Vi har en vind som vi funderar på att inreda. Det finns redan trappa upp och tillstånd för bygglov bör inte vara problem. (Grannen i likadant hus har inrett sin vind.) Jag har tänkt att utföra det mesta arbetet själv.

Problemet är att takstolarna sitter med 120 cm avstånd. Hur fixar man till ett golv som inte svajar?

Ska man lägga kraftigt undergolv?

Eller måste man verkligen ha extra reglar mellan nuvarande takstolar? (Blir för komplicerat för mig att göra själv...)
 
1200 cc är fär mycket du måste ner i 600 cc hur man löser detta ja det finns fler sätt. Nya reglar uppe på befintlig konstruktion. Ny mellan befintlig konstruktion. Kortlingar mellan befintliga takstolar.. Ingen är fel men tar olika lång tid och ger olika resultat och kräver mer eller mindra arbate
 
Suck... Det är alltså krångligare än vad jag hoppats.

Nya reglar på tvären ovanpå befintliga takstolar stjäl ju tyvärr en hel del av bygghöjden, vilket medför att rummet blir mindre eftersom det är 45 graders snedtak. Dessutom går trappan inte riktigt ända upp då.

Att montera reglar mellan takstolarna verkar krångligt. För det första behöver de vara ungefär 8 meter långa, vilket ger att en kraftig dimension krävs. För det andra vet jag inte hur de ska bäras upp.

Hmm, allt det här lär ju väga en hel del. Behöver man anlita en byggnadsingenjör för att räkna på belastningar av stomme och takstolar? Eller är det alltid "tillräckligt"?
 
Nja belastningen klarar takstolarna om det är en inredningsbar vind iaf.. Det torde inte vara något bekymmer. Men om du vill spara tid så skissar vi på den här. Såga bitar som passar mellan stolarna alltså 115.5 om det är 45*170 eller dyl. aif 45 mm bredd. Sätt dessa på cc 60 mellan stolarna på ett förskjutet avstånd på 10 cm ungefär. då är det lättare att spika eller skruva in i ändträet och du slipper skråspika. På detta läggs spånskiva och sen viola ett golv antingen matta elelr parket/laminat det är egentligen egalt. Det krävs för en lekman ca 0.5 timme/ kvadrat eller 0.5 per 2 kortlingar kan man säga. Isolering kan du ha i om det inte redan finns för att en aning minska stegljudet. Totalt med spånskiva och kortlingar är tiden någonstans i området 1-1.5 timmar / kvm.....
Är det stora ytor går det fortare är det mycket detaljlösningar ökar tiden...
 
OK, nu tror jag att jag förstår. Du menar alltså att man lägger in "regel-stumpar" på tvären mellan de befintliga takstolarna. Och dessa stumpar ligger inte i linje, utan förskjuts efterhand?

Man får alltså ett rutnät i samma nivå som de befintliga takstolarna. Med andra ord i rätt nivå för trappan!

Tack för tipset! (Det är mycket att lära...)
 
Hej, om du har 8 meters spännvidd så sätter jag 5kr på att du har en bärande vägg under någonstans. Det är nog ytterst ovanligt att verkligen ha 8m spännvidd på en vind som är tänkt att inredas. Om du då har en bärande vägg går det ju att skarva över denna. Jag tror det enklaste är att stoppa i en extra regel med samma höjd som taktolarnas hanbjälkar i varje takstolsfack.

Alla har vi en egen bild av vad som är enklaste eller bästa sättet. ;D
Mvh Tommy
 
Hm, jag vet faktiskt inte ifall jag har en bärande vägg under. Det är alltså två hela våningar under vinden. Och i dessa två våningar finns det inte två väggar "på tvären" som går ovanför varandra. Spännvidden är dock ungefär 8 m som du antar.

Ifall vinden är tänkt som inredningsbar eller ej vet jag inte. Huset är byggt 1982 och det går en trappa upp till vindsvåningen. Men på ursprungliga ritningen finns den trappan inte med.

Jag misstänker att det är säkrast att hyra in en byggingenjör som får kolla näramre på det.
 
Hej igen.
Som du beskriver det verkar du verkligen ha 8m spännvidd på takstolarna. Iofs kan ju en vägg som står tvärs takstolarna hjälpa till att staga upp konstruktionen betydligt även om den inte har stöd mer än ned till nästa bjälklag(hoppas du hänger med). 8m frihängande helt utan underliggande väggar är jäkligt långt och kräver nog limträbalk. Har du kontrollerat vilken virkesdimension som använts i den del av takstolen som alltså kommer att utgöra vindsgolv? Gällande hur mellanliggande reglar skall bäras upp så måste ju befintliga takstolar vila på ytterväggarna och mellanliggande reglar skulle få stöd på samma sätt.
Mvh Tommy
 
På bottenvåningen går en vägg tvärs takstolarna 5 meter från ena sidan och 2,5 meter från andra. Hela vägen genom huset.

På övervåningen går motsvarande vägg 4,5 meter och 3 meter från ytterväggarna. Alltså en halvmeter längre in mot mitten av huset. Enligt ritningen verkar den väggen vara lite tunnare än väggen på bottenvåningen. (Kanske bara kopieringsapparatens förvanskning.)

På vinden finns dessutom ett varmförråd byggt i efterhand av byggherren, nästan som de ställt upp en friggebod på vinden med golvkonstruktion och allt.
 
Kan man anpassa golv till underlaget i stället för att anpassa underlaget till golv?  Kan man lägga plankgolv på 120 regelavstånd?
Om man tar riktig tjocka plankor? som inte sviktar? hur tjocka måste dom vara då? Kan det vara en realistisk lösning? Hur byggdes golvet i friggeboden ?
Har många frågor men ingen svar ;)
gaia
 
Hur golvet byggdes i den så kallade "friggeboden" har jag inte undersökt. För att se det måste man ju montera isär den. Jag gissar att de lagt reglar på tvären ovanpå takstolarna. (När man kliver in i förrådet tar man ett steg upp.)

Den delen av vinden som inte är varmförråd har ett golv "midskepps" som verkar vara uppbyggt av rejält plank (3cm?) på tvären på takstolarna, och tjock spånskiva ovanpå det. Det är möjligt att kan skulle kunna bygga hela golvet så, men det måste ju väga en hel del...
 
Hej! spånskivor är tunga men om du väljer att lägga riktigt tjock plankgolv så blir vikten mindre än trä +golvspånskiva, gissar jag. Det är bara en gissning men prata med någon som kan det där med tjocklek och svikt/svaj i en träplanka (byggmästare,snickare?). Jag tycker det skulle vara en enkel lösning att bara lägga plankgolv i stället för att dra upp en massa skivor och extra reglar :).
Men plankor med den dimensionen får du inte på Bauhaus. Dom flesta golvmaterial som säljs i bygghandel är beräknade för 60cm avstånd med spånskiva under :-/
Ett alternativ är en beställning på närmaste sågverk?
Jag skulle i alla fal undersöka den möjligheten och priset om det var min vind ;).
Olika träsorter har olika egenskaper och det kanske finns en passande sort som är styv nog för att bära på 120cm (ask,ek,??) utan att vara överdrivet tjockt.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.