Försök vända det till din fördel. Lämna ett vettigt bud med informationen om att du har tagit höjd för skyddsrumsbristerna, och att du inte kommer att använda det som hävstång för prutning.

På det hela taget riskerar de en strulig affär, vilket du kan påtala när du lägger budet.
Alt 1a. De går vidare med konkurrenten och skyddsrummet noteras inte vid överlåtelsebesiktning, och kontrollbesiktning sker inte. Allt frid och fröjd, förutom lite magont, tänk om det kommer fram.
Alt 1b. De går vidare med konkurrenten och skyddsrummet noteras inte vid överlåtelsebesiktning, men kontrollbesiktning efter något år slår ner på det. Köparen kräver full ersättning för återställande. Potentiell tvist.
Alt 2a. De går vidare med konkurrenten och skyddsrummet noteras vid överlåtelsebesiktning. Köparen kräver nersättning av priset motsvarande återställande.
Alt 2b De går vidare med konkurrenten och skyddsrummet noteras vid överlåtelsebesiktning. Köparen hoppar av. Ditt bud står givetvis inte kvar utan är nu lägre.
Alt 3. De berättar för konkurrenten om skyddsrummet före kontrakt, och hen backar sitt bud alt. hoppar av. Ditt bud står givetvis inte kvar utan är nu lägre.
Alt 4 De accepterar ditt bud. Allt är frid och fröjd.

Om du lägger fram det rätt kan du kanske få dem att förstå att det ligger i deras intresse att anta ditt bud.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Saintus skrev:
Det är ju just det. Och ja, vi är intresserade av huset och har letat aktivt varje dag i över 1 år nu så det är tufft att det ska fastna på något sådant här. Det är ju nämligen så att såväl mäklare och säljare inte kände till dessa nya förhållanden innan jag mailat dem information och ritningar.
Mäklaren känner ju till det nu, så han är skyldig att upplysa om det. Dock är det ju kanske svårt att verkligen veta vad mäklaren har sagt till andra intressenter, men du kan ju göra säljaren uppmärksam på att det kan slå tillbaks på dom efter försäljningen om inte alla uppgifter har varit kända för köparen.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Mäklarens taktik är nog att agera hal som en såpad ål i det här läget. Att han nu när du upplyst honom om sakernas tillstånd, egentligen borde informera andra köpare är väl i teorin riktigt, men det ligger ju absolut inte i hand eller säljarens intresse. Om inte någon annan frågar lär han inte säga något och om det kommer till tvist kommer de ju såklart hävda att det ingår i köparens undersökningsplikt att sätta sig in i reglerna för skyddsrum (vilket du ju gjorde).
Att andra köpare budar utan att ha gjort full undersökning, vare sig det gäller skyddsrum, dränering, tak eller vad det nu kan vara, får man nog tugga i sig. Om du vill försöka spela ut din kunskap mot mäklaren tror jag kindvalls taktik är helt rätt. Men risken är nog att han spelar hal och hellre säljer till någon som gett högre bud.
Rätt fin kåk fö, förstår att det vore bittert om ni inte fick den, men det är ju alltid samma känsla när man förlorar en budgivning.
 
Den andra budgivaren kanske inte vill ha det som ett skyddsrum utan just ett uthyrningsrum? Då gör det ju inget att det finns brister? Så det som är en nackdel för dig behöver ju inte vara det för någon annan.

Men är det så att det inte går att göra sig av med skyddsrummet är det kanske lite annat läge, men det har ju påståtts att det kan göras om till uthyrningslägenhet?
 
Man kan ju inte utgå ifrån att man kan göra om det till lägenhet innan man har ansökt om att slippa ha det skyddsrumsklassat och fått ansökan beviljad.
 
Poängen är att man budar på olika preferenser. En del budar för havsutsikten, en del för de rosa våtrumstapeterna i badrummet ungefär.

I det här fallet budar man sannolikt för att det är ett hus i Stockholm ;).
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ja, köper man ett hus för 7 miljoner så kanske inte en eventuell kommande 'straffavgift' på 150' är nåt man oroar sig för...
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist och 3 till
  • Laddar…
Precis som tidigare nämnt, mäklaren har upplysningsplikt om sådant. Detta pga systemet med en mäklare som ska jobba både för säljare och köpare.

