Hej,
Vi ska byta 6 fönster och 2 altandörrar i vårt hus (byggt 1969, tegelhus med självdrag). Det som inte byts ut är badrumsfönster (renovering vid senare tillfälle) samt 5 resp 3 fasta fönster i vardagsrummet (3 är bytta av tidigare ägare och 5 av dem är mot en inbyggd altan och är då mer skyddade).

(ursäkta långt inlägg...)

Vi har fått 4 st offerter (XL-bygg har vi dock lagt ner) och har lite svårt att välja då vi är noviser på renovering. :eek: Tips och råd från er? Se även några frågor nedan.
Vi funderar även på att kolla med någon lokal byggfirma, men funderar då på hur det är med garanti och så, om det ur den aspekten är bättre att ta en firma som ansvarar för allt?

Allwi:
- Trarydfönster optimal, samt integrerade fönsterbrädor – offert på ca 105 tkr.
- En ytterdörr ingår i priset, så vi kan passa på att byta källardörren. Arbetskostnad på ca 4,5 tkr är inkluderat i offerten (ca en hel dags arbete enligt säljaren då allt ska bytas inte bara själva dörren).
- Använder sig av en extern snickare, men att de tar allt ansvar enligt säljaren.
- Montering ca 50 tkr, uträknat bakifrån då rotavdraget är ca 15 tkr enligt offerten. Känns dyrt då det är många timmar om man räknas på timpris. (de använder 3 snickare samtidigt så det bör gå på högst 2 dagar, men enligt offerten 4 dagar räknat bakifrån). Antar att det ingår tid då även för att göra iordning fönsterbrädorna, men kan det vara hela merkostnaden?
- Till finns några säkerhetsdetaljer man kan välja till, inga av dem ingår i offerten. Det gäller bättre lås altandörrar, förankrat glas, säkerhetsspanjolett och tillhörande slutbleck, bakkantssäkring på gångjärnssidan, fönsterdörrar med invändig cylinder som låser i spanjolettens låshus. Är något av detta sådant som man bör ha/är bra att ha?
- U-värde på 1,1-1,2.
- Mattglans 30.

Morups:
- Offert på ca 110 tkr. Vridfönster med integrerade fönsterbrädor.
- En ytterdörr ingår i priset, så vi kan passa på att byta källardörren. Arbetskostnad är inkluderat i offerten
- Egna montörer.
- Montering ca 30 tkr.
- Säkerhetsklass 2 på fönster och fönsterdörrar ingår (härdade hakreglar, handtagsspärr, helgjutna slutbleck, härdad bakkantssäkring samt förstärkt karm- och bågkonstruktion). Jämfört med Traryd där inget sådant ingår från början utan är tillval.
- U-värde på 0,8. Antifog ingår, vilket ska ta bort risken för kondens. Gör att fönstren är ca 4 % mörkare.
- Mattglans 30 på utsidan.

Hemmafönster:
- Elitfönster, offert på ca 110 tkr. Vridfönster med integrerade fönsterbrädor.
- Ingen ytterdörr ingår i offerten.
- Säljaren är även snickare och gör tillsammans med sin partner hela installationen.
- Montering ca 30 tkr.
- Mattglans 60 på utsidan.
- U-värde på 1,1-1,2.

Frågor:
- Alla 3 offerterna ligger kring 105-110 tkr. Tycker ni det låter dyrt eller rimligt för dessa 8 enheter?
- Tankar kring de olika leverantörerna, någon som har bättre fönster vad ni vet?
- Hur stor fördel är det att Morups fönster är säkerhetsklassade? De 8 fasta fönster som vi inte ska byta kommer ju inte att vara det, och det är de fönstren som är mest insynsskyddade vid ev inbrottsförsök.
- Tror ni antifogen som gör fönstren 4 % mörkare är märkbart? Det främsta stället vi funderar på är den altandörr som kommer vara jämte 3 fönster som vi inte kommer byta (vid ett hörn och då på den mötande väggen), då man kanske kan se en nyansskillnad mellan dörren och fönstren.
- Morups lägre u-värde funderar vi på om det kommer göra att vi ev kan behöva ta upp ventilationshål i huset, om det skulle kunna bli imma på insidan efter fönsterbytet. Vi har idag inga ventiler i sovrummen, men ska ha spaltventiler i de nya fönstren. Borde det räcka, eller tror ni att man behöver ha även nya ventiler i väggen?
- Morups hävdar att mattglans 30 gör stor skillnad mot mattglans 60 som Elit-fönster har. Vad säger ni?

Just nu lutar vi nog mot Morups känns det som. Det vi är osäkra på är framför allt antifogen (lite mörkare glas) och det lägre u-värdet (om vi kommer behöva ta upp ventilationshål).
 
