Jag kan få tag på gamla fönsterkassetter 3-glas 700*1800 och tänkte att detta skulle bli kanon men så kom frågan upp.
-Hur blir det med värmen om man har 3glas fönster i ett växthus. Man vill ju ha värmen in i växthuset blir det bra då med 3-glas kommer värmen in eller blir det omvänt...

Är det dumt att lägga energi med detta.

Hoppas ni förstår frågan å kan hjälpa mig

mvh Christian
 
Värmen kommer in och stannar inne, du kommer troligen få ett varmare växthus på vintern. Men visst reflekterar glaset lite mer strålning. Får du dom till ett bra pris blir det nog bra.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Det kommer att bli ett varmt växthus. Dvs bra under den kalla/svala delen av året, men kanske lite väl bra under sommaren.
Det är mkt viktigt att säkra en god ventilation så att överskottsvärmen på sommaren kan ventileras ut effektivt, och lämpligen automatiskt. Takluckor får inte vara för tunga om automatiska lyftare ska användas.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Kanon jag får dom gratis 👍 ska byta ca 120 fönster på jobbet. Så kommer ev bara spara kassetterna å bygga en ny stomme men då vet jag att det är okey att ta tillvara dom.
Ja ventilation är A o O in vid botten å ut genom luckor i taket

Kommer till en början gräva ut för botten då växthuset kommer stå mot huset å sedan uppmurad grund. Utvändig vatten reservoar.
Har alltid drömt om ett växthus å nu blir det av.
 
120 fönster kan du väl knappast göra av med på ett växthus?

Du får dela med dig till oss andra :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu har du säkert redan utformning och storlek klart, och det är förmodligen styrt av huset det ska dockas till mm, men ändå ett par tips ytterligare:

1) Bygg stort. Ju större volym desto mindre häftiga temperaturfluktuationer vid normalt svenskt väder (halvklart).
2) Bygg med brant taklutning (45°) så slipper du bekymmer med snö (=gå ut och skotta taket när det snöar).
3) Bygg högt. Värmen stiger, och med 3-4m takhöjd så hamnar den värsta värmen över huvudet på dig och dina plantor.
4) Gödsla med takluckor med automatiska öppnare.

(I vårt naturligt välventilerade oisolerade växthus har luckorna redan öppnats vid soligt väder (februari). Utetemp runt nollan. De öppnas vid ca 25C.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.