kimf
Hey!

Jag ska bygga ett mediarack med aluminiumrör som ben. Finishen på alurören är väldigt tråkig så tänkte borsta dem.

Detta är inte mitt rör, men har ungefär samma finish
Aluminiumrör med tråkig finish och gängade ändar som ska borstas och eventuellt lackas för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer tvätta dem rena med "vad jag hittar där hemma", sen borsta dem med sandpapper.

Men bör jag behandla ytan sedan på något sätt, eller är det rimligt att tro att ytan håller sig fin själv sedan?
Dra på något lager klarlack efteråt?
 
Om jag kommer ihåg vad man lärde sig på kemilektionerna, så oxiderar väl aluminium naturligt med luften? Så om du borstar dem så blir det samma matta yta efter ett tag.
 
kimf
Ja, det är väl ungefär vad jag förstått också. Bildas ett tunt lager oxiderat aluminium ytterst, som fyller en bra funktion, det skyddar mot korrosion.

Vet dock inte om en oxiderad bortsad aluminium ser lika trevlig ut som ooxiderad

Borstad aluminiumprofil som visar önskad finish och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju den här finishen jag vill åt.
 
Jag brukar gnugga av det med scotchbrite duk och sprit, då får man det blankt och fint
För att behålla finishen skulle jag strukit på ett tunt lager med fotogen
 
kimf skrev:
Ja, det är väl ungefär vad jag förstått också. Bildas ett tunt lager oxiderat aluminium ytterst, som fyller en bra funktion, det skyddar mot korrosion.

Vet dock inte om en oxiderad bortsad aluminium ser lika trevlig ut som ooxiderad

[bild]

Det är ju den här finishen jag vill åt.
Ser ut som anodiserad aluminium.
 
kimf
Fjojtmehmet skrev:
Jag brukar gnugga av det med scotchbrite duk och sprit, då får man det blankt och fint
För att behålla finishen skulle jag strukit på ett tunt lager med fotogen
Förstår inte om fotogenet bara rengör ytan, eller faktiskt skyddar den mot oxideringen som eventuellt gör ytan mindre attraktiv.
 
kimf
Kane skrev:
Ser ut som anodiserad aluminium.
Att anodisera hade ju varit klart bäst, men känns inte som något jag pallar göra själv i verkstan :)

Funderar på att bara köpa någon typ av lack för aluminiumfälgar eller hårdvax. Alternativt låta dem vara obehandlade, min rädsla för att dem ska bli fula oxiderade är kanske inte befogad?
 
Kan man inte bara spraya på lite klarlack när man borstat färdigt? Så bör det hålla sig..
 
kimf
Jo tror jag gör så. Plockade upp lite röd scotch brite och en tvåkomponents klarlack på sprayflaska hos en kund som är ÅF för leckeringsfirmor på vägen hem.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Det håller sig bra obehandlat annars, men lackar man blir det ju lite blankare finish
 
kimf
Johannes Carlsson skrev:
Det håller sig bra obehandlat annars, men lackar man blir det ju lite blankare finish
Okej, jag siktar efter lite "exklusiv finish" så då blir blankare ännu bättre ��
Men får jag någon spillbit över ska jag spara en för jämförelses skull.
 
Redigerat:
Jag har levt halva livet i sällskap med aluminiumprodukter, gjorda för svår utomhusmiljö.
Aluminium anodiseras, eller som vi sa i branschen eloxeras, alltid för att klara korrosiva miljöer.En del detaljer, där man ville ha extra hög finish, doppades efter eloxeringen i snabbtorkande klarlack. Dvs enkomponents, inte tvåkomponents. Vad det var för lacktyp vet jag inte, men genom att lacken tätade porer i gjutgodsets yta blev den fina finishen hållbarare.
 
Al oxiderar omedelbart i kontakt med luftens syre, dvs den yta som syns när sandpappapret lämnar ytan är redan oxiderad och kommer inte förändras i skyddad torr inomhusmiljö.
 
  • Gilla
jac och 3 till
  • Laddar…
kimf
KnockOnWood skrev:
Jag har levt halva livet i sällskap med aluminiumprodukter, gjorda för svår utomhusmiljö.
Aluminium anodiseras, eller som vi sa i branschen eloxeras, alltid för att klara korrosiva miljöer.En del detaljer, där man ville ha extra hög finish, doppades efter eloxeringen i snabbtorkande klarlack. Dvs enkomponents, inte tvåkomponents. Vad det var för lacktyp vet jag inte, men genom att lacken tätade porer i gjutgodsets yta blev den fina finishen hållbarare.
Skulle ju gå att anodiseras

nanowire skrev:
Al oxiderar omedelbart i kontakt med luftens syre, dvs den yta som syns när sandpappapret lämnar ytan är redan oxiderad och kommer inte förändras i skyddad torr inomhusmiljö.
Okej, tack för uppdateringe. Får se hur jag gör, ser ut som att jag inte har några direkta spillbitar. Det enda argumenten för lackning då är att skydda mot fingeravtryck, snarare än ytans finish.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fingeravtryck syns inte på borstad aluminium men om du har dom som ben kanske du kommer åt dem med blöt svabb och aggressivt rengöringsmedel vilket, mycket långsökt, skulle kunna ge missfärgningar (som lätt skulle försvnna igen med fint sandpapper).

Men en lackad yta blir lättare att torka av, beroende på hur grov den borstade ytan är kan jag tänka mig att det kan fastna damm och skräp på den?

Jag hade nog lämnat den som den är, borstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.