Goddag alla glada.

Läst och lärt mig mycket på denna sida, dock aldrig skrivit här i forumet.

Jag skriver pga att vi hittade en fuktskada i källaren. Vi har bott här i 2år och anväder aldrig rummet till annat än förvaring. Men nu tänkte vi göra om rummet för användning.
Den tidigare ägaren har använt rummet som sovrum för sonen sin så dom har satt upp reglar med gipsskivor på, samt isolerat. Detta är ju absolut inte korrekt gjort, väggen andas inte alls och fukt och mögel uppstår. Nu måste vi riva hela rummet och sanera. Eftersom vi bott här i 2år så antar jag att vi får skylla oss själv att vi inte tittade upp detta ordentligt. Svårt dock när detta är vårt första husköp.
Kan man på något sätt få bort ansvaret från oss och hävda på dolt fel eller liknande?

Mvh
FREDRIK
 
Borde väl upptäckas redan på besiktning då det klassas som en riskkonstruktion och det tar inte många minuter att konstatera för en besiktningsman.
 
En utreglad vägg i källare är en känd risk och kan sannolikt aldrig gå som ett dolt fel.

Någon 2-årsgräns för ansvar finns inte för fastighetsaffärer finns ej. Ansvaret för dolda fel är 10 år enl jordabalken. För Bostadsrätt är däremot ansvarstiden 2 år.

Lycka till med din sanering. Beroende på husets konstruktion, grundläggning och läge kan det tyvärr i vissa fall vara svårt att inreda källare med mindre än att bila ur plattan för dränering och isolering samt frilägga källarväggarnas utsida för dränering och isolering. Men det beror förstås på ambitionen med rummet också. Man kanske inte ställer samma krav på ett hobbyrum som ett barnsovrum.
 
Nej.

Vad skulle vara dolt? Inte gipset eller reglad vägg...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tommib
Nope, sorry.

Jag reagerar också på din önskan om att få bort ansvaret från dig. Varför skulle det inte vara ditt ansvar? Du har gjort en enorm affär när du har köpt hus, troligen en av de största du kommer göra i ditt liv. Då måste man läsa på....

Men välkommen till forumet i alla fall! Lägg gärna upp bilder här så kan du säkert få tips och råd om hur du sanerar ditt hus.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tanken var precis som sammy_j säger.
En besiktningsman borde gjort en anmärkan på denna konstruktion redan från början. Som sagt, första husköpet. Är svår att läsa på om allt vad hus innebär, risker mm. Mycket kommer löpande. Svårt att gardera sig från misstag när allt till synes ser kanon ut, förutom bakom väggen..lukt av mögel förekommer inte. Det värsta är att byggherren till detta rum är en snickare. Aja, vi river ur och sanerar och använder oss av rummet som ett källar rum skall användas till. Inga träreglar och skräp på väggarna.

Tack för snabba svar alla. Tummen upp till er.
 
Men är du säker på att det är dåligt? Jag rev en liknande vägg i min källare, den hade suttit i typ 30 år helt utan anmärkning
 
Jag frågar likadant som talaren ovan. Är det verkligen problem med fukt i rummet?
I princip alla hus som byggdes med källare på 60-talet har en gillestuga som är byggd med uppreglat trägolv direkt mot betongen och som dessutom är isolerat utan några luftspalter och liknande. Idag är det ju inte tillåtet att bygga så eftersom det är en riskkonstruktion, dock så är det ju långt ifrån alla som får ett problem med fukt trots det. Det är ju onödigt att riva ut något om det inte är skadat.
 
Helt säker. Vi hade en snickare hos oss för ett annat jobb och av en ren slump berättade han att detta var felbyggt. Vi började se över vad som fanns bakom och det var en stor mängd mögel i ett hörn. Det ska tilläggas att vi ska dränera om huset till sommaren, det kan vara en bov till det hela också. Men som sagt, felbyggt från tidigare ägare. Gör om, gör rätt 😊
 
Janus82 skrev:
Jag frågar likadant som talaren ovan. Är det verkligen problem med fukt i rummet?
I princip alla hus som byggdes med källare på 60-talet har en gillestuga som är byggd med uppreglat trägolv direkt mot betongen och som dessutom är isolerat utan några luftspalter och liknande. Idag är det ju inte tillåtet att bygga så eftersom det är en riskkonstruktion, dock så är det ju långt ifrån alla som får ett problem med fukt trots det. Det är ju onödigt att riva ut något om det inte är skadat.
Inte tillåtet? Hur menar du?
 
Har det gjorts en besiktning av en av dig anlitad besiktningsman som INTE gjort en notering om denna konstruktion?
 
MathiasS skrev:
Har det gjorts en besiktning av en av dig anlitad besiktningsman som INTE gjort en notering om denna konstruktion?
Oavsett så har det gått mer än två år. Så reklamationstiden på eventuell besiktning har nog passerat.
 
Ja vet inte hur dom avtalen ser ut. Är gränsen två år är det förstås kört.
 
På den sk jordabalksbesiktningen jag köpte var det i alla fall 2 år. Ingen aning om det är branschstandard eller ej.
 
tommib
En besiktningsman borde absolut ha anmärkt på detta. Där hade du kunnat ha något att hämta om du fortfarande kan reklamera den.

Det var inte min mening att vara otrevlig men det är en vanlig missuppfattning att man kan "reklamera" ett husköp på samma sätt som konsumtionsvaror...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.