Skall börja med smygarna i vårt hus och har då börjat fundera på hur fodrena (på insidan) skall se ut. Vad skulle ni välja: Att ha samma foder runt om fönstret eller att ha en list som sidofodren "står på" under fönstren och på så sätt få lite bredare plats för blommor ( utan blir det ca 15 cm)? Hur har ni?
 
I våran "stuga" som används som snickarbod så är det precis som du beskriver.
Det är en list i botten som fodren står på.
Tycker det är kanonsnyggt, det borde vara original från 1909-11 ungefär.

På länken nedan ser du ett fönster i stugan:
http://www.nybleus.se/hus/bilder/tvrum/17.jpg
 

Helt klart med list i botten, annars blir det lite väl mycket "tavelram"
 
tallmilan skrev:
Helt klart med list i botten, annars blir det lite väl mycket "tavelram"

Ja, en stadig fönsterbräda som sidofodren står på är snyggt, så gör vi iaf.
 
Vi har BÅDE samma foder runt hela fönstren samt en utåtstickande (ca 3 cm) fönsterbräda ser ok ut tycker jag!
 
Det som jag funderar på är om man får ihop skarven snyggt mellan list och smyg?
Vi har BÅDE samma foder runt hela fönstren samt en utåtstickande (ca 3 cm) fönsterbräda ser ok ut tycker jag!
Vilket tycker du CO är snyggast?
 
Inte riktigt säker på att jag fattar vad du menar men våra foder sitter ju runt hela fönstret som jag tidigare sa och sedan har vi i "botten" av smygen en tjockare bräda som går innanför sidofodren och sticker ut ca 3 cm med avrundade hörn. Fodret under fönstret sitter alltså helt under förnsterbrädan. (Obs! att detta inte är orginal utan något vi gjorde när vi renoverade huset förra året!) Vet inte om det gjorde dig klokare?
 
Har bestämt oss för att köra en list under fönstren och fräsa ett spår i den och fönstersmygbrädan så att man kan binda samman dem med en lös fjäder - för att minimera risken för att skarven mellan de två syns. Tack för inputt :)
 
Hej!

På bilden Jocke visade så såg det ut som undre listens kanter var kapade. Våra har samma profil även på ändarna. Tror allt att man gjorde så förr. I vårt förra hus från 20-talet gipsade vi väggarna och infälld el. Vi tog bort undre listen vi pratade om nyss och beställde 22mm MDF frästa som vi ville sedan kexade vi fast dem direkt i undre karmstycket. Stabilt och mycket snyggt.

Lagavulin.
 
Lagavulin skrev:
Hej!

På bilden Jocke visade så såg det ut som undre listens kanter var kapade. Våra har samma profil även på ändarna. Tror allt att man gjorde så förr.
Köper man profilerade lister så kan det vara svårt att profilera ändarna, men finns ett trick. Såga 45° och gera på en liten bit som om listen skulle fortsätta rakt in i väggen. Limma och ´sätt liten spik så har du en snyggt och proffsig avslutning

/AB
 
W
Man kan göra som elof sade (det har vi gjort) eller så går man till ett snickeri som gör lister och måttbeställer liseterna då hyvlar de listerna från båda hållen så att profilen går in mot väggen, så är våra orginal lister gjorda och jag har hittat ett snicker som gör det för inte för mycket pengar så nästa gång blir det så.
 
Eller så plockar man fram handöverfräsen och gör egna fönsterbrädor då kan man få precis den form man önskar.
Finns rejäla frässtål för 12 mm som har almogeprofil. Mina fönsterbrädor är visserligen inte uppsatta än men verkar mycket lovande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.