Fungerar det i praktiken? Knappast, säg att du hade haft ett system med två mäklare, säljarens och köparens, då hade köparens mäklare gynnats av att vara duktig och upptäcka sådana här fel och därmed få ner priset och bespara sin klient ett felköp/överpris.

Men i det system vi har nu gynnas en "dum" mäklare, de fel man inte sett eller förstått behöver man inte föra vidare, vilket gynnar uppdragsgivaren (säljaren) som blir nöjd med det högre priset. Ju högre priser en mäklare får ut desto bättre rykte = mer affärer.

Mitt råd: maila mäklaren med informationen istället för att ringa om det. Det brukar ta skruv, för nu kan du visa att i skrift att du informerat mäklaren. För då denne inte informationen vidare har du ett bevis på tjänstefel = snabb information till övriga budande från mäklaren.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Den andra budgivaren kanske inte vill ha det som ett skyddsrum utan just ett uthyrningsrum?
Nu har försvarsläget för landet ändrats, så det är i princip omöjligt att ta bort ett skyddsrum som är såpass nytt. Så även om nya köparen tänker ha utrymmet till annat, skall det på 48 timmar kunna utrymmas och börja användas som skyddsrum. Då gäller det att dörrar och förvarade saker finns i skyddsrummet.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Möjligt, men isåfall är ju skyddsrummet i sig negativt för husets pris (förutom att det då behöver åtgärdas) för vem vill ha hela kvarteret i källaren när ryssen kommer? :D
 
mexitegel skrev:
Möjligt, men isåfall är ju skyddsrummet i sig negativt för husets pris (förutom att det då behöver åtgärdas) för vem vill ha hela kvarteret i källaren när ryssen kommer? :D
Det är det minsta problemet. Skulle kännas ganska tryggt att ha ett skyddsrum även om det säkerligen spelat ut sin roll. Oaktat detta är det nog bara positivt ur dräneringssynvinkel och en väldigt stabil grund att stå på med olika finesser som en vanlig källare inte har. Men som sagt, det går ej att avveckla enkelt och vid en inspektion (senast gjord 1983, 1992, 2003) så får man tre månader på sig att fixa allt och lägga ut kanske 150.000 kr för två dörrar eller mer. Det är fortfarande oklart om dessa dörrar finns eller ej och är i så fall i princip gömda bakom någon vägg man kan slå sönder.
 
useless skrev:
Ja, köper man ett hus för 7 miljoner så kanske inte en eventuell kommande 'straffavgift' på 150' är nåt man oroar sig för...
Jo, det är ju mer luft i priserna i storsstadsregionerna och då huset ändå inte fick bud på utgångspris och till detta tillkommer ev. denna kostnad så vill man ju inte betala mer än någon annan är beredd att ge.
 
Lösningen på problemet är enkel. Gör som man ska.

1) Påtala bristen för mäklaren.
2) Mäklaren är skyldig att informera övriga spekulanter.
3) Köp huset.
4) Ta reda på om övriga spekulanter har blivit informerade.
5) Om inte, stäm mäklaren på mellanskillnaden du drabbats av.

Själv är jag tveksam till om jag skulle orka ta mig förbi punkt 1.

Det är fullständligt ogörligt att lösa problemet på annat sätt. Möjligtvis att gå och gapa högt om det på visningar, eller att sätta reklamblad på parkerade bilar vid visningen. Som en riktig knasboll.
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Saintus skrev:
Jag har väl rätt om jag vinner budgivningen att få reda på vem som var spekulant och kunna kontakta denna och höra mig för om den kände till det här INNAN jag skriver på något köpkontrakt (eller åtminstone med öppen besiktningsklausul). Eller ?
Nja, inte innan du skriver på.

Saintus skrev:
Jo, det är ju mer luft i priserna i storsstadsregionerna och då huset ändå inte fick bud på utgångspris och till detta tillkommer ev. denna kostnad så vill man ju inte betala mer än någon annan är beredd att ge.
Det gör man alltid i fastighetsaffärer. ;)
 
Jag var med min fru på visning av ett radhus och oerfaren som jag var så frågade jag med hög röst mitt ibland alla spekulanter om det hade gjorts en radonmätning eftersom det såg misstänkt ut (souterräng med gigantisk källarmur av blåbetong). Ingenting om detta gick att läsa i broschyren eller faktabladet. Mäklarens blick blev väldigt konstig och stämningen gick ner betydligt (y)
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.