Hos mig bytte två man åtta enheter per dag. Timpriset blir då högt om man räknar baklänges om de tar 30 eller 45 tusen... Billigast med snickare på löpande räkning om ni hittar någon lokalt.
Även ca 10 000 per fönster låter rätt dyrt, stämmer det, 110 - 30 för arbetet = 80 för 8 fönster?
 
chasch skrev:
Hej,
Vi ska byta 6 fönster och 2 altandörrar i vårt hus (byggt 1969, tegelhus med självdrag). Det som inte byts ut är badrumsfönster (renovering vid senare tillfälle) samt 5 resp 3 fasta fönster i vardagsrummet (3 är bytta av tidigare ägare och 5 av dem är mot en inbyggd altan och är då mer skyddade).

(ursäkta långt inlägg...)

Vi har fått 4 st offerter (XL-bygg har vi dock lagt ner) och har lite svårt att välja då vi är noviser på renovering. :eek: Tips och råd från er? Se även några frågor nedan.
Vi funderar även på att kolla med någon lokal byggfirma, men funderar då på hur det är med garanti och så, om det ur den aspekten är bättre att ta en firma som ansvarar för allt?

Allwi:
- Trarydfönster optimal, samt integrerade fönsterbrädor – offert på ca 105 tkr.
- En ytterdörr ingår i priset, så vi kan passa på att byta källardörren. Arbetskostnad på ca 4,5 tkr är inkluderat i offerten (ca en hel dags arbete enligt säljaren då allt ska bytas inte bara själva dörren).
- Använder sig av en extern snickare, men att de tar allt ansvar enligt säljaren.
- Montering ca 50 tkr, uträknat bakifrån då rotavdraget är ca 15 tkr enligt offerten. Känns dyrt då det är många timmar om man räknas på timpris. (de använder 3 snickare samtidigt så det bör gå på högst 2 dagar, men enligt offerten 4 dagar räknat bakifrån). Antar att det ingår tid då även för att göra iordning fönsterbrädorna, men kan det vara hela merkostnaden?
- Till finns några säkerhetsdetaljer man kan välja till, inga av dem ingår i offerten. Det gäller bättre lås altandörrar, förankrat glas, säkerhetsspanjolett och tillhörande slutbleck, bakkantssäkring på gångjärnssidan, fönsterdörrar med invändig cylinder som låser i spanjolettens låshus. Är något av detta sådant som man bör ha/är bra att ha?
- U-värde på 1,1-1,2.
- Mattglans 30.

Morups:
- Offert på ca 110 tkr. Vridfönster med integrerade fönsterbrädor.
- En ytterdörr ingår i priset, så vi kan passa på att byta källardörren. Arbetskostnad är inkluderat i offerten
- Egna montörer.
- Montering ca 30 tkr.
- Säkerhetsklass 2 på fönster och fönsterdörrar ingår (härdade hakreglar, handtagsspärr, helgjutna slutbleck, härdad bakkantssäkring samt förstärkt karm- och bågkonstruktion). Jämfört med Traryd där inget sådant ingår från början utan är tillval.
- U-värde på 0,8. Antifog ingår, vilket ska ta bort risken för kondens. Gör att fönstren är ca 4 % mörkare.
- Mattglans 30 på utsidan.

Hemmafönster:
- Elitfönster, offert på ca 110 tkr. Vridfönster med integrerade fönsterbrädor.
- Ingen ytterdörr ingår i offerten.
- Säljaren är även snickare och gör tillsammans med sin partner hela installationen.
- Montering ca 30 tkr.
- Mattglans 60 på utsidan.
- U-värde på 1,1-1,2.

Frågor:
- Alla 3 offerterna ligger kring 105-110 tkr. Tycker ni det låter dyrt eller rimligt för dessa 8 enheter?
- Tankar kring de olika leverantörerna, någon som har bättre fönster vad ni vet?
- Hur stor fördel är det att Morups fönster är säkerhetsklassade? De 8 fasta fönster som vi inte ska byta kommer ju inte att vara det, och det är de fönstren som är mest insynsskyddade vid ev inbrottsförsök.
- Tror ni antifogen som gör fönstren 4 % mörkare är märkbart? Det främsta stället vi funderar på är den altandörr som kommer vara jämte 3 fönster som vi inte kommer byta (vid ett hörn och då på den mötande väggen), då man kanske kan se en nyansskillnad mellan dörren och fönstren.
- Morups lägre u-värde funderar vi på om det kommer göra att vi ev kan behöva ta upp ventilationshål i huset, om det skulle kunna bli imma på insidan efter fönsterbytet. Vi har idag inga ventiler i sovrummen, men ska ha spaltventiler i de nya fönstren. Borde det räcka, eller tror ni att man behöver ha även nya ventiler i väggen?
- Morups hävdar att mattglans 30 gör stor skillnad mot mattglans 60 som Elit-fönster har. Vad säger ni?

