Hur gammal är väggen? Kan det ha varit en godkänd konstruktion när den byggdes?
 
Det spelar nog ingen roll i detta fall.

Generellt så borde en köpare känna till att detta är en riskkonstruktion men i fallet när man anlitat en besiktningsman så antar jag att ansvaret för att "förstå" detta övergår till besiktningsmannen och därmed finns det något att öht reflektera över i frågan om att förskjuta skuldbördan.
 
useless skrev:
Hur gammal är väggen? Kan det ha varit en godkänd konstruktion när den byggdes?
Att det är en riskkonstruktion betyder just bara att det är en risk som köparen måste ta hänsyn till och det spelar ingen roll om väggen är byggd för 1 år sedan eller tvåhundra år sedan. Något godkänt eller icke godkänt finns inte i det fallet. Handlar det om en känd riskkonstruktion så är det bara att gilla läget och anpassa sitt bud därefter. "What you see is what you get" och husets brister får du på köpet.

De enda fall jag kan tänka mig att man kan driva ett case om felaktigt isolerad källarvägg skulle vara om det handlar om ett helt nyproducerat hus där man kan hävda att byggaren inte följt gällande/kravställda byggnormer eller om det är så att säljaren har renoverat och gör en utfästelse om att väggen följer en viss standard.
För övrigt är det fritt fram som husägare att göra precis vad man vill när man renoverar sitt hus (undantaget el-jobb då) så länge man är öppen med det och/eller i alla fall inte döljer det eller hävdar att man gjort något som man faktiskt inte gjort.
Jag kan renovera ett badrum enligt 1800-talets standard om jag vill så länge jag är öppen med det och inte hävdat att jag följt någon annan standard.
 
Det finns väl inte några byggregler som säger att man inte skulle få regla upp en betongvägg? Man brukar inte använda träreglar eftersom det innebär en större risk men det är knappast fel att göra det.
Här är det ju dessutom dräneringen som inte fungerar som den ska, att betongen är ful av fukt är bara ett symptom av ett annat fel. Att dräneringen är dålig verkar ts ha känt till eftersom han ska göra om den.
 
P
Ser inte så mysigt ut bakom gipskivorna i mitt garage. Har iof suttit där sedan 1965 men reglarna är som jord och längst ner bodde myrorna. Nu vet jag i alla fall var de kom från :)
 
  • Skadade gipsväggar och ruttna reglar med myrsamhälle i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.