För ryggåstak
 
Vi har byggt ett 1,5-plans hus i Vellinge kommun. Ca 170 kvm. Huset är ett fiskarhedenvillan, en kraftigt omritad variant av Näktergalen. Sten, med puts. Hög standard med en hel del tillval (el inkl spottar och automation, conturakamin, OSB, relativt exklusivt kakel/klinker, vitvaror etc). Byggt på generalentreprenad. Garage/förråd har jag byggt själv (byggsats). Allt som allt har vi (utöver tomt) lagt precis över 4 miljoner, då är byggherrekostnader inkl räntor, samt markarbeten inräknade. Dock ingen stenläggning eller så. Känns ju ganska prisvärt efter att ha läst diskussionerna i denna tråd. Visst har vi lagt ner en del egen energi med att köpa in badrumsinredning och vitvaror själva, men inget extremt.
 
Vad fick du 200 kkr ifrån? Övriga tillval som braskamin mm?
 
Kommer inte ihåg. Har bara fått grova uppskattningar
 
Shiraz skrev:
Jag står kluven till vad som är rimligt att lägga på huset?

Tomten kostar 3,4-3,5mkr
Hus grundpris 3,25mkr
Markarbeten ca 200kkr
Tillägg såsom ryggåstak 200kkr
Altan 100kkr
Garage ca 250kkr
Byggherrekostnader ca 300kkr

Huskost ca 4mkr plus byggherrekostnader 300kkr
Är det rimligt pris för ett 172m2 enplan med träpanel?

Är det rimligt att betala detta för produktion i Skanör? Eller bygger vi för billigt eller för dyrt map tomtpriset?
Finns egentligen bara två sätt att få reda på det, det enklaste är att kolla vad liknande hus säljs för i området (booli.com)

Det andra tar mer tid och är kanske lite krångligare då du inte bor i området. Men kontakta ett par mäklare, ta med dom till tomten, visa vilket hus ni kommer bygga och berätta om vilka planer ni har. Efter det så får ni förhoppningsvis en värdering som är närmare verkligheten. Snackas mycket skit om mäklare men en bra mäklare kan sitt område.

Vi lärde oss en hel del, bla att vi borde bygga större och höja standarden. Detta då köparna är kapitalstarka i området. Vi tog detta med oss och justerade våra planer vilket även höjde värderingen.
 
Har frågat mäklaren som värderade vår tomt för någon vecka sedan och han sa att huset borde kosta ca 3,5-4mkr. Frågade dock inte om det var med garage eller utan ..
Så jag tror att jag kikar på rätt hus just nu.
 
Redigerat:
Kollade på tomten idag. Det hus som jag övervägt funkar inte, det måste bli 1,5plan annars blir det för stort och ingen gräsmatta kvar:(
Kikar på B018 just nu. Stort som skam 213m2...Men BYA 160m2:)
 
Vi byggde också med Willa Nordic. Lite dyrare, extremt mycket mer tjafs.

C Ceril skrev:
Vi byggde hus med Willa Nordics representanter i Göteborg, Nordicon, 2006 och är överlag mycket nöjda. De är lite dyrare men det blir också inget tjafs. Ett exempel är att vi skulle inreda övervåningen själva. Normalt brukar de då inte dra upp vatten på övervåningen då det riskerar frysa, men vi skulle inreda direkt och kom överens om att de skulle dra upp vatten. Representanten från Nordicon blev dock sjuk och de bytte kontaktperson så detta föll mellan stolarna. När vi skulle lägga golvspån insåg vi att vatten inte var draget och ringde Nordicon. Svaret blev då inte "kan ni bevisa att vi har kommit överens om det" utan de sa "oups, vi hinner inte idag (fredag) men gör det på måndag". När de väl kom på måndagen drog de inte bara upp vattnet utan även fram det till badrummet och fram vatten från värmepumpen till där vi skulle ha golvvärmeanläggningen på övervåningen. När de skulle spränga frågade vi om de kunde ta bort lite mer så vi fick plats med en uteplats - inga problem.

