Boverket lär ska komma med nya skärpta regler för isolering av nybyggda småhus. Framförallt är det småhus med små kvadratmeterytor som kommer att drabbas (< 200 kvm?). Men vart går kvadratmetergränsen och vilka klimatzoner berörs? Och hur stort måste man bygga för att klara gränsen? Med vänlig hälsning; PerOF.
 
Jag har inte sett något officiellt om de nya reglerna, men hört att klimatzonerna kan komma att ändras också (dvut)
Men generellt sett lär det inte vara några svårigheter, eventuellt får man byta ut frånluftsvärmepumpen till FTX + bergvärme/luft-vatten.

Tänker du att du ska bygga större för att tillåtas ha högre energiförbrukning? Låter lite ologiskt i mina öron :/
 
Hur bekantar man sig med FTX? Och är FTX hälsosamt? Jag har aldrig haft FTX förut och vet inte hur det funkar i praktiken. Och tycker i och för sig att stommen i ett hus ska vara utförd med en tillräcklig isolering för aktuell klimatzon i bostadsområdet, från början. Så att man kan fritt välja teknik för uppvärmning och ventilation. Snarare än att byggreglerna efterlevs med en massa tillförda tekniska lösningar, som går sönder eller blir omoderna förr eller senare! Med vänlig hälsning; PerOF
 
FTX är inga konstigheter egentligen, ett filter i varje ända för att slippa få in skit i systemet (pollen etc.) massa små kanaler/lameller som värmer varandra (frånluften värmer tilluften) och två fläktar som flyttar luften. Fläktarna är borstlösa på moderna system så det är egentligen bara lager som kan tänkas gå sönder.

Här är en förklarande bild.
http://www.alfslussnas.fi/images/488
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack så långt om FTX! Två till frågor bara: (1) Det finns alltså ingen freon eller andra kemikalier i FTX-ventilation? (2) Kan man ta loss värmeväxlaren och borsta av den? Eller hur blir det med påväxt och sånt? Med vänlig hälsning; PerOF
 
1. Nej (men det finns ftx system som har inbyggd värmepump, t.ex. Nilan compact)

2. Ja, de brukar gå att rengöra genom en lucka. Men eftersom det är filter räcker det att byta/tvätta dessa. Påväxt är skrämselpropaganda från bakåtsträvare.

Det finns tyvärr mycket skitsnack om FTX, luftvärme och lågenergihus ute som inte stämmer. Många vill nog bara göra som man alltid gjort.
 
K
Det är rätt otroligt egentligen hur mycket energi som man kan återvinna via FTX; REC (reccom 4) har ett motströmsaggregat som ska kunna återvinna 93% av värmen utan en massa krångla system som kan krångla.

Problemet är väl att effekten försvinner med tiden...
 
Varför menar du att effekten försvinner med tiden? Jag vill påstå att den borde bestå. Vill man titta på vilka aggregat som är bäst gör man lämpligen det via passipedia, där alla passivhuscertifierade aggregat finns listade. Där är det testade resultat, inte vad tillverkaren tycker.
 
Undrar också vilka av fysikens lagar, som förändrar sig med tiden. Om bara filter byts och allt hålls rent, så fungerar ju en klassisk luft-vvx lika bra efter 40 år, som när den var ny.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
K
Jag menar att värmeväxlaren med tiden fylls med damm och smuts som försämrar verkningsgraden. Har dock inte sett några tester som visa hur bra en standard vvx är efter 40 år, man jag kan inte tänka mig att de är lika bra som då den var ny...

I alu-fallen så kommer korrosion på växlaren ytterligare sänka effekten. Tror dock att recs växlare är av plast...
 
Vilken korrosion? Aluminium har ett skyddande oxidlager. Jag ser inte hur det ska förändras.

Damm och smuts är däremot en möjlig orsak. Men hade varit intressant att se mätningar med 5 års intervaller från ny till 100 år
 
K
I klassiska aluvärmeväxlare (typ Fläkt(TM) i spiskåpan) blir det en massa kondensvatten som orsakar korrosion, vet inte riktigt hur det blir i de moderna roterande värmeväxlarna typ Heru, där ska ju kondensvattnet inte produceras i sådana mängder att det behöver avledas.

Edit: Jag har haft en sådan från 1991 så jag vet att det blir korrosion... iaf i min växlare, hur allvarligt det var vet jag inte, kanske bara sänker verkningsgraden någon enstaka procent.
 
Jag har ett FTX-aggregat från just Svenska Fläktfabriken typ RDAA, där själva VX-paketet består av veckad Al och där luftströmmarna går i kors. Installerat 1978 och det ser precis likadant ut nu 2017 !
Att det blir korrosion i botten av hela burken, påverkar ju inte verkningsgraden av VX.
 
Redigerat:
Kan det vara så att lamellerna är aluminium och att höljet är galvat som korroderar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.