Hemmakatten
Ja, hur gör man grunden? Skall bygga sjöbod 40kvm nere vid sjön. Just "nere vid sjön" är nyckelorden. Ingen betonglastbil tar sig dit ner. Inte heller en stor maskin av något slag. (25 tons grävare stannade halvvägs ner o höll inte på att komma upp.) Lutningen är 17 meter på 100 meter.

Vill ha en betongplatta. Stugan skall ha permanentstandard. Gamla grunden får ligga underst, fyller på med grus och sand från banken bredvid, makadam får köras ner med traktor o litet släp. Men hur gör man med betongen? Hyr 10 betongblandare och blandar på plats (el har vi där nere) eller gjuter plintar och gör torpargrund. Använder långsambrinnande betong och kör ned på vagn? Tips och råd? Tack. :)
 
Långsamtbrinnande och en balja till traktorn allternativt en hjullastare tycker jag låter bra. Hur nära kan ni komma med vettig väg. Kan en pumpbil nå fram?
 
Går det inte ta dit betongen på vattnet? Tex betongbil på färja.

Annars kan du väl hyra betongficka och ringa efter alla du känner som får ta med varsin skottkärra.
 
Är verkligen betongplatta det bästa valet för en "sjöbod". Den ligger väl väldigt nära vattnet? Vad händer om vattnet stiger?
40 kvm är ju inte så stort. Plintar borde räcka. Rejält höga så att huset kommer upp en bit från vattnet...
 
Uppfattade jag rätt att det är 100m? Det går säkert att pumpa men frågan är vad det får kosta. Det finns betongpumpar som pumpar mer än 40m upp... :surprised: ... så 100m i nerförslut borde vara möjligt.
 
Hyr 10 betongblandare och lägg sedan upp bilder här på arrangemanget ;)

Men ärligt talat, vad skulle fördelen vara med just 10 st, skulle inte 2 st räcka ?

Går det att få dit sand, singel och cement med hjullastare eller........förresten vad stoppade grävmaskinen ?
 
Hemmakatten
Tack för alla idéer. :)
För att svara på några frågor så jo, det är mellan 80-100 meter ner från huset där väg finns. Lutningen på denna sträcka är 16-17 meter. Finns ingen väg ner, och kommer inte att bli heller :). Det är en sluttning, ängsmark, en ekbacke med miljoner med gullvivor som sluttar ganska jämnt hela vägen ner. Problemet med stora grävaren var att det är så mjukt och lerigt att den fastnade på väg upp. Den ganske nyanställde unga grävaren fick ringa sin chef som med sina 40 års erfarenhet bara nätt och jämnt fick upp den. Hans minsta grävare på larvfötter, 3,5 ton tar sig ner och upp utan problem, men den kan bara dra mindre släp.

Sjön är bara en liten sjö, finns ingen färja. På isen vägrar de att köra, har redan frågat.

Den tidigare sjöboden har stått där i 70 år utan problem. Den står 1,5 meter från strandkanten, som dock är 1,5-2 ovanför sjön.

Nja, 10 betongblandare var kanske att ta i, men jag har fått för mig att det måste vara flera eftersom man annars inte hinner få i betongen i formen innan den börjar stelna. Uppåt 5 kubik räknar vi med behövs.

Vi räknar (hoppas :surprised:) att kunna ta oss ner med vår nya, fina traktor (Fordson Major -51 ;)) med ett mindre släp bakom. Killen som vi samäger traktorn med håller också på att bygga en liten hydraullift bak på traktorn. Både släp och lift räknar vi kan ta max 1 ton last. Så det blir några vändor med allt material.

Pumpbil med 100 meters slang? Finns det verkligen? Grunden för stora bostadshuset skall ju gjutas också och då har vi ju betongbil där iofs.

Betongficka, vad är det? Tyvärr inte realistiskt att springa med skottkärror upp och ned för den backen...

Flera glada tips mottages gärna. :) Och jag var liiite allvarlig med häst o vagn, om inget annat funkar förstås! Om man sneddar över grannens tomt skulle man kunna köra med häst o vagn ner. Men grannen vill inte att traktorer skall köra sönder hans mark, vilket vi kan förstå.
 
Jag har hört "betongarna" prata om helikopterlastning. Kostar mycket per timma men totalt så ska det visst inte vara så farligt. Pumpbilar kostar ju skjortan också.


mvh
David
 
beställ färdigbetong å be en skogsentprenör köra ner det med skotare å betongbalja
 
Det finns en liten maskin som kallas för betongmoppe. det är en liten larvdriven maskin med en större "balja" som kan tippas. Kontakta en maskinuthyrare om detta så kan dom hjälpa dig. Jag vet att Cramo har.
 
Ploga upp och sanda på vintern? Då har du tjäle i backen iaf..
 
Fixar du fram hästen så kan jag gladeligen köra den! ;)

 
Blanda med en egen blandare, man kan gjuta i omgångar och då slipper du få panik om någonting händer med en lass full med betong. Vi har gjutit 7 kubik med en en blandare på 4 dagar med lite extra folk, inga problem.
 
Jag håller med andersMC, varför platta och inte plintar, nåt har du missat att berätta Hemmakatten.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.