Har lite fundering på att bygga en riktig bastu (= vedeldad) i källaren i en 50 -talsvilla och i skorstensmuren finns ett gammalt hål i tvättstugan för en vedeldad tvättgryta, eller vad det kallades, och min undran är vad dom krävs för att dra igång det gamla rökröret? Klarar den ett bastuaggregat som har hyfsad effekt? Behövs förstärkning av "hålet? Tar man dit en sotare för besiktning innan man ens börjar tänka i dessa banor?
:edit: Ska tilläggas att på andra sidan muren finns en vedeldad panna för uppvärmning.
 
Redigerat:
Skorstenspipor som varit ur bruk under längre perioder måste alltid besiktas av sotare innan de tas i bruk. Troligen är det inga problem, och är det problem så går det säkert att åtgärda. Så steg ett är sotaren skulle jag säga.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Ok, tänkte också att eftersom det satt ett kokkärl där innan men vilken effekt och hur länge man kokade vet jag inte. Kollade upp effekten på ett vedeldad bastuaggregat och det verkar luta åt en på minst 20 kW och uppåt.
 
Vad räknas som "längre period" mer än ett år eller mer än 10 år? Ska försöka få fram ett årtal när hålet murades igen :rolleyes:
 
Där ser man. Vad skulle vara värsta-fall-läget med en gammal skorsten, att den är helt söndervittrad eller nåt, typ oanvändbar? Tänker på kostnaden att göra iordning. Å andra sidan eldas det nu i värmepannan i samma skorsten fast annan kanal.
 
Det är inte hela skorstenen som besiktigas utan det är bara aktiv(a) rökkanal(er).
En skorsten med flera pipor/kanaler kan få eldningsförbud i en/flera pipor men ok i resten.

Det kan vara sprickor i fogarna så att kanalen blir otät, det kan vara att fogarna vittrat sönder så att det blivit för lite material.
 
Hej
Har exakt samma fundering i mitt 50-talshus. Vid min senaste brandsskyddskontroll bad jag sotaren att även filma den kanalen och det gjorde han gärna. Så om du har en brandskyddskontroll i antågande kan du kanske få ett gratis utlåtande om det är värt att gå vidare. Enligt vad han sa så var kanalen i bra skick fast skorstenen snart är 70 år gammal. Men om jag får tummen ur och gör bastu i tvättstugan måste jag såklart göra en riktig anmälan/kontroll. /LOB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.