Jag bor i ett kedjehus där alla husen är sammankopplade i ett kaskadnät (seriekopplade) med koaxialkabel för tv/internet. Jag skulle behöva byta ut en snutt av den kabeln, som är ca 7mm i diameter, till en 5mm för att få in 2st cat6 nätverkskablar i samma 20 mm rör. Snutten jag behöver minska till 5mm är ca 2m.
Längden från mitt uttag och vidare till nästa granne tror jag blir ungefär 15-20m, denna sträcka kommer fortsätta vara 7mm (drygt, 7,5mm?).

Så, det kommer se ut såhär:
7mm in i mitt hus från granne > förminskas via f-kontakt till 5mm ca 2m > uttag > 7mm till nästa granne ca 15-20m.

Kan man blanda diameter på koaxialkabel (via f-kontakter) så länge kontakteringen blir bra och impedansen är ok?
Kommer de 2m av 5mm kabel "strypa" och skapa för mkt impedans för signalen till grannen?

Jag ska slå igen alla väggar i helgen och råkade i förvirring ta bort den tomma 20mm slang jag dragit fram för 2st cat6 kablar, så nu måste dom komma fram till uttaget på något annat sätt :/
 
tommib
Troligen är det inte ok att du börjar mickla med nätet. Det ägs sannolikt av samfälligheten och inte av dig.

Rent tekniskt kan det också innebära problem att ändra på koaxialkabelns diameter. Avståndet mellan ledare och skärm är anpassat för de frekvenser man avser köra i kabeln. Det dielektriska materialet mellan dessa påverkar vad jag vet, men jag kan inte säga hur mycket. Om du byter på detta sätt så tror jag att risken är stor att det blir reflektioner och sämre transmissionsförhållanden i nätet vilket kan påverka både dig och grannarna.

Mitt råd blir, låt bli. Lös ditt nätverksuttag på annat sätt.
 
tommib skrev:
Troligen är det inte ok att du börjar mickla med nätet. Det ägs sannolikt av samfälligheten och inte av dig.

Rent tekniskt kan det också innebära problem att ändra på koaxialkabelns diameter. Avståndet mellan ledare och skärm är anpassat för de frekvenser man avser köra i kabeln. Det dielektriska materialet mellan dessa påverkar vad jag vet, men jag kan inte säga hur mycket. Om du byter på detta sätt så tror jag att risken är stor att det blir reflektioner och sämre transmissionsförhållanden i nätet vilket kan påverka både dig och grannarna.

Mitt råd blir, låt bli. Lös ditt nätverksuttag på annat sätt.
Tack för rådet, ang. vad jag får göra eller inte och huruvida jag redan förankrat med samfälligheten eller inte kan vi lämna utanför.
Om det ev. skulle kunna påverka, men kanske inte alls, är just själv frågan som jag behöver hjälp med :). Mkt möjligt att jag får överge idén men inte utan att ha kollat upp om det är tekniskt möjligt. Alla åsikter är dock välkomna
 
Det är kabels " karakteristiska impedans", som är avgörande för om du kan byta. Impedansen ska vara samma för utbyteskabeln (och kontaktdonen ! ), normalt 50, 60 eller 75 Ohm, för att det inte ska bli oönskade reflektioner. Även dämpningen kan vara avgörande, även om det nog inte är alltför stor skillnad vid ett avstånd på bara 2 m.
Det brukar finnas märkning på kabeln om vilken impedans den har.
Observera också att vid montage av kontakter, så har varje mm av skalning och infästning, betydelse för impedansen.
 
Redigerat:
Skillnaden mellan klenare kabel och grövre, om de är specade för samma impedans, är att den klenare har (avsevärt) högre dämpning. Jag tolkar det som att du dessutom monterar 2 extra skarvar med F- kontakter, varje skarv ger ytterligare dämpning. Sedan är det ju givetvis viktigt att kablarna även har likvärdig skärmning, för att dels inte stråla ut störningar, men också för att de inte skall fånga upp störningar.

Ändå så skulle jag tro att det går utan märkbart försämrad signal hos de efterkommande grannarna. Men egentligen bör man mäta och justera i linjeförstärkarna efter en sådan ändring.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
2 meter klenare kabel har ingen betydelse rent dämpningsmässigt. Inte heller skarvarna. Eller, så klart att det har betydelse, men den är försumbar så länge skarvarna är gjorda på rätt sätt.
Däremot, gör du fel, tex ett kardelfel (kortis mellan skärm och mittledare) får alla efter dig i kedjan dålig bild, så nogrannhet är av vikt.

