Fruktsallad
Jag kollar lite huskataloger och ser att Fiskarheden (mfl.) säljer sina hus utan grunden. Den får man betala och göra själv.

GRUNDLÄGGNING
Platta på mark med erforderlig markisolering ingår ej.


Nu undrar jag så klart vad det kan kosta att fixa till mark, isolering och platta så Fiskarheden kan bygga huset. Jag vet att det är svårt att säga några exakta siffror men en uppskattning för en okomplicerad villatomt från kommunen, och ett hus på 150-200 kvm. Snackar vi om 200 000 eller 900 000?

Jag vet inte ens vad grundläggning är. :rolleyes:
 
Om det inte behöver sprängas och är fast mark så 2000-3000 kr/m2 inklusive vvs med golvvärme
 
Fruktsallad
larsbj skrev:
Om det inte behöver sprängas och är fast mark så 2000-3000 kr/m2 inklusive vvs med golvvärme
Så 2500 kr x 160 kvm hus? ca 400 000kr alltså?
 
Jag gjorde en platta på mark själv till min tillbyggnad på 66m2 ink golvvärme och VVS och då landade det på ca 1050 kr/m2. Nu hade jag tillgång till att låna endel utrustning och hade kontakter gällande bortforsling schakt osv. Men med min erfarenhet när jag planerade mitt projekt så var det minst 2000kr/m2, sen är allt i relation till markförhållandena.

Min är en platta på mark intill ett Älvsbyhus (Torpagrund) och där gjöt jag egna L-Stöd i betong för att förhindra makadammen att rinna in under huset och underminera betongplattan. Med denna uppsättning uppskattade jag att min kostnad skulle sluta på ca 2200 - 2300kr/m2 om jag tog det på entreprenad.

Mvh
Magnus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.