Ja, jag har hört talas om att det visst är några som haft synpunkter på att de släpper ut lite för mycket mycket skit. I övrigt är det inget fel på dem, särskilt inte stora 3.0 TDI
 
Johannes Carlsson skrev:
Varför vill man tvunget ha luftfjädring? Gör det verkligen så stor skillnad?
Ja man måste ha nått att lägga pengarna på när bilen blir några år gammal, när bälgar och pump pajar kostar det flis, en del bilmärken har problem på den punkten.

Apropå fyrhjulsdrift, så ska det vara nått som driver på bra, länkar några filmer jag själv tog för några år sen =)

https://www.youtube.com/watch?v=7C0IAa-9CBk

https://www.youtube.com/watch?v=MqdSCYQR89s
 
fsn skrev:
Njaaa, du missförstår mig. Det var mer att du sålt in den till frugan jag menade. Jag landade på runt 550 med D4 automat, infällbart drag och lite "nödvändigt" lull. Vad fick du och för hur många slantar?
Jag vet faktiskt inte vad oprutat pris var, vi diskuterade enbart vad jag ville ha för funktioner och vad jag skulle få lägga för nya pengar utifrån inbyte.. Men det låter som din beskrivning, men minimalt med "lull", men med vinterdäck. Gissar på att oprutat hamnade man ca 100" lägre än vad du landade på. Hade ingen panik att byta utan kunde kört ytterligare med den gamla vilket jag var tydlig med i förhandlingen.
 
mexitegel skrev:
Ja, jag har hört talas om att det visst är några som haft synpunkter på att de släpper ut lite för mycket mycket skit. I övrigt är det inget fel på dem, särskilt inte stora 3.0 TDI
Njao. Tyvärr lider dessa motorer (2015 och framåt) av problem med kamaxlar, kamkedjor och spännare till kedjorna som slumpvis inte håller rätt kvalitet och ännu värre är att detta verkar fortsätta att vara ett problem, så det är inte bara tidiga bilar som drabbas. I övrigt är det en supermotor.
 
Jasså? Så pass?
Det trodde jag ju de kommit till rätta med för länge sen. Tyckte det räckte med dumheter att de hittat på Quattro ultra och påstår att det är bra...
 
Händer fortfarande på 2016 iaf, 2017 vet jag inte.
 
Men det är 3.0:an du menar?
 
Ja jag tänkte vi pratar allroad här och den finns ju bara med 3.0 diesel. Det är den motorn som finns med 218, 272 och 320hk,
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
mexitegel skrev:
Ja, jag har hört talas om att det visst är några som haft synpunkter på att de släpper ut lite för mycket mycket skit. I övrigt är det inget fel på dem, särskilt inte stora 3.0 TDI
Jag har lite kontakter på motorutveckling på Volvo och enligt uppgift så benchmarkade dom premiumsegmentets motorer ganska grundligt och BMW var enligt dom jag pratat med den som utmärkte sig oavsett motorstorlek. Det är ju fö en ganska väldokumenterad sanning att Audis styrka inte är motorerna.
 
Allroad finns både som A4 och A6.
A4:an har andra motoralternativ än 3.0:an. Bara för att undvika missförstånd ;).
 
MathiasS skrev:
Händer fortfarande på 2016 iaf, 2017 vet jag inte.
Senaste tidens råd, bla från Teknikens Värld, är att inte köpa VAG med bensinmotorer, men då får vi peta dit en diesel också.
 
Inte så vintrigt just idag i vårsolen, men det kan ju vara bra att vara förberedd.
Och den har dragkrok fast den inte syns på bilden.
En vit SUV parkerad med ett slott i bakgrunden under klar vårhimlen, dragkroken ej synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
"Uppställd flott vid Kalmar slott"
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
fsn skrev:
Jag har lite kontakter på motorutveckling på Volvo och enligt uppgift så benchmarkade dom premiumsegmentets motorer ganska grundligt och BMW var enligt dom jag pratat med den som utmärkte sig oavsett motorstorlek. Det är ju fö en ganska väldokumenterad sanning att Audis styrka inte är motorerna.
BMW är nog riktigt duktiga på motorer, finns ingen anledning att misstro den slutsatsen. Men.....har kört v8 audi för länge sedan och det var grymt. Har kört biturbo v6 audi länge och det var grymt....och 218hk tillsammans med 7stegad Doppel Kupplung Getriebe är också grymt....

Vore det inte för avsaknaden av luftfjädring och en fjuttig dragvikt så skulle en 530 från 2014-2015 hamna högt upp på inköpslistan....
 
F
MathiasS skrev:
BMW är nog riktigt duktiga på motorer, finns ingen anledning att misstro den slutsatsen. Men.....har kört v8 audi för länge sedan och det var grymt. Har kört biturbo v6 audi länge och det var grymt....och 218hk tillsammans med 7stegad Doppel Kupplung Getriebe är också grymt....

Vore det inte för avsaknaden av luftfjädring och en fjuttig dragvikt så skulle en 530 från 2014-2015 hamna högt upp på inköpslistan....
Har två bekanta som båda åker 313hk diesel Audi och dom är båda jättenöjda, det skall var man vara med en bil som knäcker miljonen. Personligen tycker jag att +300hk borde göra mig lyckligare men dom sista 100hk ger mig personligen väldigt dålig valuta för pengarna. Men likväl, hur grymma dom än är så är det enligt Volvos motorgurus bättre ordning på BMWs motorer.

Är det så fjuttig dragvikt på en 530 jämfört med tex en Audi eller Volvo med motsvarande motor? Nu finns det väl ingen Volvo diesel på 280hk men ändå..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.