Hejsan gott folk!

Har en liten fundering som jag tror jag kan få hjälp med här.

Vill riva en vägg mellan vardagsrum och sovrum, har hört mig lite för och fått svar att 70 tals husen (1.5plan) med denna konstruktion är till stor del självbärande. Jag tror inte denna vägg är bärande men skulle vilja veta vad ni tror. Kommer förmodligen ändå att ta dit en snickare om detta behövs. Ritning av en våningsplan med en markerad vägg mellan vardagsrum och sovrum som övervägs att rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsritning av övre våningen i ett hus, visar placering av sovrum, badrum, klädkammare och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den väggen är absolut inte bärande, helt riskfritt att ta bort. Någon av de längsgående väggarna kan vara bärande trots att det inte syns på ritningen. Hos oss är det "delad hjärtvägg", en två meter bred korridor genom hela huset där det är högra väggen som är bärande de första fem metrarna, och den vänstra de sista fem metrarna.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack snälla för svaret!
I köket finns det en liten vägg där kyl och frys står "sk" "ks" kan inte tänka mig att den lilla väggen är bärande, vad tror du?

Jag är jättedålig på sånt här så svaren uppskattas verkligen
 
Svårt att veta, hur ser det ut i taket i öppningen mellan kök och matrum, är det slätt eller är det en bit vägg/dörröppning/balk i taket?
 
Riv!
 
S
skulle inte ta bort den. tappar mycket i sidledes kraft
 
Instämmer med Anna H. Mest sannolikt är att bara den gröna väggen är bärande. Eventuellt kan en eller båda av de blå vara bärande också, men det är mindre troligt …

Översiktsbild av en våningsplan med en grön markerad bärande vägg och två blå markeringar som potentiellt bärande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arree
  • Laddar…
Kök med matplats, röda gardiner och rödmarkerad väggsektion som planeras tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag dåligt med bilder då vi precis köpt huset och inte flyttat in än. Men tanken är att ta bort biten som är rödmarkerad
 
Där måste du kolla först om det är bärande eller inte. Att det är lämnat vägg över öppningen antyder att det finns risk att det är bärande.
 
  • Gilla
Arree
  • Laddar…
Tack snälla än en gång för all hjälp :)
 
S
Arree skrev:
Tack snälla än en gång för all hjälp :)
skulle absolut inte riva.
 
Om den inte är bärande är det väll inga problem?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Arree skrev:
Om den inte är bärande är det väll inga problem?
handlar om sidokrafter också. inte bara vikt från ovan
 
  • Gilla
Arree
  • Laddar…
Kanske är en jätte dum fråga men som sagt detta är inte min grej. Kan man möjligtvis ta bort halva väggen om den nu inte är bärande då det kändes som att det bara var en gipsvägg?
 
S
Arree skrev:
Kanske är en jätte dum fråga men som sagt detta är inte min grej. Kan man möjligtvis ta bort halva väggen om den nu inte är bärande då det kändes som att det bara var en gipsvägg?
bärande väggar i annat matrial än gips?? så klart är det reglar i. förstår inte hur du menar.
för att du skall vara riktigt säker kollar du med konstruktör. och du litar inte på vad du läser på ett forum.
vi kan bara komma med förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.