyinstallerat obehandlat furugolv i ett byggnadsprojekt med verktyg och golvläggningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite julkänsla fick vi med snön som kom.
Hus omgivet av snötäckta träd på kvällen, belysning syns genom fönster, markerar renoveringsprogress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Dropplåten vill man ju inte ha i hängränna för då blir det lätt att se när taket läcker igenom då vattnet istället rinner på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.