Just nu lutar vi nog mot Morups känns det som. Det vi är osäkra på är framför allt antifogen (lite mörkare glas) och det lägre u-värdet (om vi kommer behöva ta upp ventilationshål).


Hej. Hoppas du ser detta och vill svara :)

Vi hör hemma sitter nu och ska välja mellan morups och hemmafönster.
Så är nyfiken på hur ni valde?
Lust att berätta hur det gick? Om ni valde morups,blev det mörkare?

Mvh Cristoffer.
 
Vi ska byta nu till våren, vår offert hos Morups sluta på 98k för 8 fönster, speciella mått, hus från 1908. Att vi väljer dem är mest för våra 2 par vänner valde dem och är supernöjda👍
 
Frågan om det kan upplevas mörkare, jag vet inte vad detta anti-fog gör, men byter man ut gamla 2-glas fönster så tror jag man kan uppleva en ganska stor skillnad mot moderna fönster. De gamla tunna fönstren, ofta med smala spröjsar upplever jag släpper in mycket mera ljus än i de rum vi har nyare fönster.

Speciellt på ett hus från 1908 måste jag säga att jag tycker man NOGA ska överväga sitt byte (om det nu är originalfönster).

Gamla okopplade fönster (lösa innanfönster) har inte alls så dåliga energivärden, det finns ingen ekonomisk lönsamhet i att byta fönstren. Oftast är dessa gamla fönster i så bra trä så att de går att renovera även om de ser dåliga ut.

Tycker det är bra att betona detta med kvalitet och ekonomi. Många tror det är som med däck på bilen, efter X år är det dags för byte. Så är det inte.

I ett hus med bergvärme betalar sig oftast inte fönsterbytet under din livstid.

Gamla fönster går ofta att uppdatera med ett innerglas som gör dem väldigt konkurrenskraftiga map isolering och ljud, billigare än nya fönster.

För miljön är troligen belastningen av tillverkning och skrotning av fönster större än energiförlusten på de gamla fönstren...

Dock gäller ju detta fönster som idag är 100 år gamla. Men som jag förstår var även fönster från 30, 40 och 50 talet ganska bra, först senare började de försämra kvaliteten så livslängden inte längre är flera manåldrar... Utan att veta skulle jag tro att det 100 år gamla fönstret överlever ett nytillverkat...

Dock finns det ju fönster som inte är rimliga att renovera, och måste man ändå byta så kan ju den lägre energiförlusten vara positiv. Är det gamla fönster med munblåst glas, så se till att skänka bort glaset isåfall, många vill gärna ha detta glas när de renoverar sina gamla fönster!
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Lasson83 skrev:
Vi ska byta nu till våren, vår offert hos Morups sluta på 98k för 8 fönster, speciella mått, hus från 1908. Att vi väljer dem är mest för våra 2 par vänner valde dem och är supernöjda👍
Vet du om dom har upplevt att det blivit mörkare?

Prismässigt så ligger hemmafönster och morups nästan exakt lika så det kommer ju till detaljerna när vi nu ska välja.

Morups har bättre u-värde, kanske märker man det mörkare fönstret, speglas det mer i glaset utsidan? (Har hört om det från andra firmor men vet inte själv hur det ser ut).
 
Ska jag vara ärlig så har jag inte så bra koll på nåt av det där med hur fönstren är.
Dock vet jag att dom är från ca 50-60 talet. Vissa av dom är såna vågiga och vi blir sjösjuka när man försöker titta ut :p

Dom läcker oerhört mycket. Och vi vill ha 1 stort vridfönster Ist för flera små sidohängda. Speciellt då det på flera fönster är 3 sidohängda bredvid varandra och det tredje går inte att komma åt att tvätta på utsidan.

Kanske inbillar mig men tänker att när 3 sidohängda med alla smyger och trägrejer uppe i blir ett enda stort så kan det komma in mer ljus.

Tycker det är väldigt svårt att hitta information om vad man ska välja.
Morups säger såklart att deras fönster med lågt u-värde är bäst, medans andra firmor som inte har fönster med så lågt u-värde säger att det räcker med det dom har och kontrar med att det kommer inte göra nån skillnad i effektivitet, bara bli mörkare pga antifog.
(Antifog är nån grej på fönstret som ska förhindra kondens på utsidan).
Önskar det fanns nån oberoende att prata med som har koll på detta.
 
