43 806 läst · 324 svar
44k läst
324 svar
Tips på fyrhjulsdriven bil?
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
Envisa gamla gubbar är en styggelse, ABS och Antislir, 4WD och snöspadar användes inte av vikingarna och skall inte göras av gubbarna, då sitter man hellre i en snödriva med kepsen neddragen över öronen och tjurar tills våren kommer.MathiasS skrev:
Man kan ju alltid i väntan på bättre väder fila upp mönstret i sommardäcken med ett bågfilsblad för det gjordes också på den gamla goda tiden, då när karlar var riktiga och allt annat kärringar.
Vi som åldrats med behag, insupit visdom och erfarenhet kör X-drive med dubbfria friktionsdäck, sladdar aldrig av vägen och slirar inte ens på is, kommer när vi lovat och hjälper andra som sitter där i yran och gråter över vintervädret och den elake Kung Bore njuter i stället över de härliga vintervägar vi har och kan inte ens stava till Portugall eller Thailann.
Härligt att få på pälsen en fredagförmiddag men det piggar upp. Tufft att plöja igenom vattnet men, efter alla diskussioner om fakta koll och källor så är jag kritiskt ställd till att det går att göra det utan manipulation men, jag skall kolla. En annan film om framkomlighet i snö och is så ser ju alla insatta att AUDIN kör med urkopplad antisladd och spinn medans BMW har sin inkopplad, ett lätt sätt att förmedla ett falskt budskap och som går hem hos de flesta.
Vi som kan det vet att ingen fyrhjulsdriven kvalitetsbil tar sig fram i svåra vägförhållanden utan att först koppla ur dem.
Ska ner till AUDI-handlarn och provköra lite tror jag, imponerande trots allt och handlarn bör ju acceptera att jag drar ner i Dalälven vid gamla militärbron, bara för en test alltså och liftkort i Rommebacken har jag så där är det bara att dra på, slalomåkarna måste ju gapa av beundran.
Vi som kan det vet att ingen fyrhjulsdriven kvalitetsbil tar sig fram i svåra vägförhållanden utan att först koppla ur dem.
Ska ner till AUDI-handlarn och provköra lite tror jag, imponerande trots allt och handlarn bör ju acceptera att jag drar ner i Dalälven vid gamla militärbron, bara för en test alltså och liftkort i Rommebacken har jag så där är det bara att dra på, slalomåkarna måste ju gapa av beundran.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 411 inlägg
Varför vill man tvunget ha luftfjädring? Gör det verkligen så stor skillnad?
Njaaa, du missförstår mig. Det var mer att du sålt in den till frugan jag menade. Jag landade på runt 550 med D4 automat, infällbart drag och lite "nödvändigt" lull. Vad fick du och för hur många slantar?AndersS skrev:Det är ingen som sålt in den till mig utan ett eget val och det var dags att byta bil, samt efter att xx antal gånger fastnat i lera och snö så tänkte jag lite på hälsan då man nu börjar uppnå en ålder att man ska vara lite försiktig.
Visst den var ju inte gratis, men du behöver definitivt inte lägga upp de summor du nämner såvida du inte plockar på alla möjliga tillägg vilket är ett individuellt val. Kravet var hyfsad frigång under, fyrhjulsdrift, diesel och dragkrok. Så kör vi den som nuvarande V70 i 9 år och 25.000 mil blir årskostnaden ganska rimlig utifrån vad vi vill betala.
Lite småsur på snön.. men den föll så "fint" hela kvällen så.. och blåsten kom där innan midnatt (igen) men snön va tung och flög inte omkring så mycket iaf.. plognisse var ner på morgonkvisten och allt är (än en gång) gnistrande vitt! Dessutom varnar de för en dm till inatt typ.. :xtompaah7503 skrev:
..surheten har inget att göra med snöfuktigheten.. utan att jag efter ett års letande fått tag på en murarenisse som skulle komma o titta på skorstenen (som rasar..) .. IDAG såklart .. och så kom all snö nu får vi boka om den "dejten".. Suck..
Samma läge för mig. Volvo tänkte ju till och tryckte up CCn 60mm. VW lyfter sin gruspajas drygt hälften, antar att det är samma med DKW?MathiasS skrev:
Jag är fram och tillbaka mellan 530d xDrive eller en ny Volvo V90 CC. CCn blir i vissa fall billigare än motsvarande vanliga V90 med fyrhjulsdrift då Volvo har kukat sig ordentligt med vissa paket och sen "rättar" sig själva på CCn. Får väl leva med lite svaj och ett åt helvete för mjukt chassi helt enkelt. Funkar bra rakt fram men extremt förödmjukande om det svänger lite.
Fördelarna är tre som jag ser det.Johannes Carlsson skrev:
1. Man kan välja höjd på bilen utan att mecka. Dvs, jag kan ha 20" på bilen och få dom att sitta som en smäck i hjulhuset OCH när jag behöver lite extra frigång enkelt höja bilen.
2. Luftfjädring brukar också innebära valbar chassiesättning, från lite sportigare till fluffigt landsvägslunk.
3. Drar man mycket/ofta kan det vara skönt att slippa ett märkligt gångläge med bagaget fullt och tryck på dragkroken.
Därmed inte sagt att man måste ha det.....
Allroaden är 60mm högre än en vanlig A6a.fsn skrev:Samma läge för mig. Volvo tänkte ju till och tryckte up CCn 60mm. VW lyfter sin gruspajas drygt hälften, antar att det är samma med DKW?
Jag är fram och tillbaka mellan 530d xDrive eller en ny Volvo V90 CC. CCn blir i vissa fall billigare än motsvarande vanliga V90 med fyrhjulsdrift då Volvo har kukat sig ordentligt med vissa paket och sen "rättar" sig själva på CCn. Får väl leva med lite svaj och ett åt helvete för mjukt chassi helt enkelt. Funkar bra rakt fram men extremt förödmjukande om det svänger lite.
Luftfjädringen kan regleras 35mm upp eller 15mm ner. Därutöver kan man ju ändra lite i kalibreringen av höjdregleringen och hitta 20mm till nedåt, om man vill....
Synd att det är så risiga motorer jämfört med tex BMW, på alla övriga punkter så är DKW i topp men det ärdom där jävla skitmotorerna.....MathiasS skrev: