Hej!

Vi har precis köpt hus och flyttar in på lördag - jippi! :D
Huset har 2st entrédörrar, 1 på 1:a våningsplanet och 1 till källarvåningen. Dörrarna verkar vara helt vanliga ytterdörrar, alltså inga säkerhetsdörrar eller så, och endast med vanliga lås.

Nu undrar jag hur vi på bästa och smartaste sätt säkrar upp dörrarna. Är det bäst att investera i säkerhetsdörrar, eller kan man installera sjutillhållarlås i dörrarna?

Tips och råd emottages tacksamt!
 
Hur säkra är fönster, altandörr, källarfönster etc. ?
Är det värt att sätta in dyra dörrar och lås, om det finns andra svagheter. Finns det problem med inbrott i området?

 
Spontant sett så rekomenderar jag fyra ben svans och en trave tänder i fronten. De är mycket bra inbrottslarm plus att de ger motion och någonting att klappa
 
mats_o skrev:
Spontant sett så rekomenderar jag fyra ben svans och en trave tänder i fronten. De är mycket bra inbrottslarm plus att de ger motion och någonting att klappa
Har haft en vovve tidigare. Men har insett att det inte vore rättvist mot vovven ifall vi skulle skaffa en nu! Jobbar heltid båda två och har ingen möjlighet att ha hund på jobbet + att vi båda ofta jobbar övertid. Vi nöjer oss med att vara hundvakt med jämna mellanrum, men det avskräcker ju inte tjuven ::)

Har kollat runt på de tips som givits och insett att det här blir dyrt :-X ... så det blir väl till att börja skriva önskelista nu! Eller se till att lära känna grannarna riktigt bra och inrätta någon form av grannvaktsamarbete.
 
Förresten: någon som kan tipsa om i vilken ordning man ska prioritera olika säkerhetshöjande insatser ifall man inte har råd att göra allt på en och samma gång?
 
Larm hellre än massa låskistor säger jag.

 
Mangelito skrev:
Larm hellre än massa låskistor säger jag.
nåra aggument til dit utalande?

ett lar går & inen bryrsig, har man otur är larmet kopplat till larmcentral & då komer dom så fort dom kan, ca 20-30 min
ett villa inbrott tar 10 min & tjuven vill gå ut igenom yterdören med alla saker, även om han komit in igenom et fönster, alternativt altan dörr.

mitt tips är att skafa nya låskistor & lås. om du i framtiden byter dörrar så kan du flytta över låsen.

assa 2002 meg hakregel & låskolv som du kan låra med nycke innerfån.
sen ska du har lås på balkong dörrar & förnster på nedervåningen. ser tjuven att det är lås innefrin på allt så tar han nästa hus.

jag har ingen statestik som bekräftar nin teori, men kör på magkänsla.
 
LillaSandra skrev:
Förresten: någon som kan tipsa om i vilken ordning man ska prioritera olika säkerhetshöjande insatser ifall man inte har råd att göra allt på en och samma gång?
1) Börja med att montera in ett bra LÅS typ ASSA 2000 eller en vanlig assacylinder med cylinder på insidan samt ha en kista med Hakregel.

2) Monterabryt skydd vid kolven.

3) Tappar i baksidan på karmen..

4) Niotillhållarlås

Så ser på det. Det är bortkastade stålar att montera 7 eller 9 tillhållarlås utan tappar i bakkant. Hakregel är A och O. Cylinder på insidan torde vara en självklarhet i alla ytterdörrar.
 
Tack för tipsen!

Vi har redan beslutat att mura igen källardörren (alternativet hade varit att bytt dörr - säljarna har satt en gammal förrådsdörr där! - men känns onödigt när dörren aldrig kommer att användas).

Och så ska vi även byta lås på entrédörren, blir väl ett sånt där ASSA 2000. Detta framförallt pga att säljarna inte lyckats hitta 3:e nyckeln till dörren!
 
Tomtnisse skrev:
Mura igen dörren? Beroende på hur det ser ut hos er - så kan det i vissa fall vara bra att ha även en källardörr - exempelvis om det finns en trång trappa - då kan det vara svårt att ta ner stora saker i undervåningen.

Just a thought.

/tomtnisse
Har vi tänkt på .... som nya trappan upp till entrédörren är byggd så kommer inga stora grejer ned till källardörren iaf ... så jag tror inte vi kommer ånga oss när vi väl murat igen. :)
 
LillaSandra skrev:
... så jag tror inte vi kommer ånga oss när vi väl murat igen. :)
vänta ett tag och se hur ofta och varför använder ni källardörren ....
gaia
 
vid brand kan det vara bra att ha en dörr.
 
Vanligaste vägen in i ett hus är genom altandörren. En vanlig altandörr är klen, jämfört med en entrédörr.

Altandörren har tre svagheter

1. Dörrbladet: en kofot så är det borta.
2. Dörrspegeln (skivan under rutan): Röcker oftast med en välriktad spark för att få bort den.
3. Låset: Vad är det för vits med ett lås på dörren om det inte är hakreglar som håller ihop dörrblad och dörrkarm.

Lösning på problemet är att skaffa en ny dörr, en entrédörr med extra stor ruta i. Det sitter en vanlig låskista i dessa dörrar.

Du kan även byta låssystemet på altandörren så att du får hakreglar istället för vanliga låsningen.

Alla entrédörrar bör ha ASSA 2002-kista med nyckellåsning på insida och utsida.

På fönster som sitter på markplan sätts fönsterlås, antingen så byter man handtaget till ett med integrerat lås eller så sätter man dit ett extralås på fönsterkarmen.

Kontrollera att fönsterkassetterna sitter fast med silicon i ramen. Ett vanligt sätt att ta sig in är att lossa trälisterna runt fönstret och plocka ut kassetten (om du har den typen av fönster)

På fönsterrutorna kan du montera en film som gör det svårare att få loss rutan när den väl är krossad (fungerar som vindrutan i bilen).

Lås in värdesaker i säkerhetsskåp som är fastbultat i betongväggen.

Men som man säger... vill de in så går de in...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.