Överlag var snickarna, elektrikerna och kakelsättarna mycket bra. Snickarna var omtänksamma och gav dessutom en massa goda råd när vi byggde övervåningen. Elektrikerna hade det bästa system för att samla in kundkrav jag har sett. Även där gick de några steg extra. Vi hade beställt rör i väggarna för högtalarkabel. När de skulle dra in dem frågade de om vi hade högtalarkabeln "för då kan jag lika gärna dra in dem i rören innan jag drar in dem i väggarna".

Målarna var ok. Det som havererade var markarbetena. Jag tror de hade goda intentioner men killen som fick göra jobbet var för ung med för lite stöd från mer erfarna. Tomterna ligger som i en gryta och vatten rinner från bergen runtom. Som ett resultat har alla tomter fått varierande grad av vattenproblem. Dåligt underarbete har också lett till att vägen till oss har fått skador av vatten som underminerar den. Dessa problem är ännu inte utagerade och vi har ett öppet ärende för att de skall fixa detta.

Skulle jag bygga med WillaNordic igen? Japp utan tvekan.
 
Kan säga att vi till slut valde WN, och det var rätt val. Nu 18 månader efter en inflytt i ett felfritt hus så är vi ruskigt nöjda. Denna resa var så smärtfri. Kan bara säga gott om wn
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Kan säga att vi till slut valde WN, och det var rätt val. Nu 18 månader efter en inflytt i ett felfritt hus så är vi ruskigt nöjda. Denna resa var så smärtfri. Kan bara säga gott om wn

Hej,

Vilket hus blev det från WN? Blev det WN ONV A5L+ eller ändrade ni er?
 
Det blev deras New England hus, tyvärr blev ONV A5L+ för dyrt och min hustru ville inte ha A4L+ vilket jag kunde tänka mig så det blev 1,5 plan eastport.
Är nöjd med huset, det enda jag grämer mig över är att jag ville ha 1plan och ett garage....avvaktade med garaget vilket var korkat. Nu måste jag söka nytt bygglov, det hade varit smartare att ha gjort plattan direkt o väntat....sedan förlängt bygglovet
 
  • Gilla
camigus
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Det blev deras New England hus, tyvärr blev ONV A5L+ för dyrt och min hustru ville inte ha A4L+ vilket jag kunde tänka mig så det blev 1,5 plan eastport.
Är nöjd med huset, det enda jag grämer mig över är att jag ville ha 1plan och ett garage....avvaktade med garaget vilket var korkat. Nu måste jag söka nytt bygglov, det hade varit smartare att ha gjort plattan direkt o väntat....sedan förlängt bygglovet
Ah, det är ett bra tips. Ska tänka på det.
För vi planerar på att bygga hus och det svåraste verkar vara att hitta en bra leverantör. Men ni är alltså nöjda med WN? Både med kvalitet/finish men också samarbetet?
 
Det var värt varenda krona. Nu kan jag bara tala för Malmökontoret men jag tycker att allt funka superbra. Ingen som klagade fastän jag var o kikade jättemycket på bygget. Bra byggare hade de valt med. Så jag hade valt dem igen.
 
  • Gilla
camigus
  • Laddar…
Härligt, det låter ju väldigt lovande.
Vad landade pris/kvm på tillslut om man får fråga? Inklusive markarbeten, entreprenad osv? Tänker så man har en referenspunkt.
 
Stålisarna Stålisarna skrev:
Härligt, det låter ju väldigt lovande.
Vad landade pris/kvm på tillslut om man får fråga? Inklusive markarbeten, entreprenad osv? Tänker så man har en referenspunkt.
Nu skiljer priserna mot 2017 då de gick upp efter vi skrev på men vi betalade ca 26500kr/m2 om jag kommer ihåg rätt. Men det är med många tillval...så huset ser inte ut som ett standard eastport. Detta är bara vad vi betalade WN, inga byggherrekostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.