Har du både folie och fläta i den gamla kabeln så håller den en impedans på 75 ohm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Kabel-tv-nät har alltid 75ohm impedans.
Det är viktigt att inte böja kabeln för snävt, oftast är det minst 6*kabeldiameter.
Själva F-kontakterna bör vara crimp-varianten,
https://www.computercablestore.com/f-type-connector-rg59-crimp-male-10-pack
som har en rörhylsa som trycks in mellan kopparflätan & (folien om det finns folie) dielektriska materialet som omsluter mittledaren.
Det är extra viktigt att vara försiktig när man monterar själva uttaget.

Dielektriska materialet får inte tryckas ihop när man skalar koaxialkabeln.
https://m.youtube.com/watch?v=EB2oSFhtNNU
 
Nja, alltid 75 ohm är väl att slira lite på sanningen. Oftast är väl ett bättre ord. På den tiden jag höll på med uppgraderingar av comhem bytte vi ut en hel del 50 ohms kabel.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2668153 skrev:
2 meter klenare kabel har ingen betydelse rent dämpningsmässigt. Inte heller skarvarna. Eller, så klart att det har betydelse, men den är försumbar så länge skarvarna är gjorda på rätt sätt.
Däremot, gör du fel, tex ett kardelfel (kortis mellan skärm och mittledare) får alla efter dig i kedjan dålig bild, så nogrannhet är av vikt.

Har du både folie och fläta i den gamla kabeln så håller den en impedans på 75 ohm.
Det är visserligen folie och fläta på den gamla kabeln men det syns ingen infotext på den biten som är synlig. Det är ett comhem-nät och med tanke på ovan svar så får jag nog se mig besegrad. Projektet får inte ta orimliga proportioner som att kontrollmäta för det har jag inte tid att sätta mig in i just nu. Det kommer vara åtkomligt senare så jag kanske tar tag i det igen någon gång.

Men "for the record", kan man mäta impedansen med en multimeter hos grannen efter, eller hur funkar det?
 
Tänk på att skarv av coaxialkabel ger 3db dämpning per skarv vilket i teorin innebär ca en halvering av signalstyrkan per skarv. Jag skulle starkt avråda från det du tänker göra.

Lite mer lättläst om ämnet om val av kabel osv..

http://peterkristiansson.se/kablage.html
 
Redigerat:
Nej, man mäter inte impedansen, utan styrkan i signalen i dBuV. Den ska ligga mellan 60-77 dB, men helst minst 65 så att det finns lite marginal. Ett fulsätt att kontrollera är att helt enkelt kolla TV-bilden hos efterföljande granne. Ser den bra ut, är det sannolikt att skarvningen är korrekt gjord.
Bot du i ett comhem-nät med "tre hål i väggen" bör du inte ge dig på det själv, då det även finns telefoni och data i nätet. Det blir känsligare för störningar.
Har du bara två hål, och enbart tv, är det inte lika känsligt. Då kan man fulkontrollera signalen på ovanstående sätt.

Sedan dämpar inte en skarv 3 dB, utan på sin höjd en halv dB. En 2-vägsfördelare dämpar generellt runt 3,5 dB
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2668316 skrev:
Nej, man mäter inte impedansen, utan styrkan i signalen i dBuV.
Och bara för att vara tydlig så behöver man antingen ett ganska dyrt specialinstrument för det, eller en hel del kunskap och händighet med oscilloskop och mätuppställningar (lika dyra instrument om inte dyrare). Alltså inget som är billigt eller gjort i en handvändning.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
....eller ett kabelmodem, om det är "tre hål i väggen" – moderna modem visar signalnivåerna i GUI.
 
TowaTei skrev:
....eller ett kabelmodem, om det är "tre hål i väggen" – moderna modem visar signalnivåerna i GUI.
Njae, det är samma med TV-apparater. De brukar också ha en signalnivåmätare. Problemet är att den är dåligt kalibrerad. I mitt eget hus så hade jag så sent som förra veckan nästan exakt samma signalnivå i tre olika uttag som vi mätte. Det skiljde tio "procent"/enheter mellan de tre TV-apparaterna som satt i de uttagen. Och då är ändå två från samma tillverkare. Så jag är inte superimponerad av hur iaf dessa är kalibrerade.
 
TV-apparaterna kan jag inte säga så mycket om, men dagens modem är tämligen pålitliga på den här punkten – deras noggrannhet räcker åtminstone för trådskaparens syfte. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.