Det vågiga oregelbundna är vi många som gillar, så skänk bort dina gamla. Att de läcker är nog enkelt att åtgärda med tätningslister. Att nya fönster är enklare putsa säger jag inte emot. Ljusinsläpp styrs ju av yta, tjocklek på karmar och glasets egenskaper. Jag har sett få fönsterbyten (om man inte tar upp större hål) som ökar ljusinsläpp, dock motsatsen är oftast det vanliga...
 
  • Gilla
Ille1
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Det vågiga oregelbundna är vi många som gillar, så skänk bort dina gamla. Att de läcker är nog enkelt att åtgärda med tätningslister. Att nya fönster är enklare putsa säger jag inte emot. Ljusinsläpp styrs ju av yta, tjocklek på karmar och glasets egenskaper. Jag har sett få fönsterbyten (om man inte tar upp större hål) som ökar ljusinsläpp, dock motsatsen är oftast det vanliga...
Har varken ork eller tid att försöka hitta nån som vill ha dom.
Nu vill vi ha nya fönster för dom vi har är både opraktiska, jobbiga med det vågiga och fula. Vi vill inte ha med massa karmar uppe i utan stora hela fönster.
 
Att lägga ut skänkes på tex sådant här forum är inte så svårt och hjälper både miljö och de som letar gammalt glas, men alla gör förstås som de vill...
Karmar har väl alla fönster, men visst kan det väl gå slå ihop flera små fönster till ett stort... Du kanske menar du inte vill ha spröjsar?
Rent ekonomiskt kan du skita i uvärdet, alla de nya fönstren har troligen bra nog värden, årskostnad kommer diffa mycket lite...
Nåväl, du vet vad du vill, så jag ska inte argumentera mera...
 
Redigerat:
JohanLun skrev:
Att lägga ut skänkes på tex sådant här forum är inte så svårt och hjälper både miljö och de som letar gammalt glas, men alla gör förstås som de vill...
Karmar har väl alla fönster, men visst kan det väl gå slå ihop flera små fönster till ett stort... Du kanske menar du inte vill ha spröjsar?
Rent ekonomiskt kan du skita i uvärdet, alla de nya fönstren har troligen bra nog värden, årskostnad kommer diffa mycket lite...
Nåväl, du vet vad du vill, så jag ska inte argumentera mera...
Med karmar uppe i menar jag att våra fönster är stora och det är flera små intill varandra så det är ju trä uppe i eller hur jag ska säga. Vi vill ha ett helt fönster. Ist för 3-6 mindre som sitter tätt ihop.

Då jag redan försökt skänka bort vid ett annat tillfälle och det bara krånglade och folk kom inte när dom skulle osv så orkar jag inte lägga energi på sådant.

Ja utseendemässigt vet vi vad vi vill, dock är vi okunniga om det praktiska. Är därför jag frågar :)
Uppskattar det du skriver 👍
 
Det är inte bara positivt med nya treglasfönster jämfört med äldre tvåglasfönster.

Nya fönster har behandlat glas som gör glaset en aning grönt och inte lika genomskinligt samt att det blir mer reflektioner eftersom det är fler rutor. Så om det är optimal sikt utåt man vill ha är det bättre att välja ett nytt tvåglasfönster med högre ljusinstrålning. Om man däremot inte känner till detta och inte kikar noga så tror jag det är få som tänker på detta. Glastillverkarna har en renare typ av glas, "klarglas", men det finns nog inte på marknaden än.

Sedan har vi det där med ljusinstrålning kontra u-värde.

http://www.ekstrands.com/media/1909/valj-ratt-prestanda-pa-ditt-fonster-2014.pdf


Min personliga uppfattning vid fönsterbyte i äldre hus är att man ska konsultera en arkitekt som ser till att man får fönster som passar huset, för det är alltför många som byter fönster som förstör husets utseende. Sedan hade jag inte satt in vridfönster på ett hus som ursprungligen har sidhängda fönster.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Varför inte vridfönster, pga utseendet?
 
Cristoffer Forsberg skrev:
Vet du om dom har upplevt att det blivit mörkare?

Prismässigt så ligger hemmafönster och morups nästan exakt lika så det kommer ju till detaljerna när vi nu ska välja.

Morups har bättre u-värde, kanske märker man det mörkare fönstret, speglas det mer i glaset utsidan? (Har hört om det från andra firmor men vet inte själv hur det ser ut).
Vet faktiskt inte om de upplevt det mörkare, ska faktiskt fråga dem. Jag personligen inte lagt märke till det.
 
Jag tror att du får bäst pris om du lägger ut det på en lokal snickare, på löpande räkning. Se till att få tag i en med bra referenser, kolla med bekanta, kolleger osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.