En avfuktare som inhandlats för att hålla källaren fri från fukt inför en visning skall enligt mig ingå i köpet, om avfuktaren enbart inhandlats för att hålla källaren fri från fukt vid torkning av tvätt skall den inte ingå, men enklast vore det att prata med köparen och säga att den inte ingår..... eller ingår i köpet, det fungerar ofta att föra en dialog med den andra parten.

Badkaret likaså, köparen kanske tror att det ingår, gör klart att det inte ingår innan köparen gjort upp stora planer om att använda det vid ett eventuellt spabygge, jag hade redan vid visning frågat säljaren om vad som ingår, då uppstår inte lika många problem att lösa i efterhand.

Lite klantigt i efterhand att börja fundera på vad som ingår och inte gör det, men det är det som gör oss mänskliga och visar att vi har olika erfarenheter, det skapar iaf trådar, kanske en fortsättning från köparen om varför säljaren tog med badkaret och avfuktaren.

Personligen tycker jag att de inte skall ingå i köpet, mest för att förtydliga mig, under förutsättning att det inte är fuktigt i källaren utan avfuktaren.

Mvh P-A
 
hsd
I TS andra inlägg står det klart att det inte finns fuktproblem.
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
Läser man jordbalken så står det (angående badkaret):
Reservdel och dubblett till föremål som avses i första eller andra stycket hör ej till byggnaden.
Så extra ej inkopplat badkar ingår ej.

Avfuktaren är en gråzon, då frågan är om den kan uppfattas som "stadigvarande bruk för byggnaden", jag lutar nog mot att om den är fastmonterad så skall den ingå, står den löst på golvet kan den tas med, samma gäller mikrovågsugn och diskmaskin inbyggd skall lämnas kvar, stående på bänk skall tas med.

Lättast hade ju varit om den var bortplockad under visningen så den inte synts..
 
  • Gilla
ahlgren88 och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med dig i de sakerna Marcus_L.

I köket finns inbyggd mikro, diskmaskin m.m. och det lämnas såklart kvar.
 
En frys är inte till för huset, utan för de som bor däri. Detsamma gäller TV. Det ena ingår, det andra inte.

Efter att ha googlat lite, så är det inte så solklart som jag trodde. Ta med den, om någon klagar, ställ tillbaka den.
 
En frys ingår snarare i husets standardutrustning, därför skall den ingå. En avfuktare är lösöre som tillhör husägaren. Jag vet åtminstone 5 hus som sålts där förra ägaren tagit med sin avfuktare, mitt eget inkluderat. Jag känner inte till något exempel på motsatsen.
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
-MH- skrev:
En frys är inte till för huset, utan för de som bor däri. Detsamma gäller TV. Det ena ingår, det andra inte.

Efter att ha googlat lite, så är det inte så solklart som jag trodde. Ta med den, om någon klagar, ställ tillbaka den.
Lagen nämner att kyl ingår.. vore intressant att lämna kylen men att ta med frysen. he he ;-)


I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår

1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
 
E
Detta låter i mina öron som att du försöker täcka upp en dålig affär med prylar din magkänsla säger egentligen ska ingå i köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.