En köksrenovering kommer att ske inom snar tid, försöker se till att allt blir rätt och att man slipper få oönskade överraskningar någon gång som man kanske kan redan nu se till att det blir rätt.

Hade tänkt att ställa diskmaskin var diskhon står nu.
Bifogar med bild på rören samt hur köket kommer se ut..


Skiss av ett kök med planerad plats för diskmaskin där diskhon är, skåp och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-installation under köksskåp med synliga rör och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Det blir iallafall ingen optimal lösning att ha kvar rören där. Om det överrhuvudtaget går.

De flesta diskmaskiner brukar ha en "inbuktning" nära golvet, för att få plats med rör. Men det är nog mest tänkt för vattenrör som skall kunna passera horisontellt bakom.

Du får gå och kontrollmäta hur det ser ut bakom den maskin du vill välja.

Om det finns utrymme så måste man iallafall kapa vttenrören som kommer upp ur golvet och sätta vinklade kopplingar nära golvet så att man kan leda vattnet till den nya diskhon lågt. Och en liknande lösning med avloppet.

Bäst vore givetvis att bryta upp lite mer av golvet och da om rören till rätt plats.

Det kan bli problem med kopplingar på vattenrören där, eftersom kopplingar inte får vara dolda.,
 
Var är diskhon placerad nu? Är det diskmaskinen i skåpet till höger närmast i bild, eller är det inbyggnadskyl?

Du behöver ju dra rören till den nya placeringen av diskhon.
 
Hej! Tack för snabba svar men har kommit fram till att jag låter diskhon vara kvar där den befintliga är samt att diskmaskinen kommer stå jämte, utan att det krockar med någonting.

Vet Ni kanske vad elektriker kostar i nuläget? Läst att det kan vara någonstans mellan 500-600 kr/h?
Stämmer det?

Mvh
 
Jag bifogar med bilder gällande elen, så att ni förstår vad jag pratar om.
Undrar om det går att koppla häll,ugn, fläkt och diskmaskin till en och samma el? Nuläget finns det ett uttag för spisen, bilden bifogas nedanför. Är det enfas eller trefas, kan man på något sätt se vilket som är vilket?
Gammalt uttag bakom spisen i köket med synlig kabel och tecken på användning och åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut just nu bakom spisen..

Diskmaskinen kommer stå höger om diskhon, bild bifogas för det med.
Skiss av en köksinredning med diskho och underskåp, inkluderat utrymme för diskmaskin till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett eluttag med en inkopplad sladd mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttag bakom kylskåpet, där en av de är en förlängningssladd som gömmer sig bakom fläktskåpet med fler uttag till..
Elektriskt vägguttag med en adapter och flera inkopplade kablar under ett köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förlängningssladden, från kylskåpet som fläkten är kopplat till...

och den sista fasta, andra uttaget är den här och är enbart till, just nu då, till skåpsbelysning under skåpen, vilket jag planerar att koppla till integrerad frys och kylskåp som man kan se på bilden på andra sidan av köket, mittemot ugnen och hällen.
Ett vägguttag bakom spisen med en ansluten vit kabel, oklart om en- eller trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lordi skrev:
Var är diskhon placerad nu? Är det diskmaskinen i skåpet till höger närmast i bild, eller är det inbyggnadskyl?

Du behöver ju dra rören till den nya placeringen av diskhon.
Diskhon är placerad i nuläget, så som det ser ut på bilden som jag har gjort i planeringssystemet. Tänkte att det var bättre att låta den stå kvar på samma plats men då med 40 cm diskbänksskåp. Det som är i närmast bild kommer vara integrerad kyl och frysskåp. Köket är nog knappt på 5 kvm och har otroligt med lite arbetsyta så jag behöver planera bättre och få med mer arbetsyta att jobba på..
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Tror du behöver ta in en elektriker i ett tidigt skede, så han/hon kan vara med i planeringen. Det ser ut som det är en del att fixa till där. Det är svårare att göra när inredningen är uppe.
Kabeln till spisen gissar jag är 1-fas, men svårt att veta. Eventuellt är det fel typ av kabel också. Har du möjlighet att kolla där huvudsäkringarna sitter (oftast vid elmätaren). Hur många säkringar finns där ?
Timkostnaden ligger nog där du gissat. Ca 500-600 kr /h
 
Elektriker ska hyras in så snart som möjligt så att elen blir rätt till dagens standard. Just nu verkar allt vara huller om buller när det gäller elen så jag är inte förvånad över att kabeln till spisen kan vara fel också. Bor i bostadsrätt, har ingen elmätare tror jag. Har enbart 5 proppsäkringar varav 4 som används och även 4 propp som slår ut elen i hallen, köket och badrummet så fort man ansluter någonting i hallen...

Så att det inte blir något problem med installera fläkt, häll o.s.v.
Bör jag byta ut uttaget till spisen också, har man alltså vanliga uttag då till ugn och häll?

Även en fråga om elen...har ojordade uttag i hela lgh, läser väldigt mycket om det nu men verkar vara lite kluven då alla har olika att säga om det.

Är det farligt att ha ojordade uttag nuförtiden eller bör man byta allt till jordat istället?

Mvh,
Daffolina
 
Med din beskrivning av elen, bostadsrätt. Så är det rätt stor sannolikhet att lägenheten matas med enfas. Det var vanligt med 25A huvudsäkring (sitter vid elmätaren) och sedan 20A till spisen. Och sedan några säkringar till för resten av lägenheten, på 10A eller 6A om det är gammalt.

I lite modernare installationer eller i villor, så har man trefasmatning, och 16A x 3 till spisen.

Om du tittar på propparna du har så bör du kunna se om en är "större" pluppen på proppen är blå för 20A, grå för 16A, röd för 10A och grön för 6A. Är alla ex. röda, så kan någon ha satt i en 10A propp istället för 20A vid ngt tillfälle.

Det går att sätta klenare proppar men inte grövre. Motsvarande färg finns inne i propphållaren, i botten. Det sitter där ett hål med en diameter som passar för resp. propptyp, så det går att sätta i en klenare propp men inte grövre.
 
Gammalt proppskåp med skruvsäkringar och utan synlig jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut, försöker hitta jordfelsbrytare men antar att jag inte har det...?

Hempularen...då menar du väl att jag ska byta ut proppskåp till elcentral för att kunna installera trefas som ska ha 16Ax3 till hällen och ugnen, tex?
 
En liten fundering om det där med spisfläkt: Får du verkligen ha det?

I flerfamiljshus är det nog vanligast med en central fläkt för alla lägenheter,
och då kan en spisfläkt störa luftflödet, så man blåser in stekoset i grannlägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.