Bygg bostäder/byggnader/samhälle som är mindre elberoende istället för att skylla allt på "konsumenterna". Sicket dravel.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jaha, nu finns det svart på vitt dokumenterat uppenbara självklarheter.

Fattiga konsumerar minst, (och är därmed mest miljövänliga).
Vi använder mest el när vi är hemma, och då särskilt på kvällen.

Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
Hur många kan flytta på sin elkonsumtion i fråga om matlagning och fritid när samhället är uppbyggt på dagskift? Kyla och mörker "råkar" ju också råda i högre grad på kvällar och nätter.

Nå, studien är gjord utifrån ett nationalekonomiskt perspektiv och relaterar till önsketänkande från "toppen" ang elförbrukning. Allting skulle vara så mkt enklare för politiker och elproducenter om den stora massan inte vore så mänsklig.

Om makthavare och elproducenter mot förmodan lyckas dra rätt slutsats så kommer det att finnas tillräckligt med el när den behövs, och till ett pris som inte gör alla fattiga.
Det finns inga alternativa fakta, och det finns ingen alternativ verklighet.
 
  • Gilla
Vissla och 4 till
  • Laddar…
L
Oldboy skrev:
Jaha, nu finns det svart på vitt dokumenterat uppenbara självklarheter.

Fattiga konsumerar minst, (och är därmed mest miljövänliga).
Vi använder mest el när vi är hemma, och då särskilt på kvällen.

Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
Hur många kan flytta på sin elkonsumtion i fråga om matlagning och fritid när samhället är uppbyggt på dagskift? Kyla och mörker "råkar" ju också råda i högre grad på kvällar och nätter.

Nå, studien är gjord utifrån ett nationalekonomiskt perspektiv och relaterar till önsketänkande från "toppen" ang elförbrukning. Allting skulle vara så mkt enklare för politiker och elproducenter om den stora massan inte vore så mänsklig.

Om makthavare och elproducenter mot förmodan lyckas dra rätt slutsats så kommer det att finnas tillräckligt med el när den behövs, och till ett pris som inte gör alla fattiga.
Det finns inga alternativa fakta, och det finns ingen alternativ verklighet.
Så sant och vad menar de egentligen att man skall göra på dagarna istället. Värma upp huset extra mycket för att stänga av elen på kvällen? Eller köra tvätt och diskmaskin när ingen är hemma? Låter väldigt logiskt!
 
Ungefär lika listigt som när chefen för Östgötatrafiken för tiotalet år sedan sa "vi måste få resenärerna att ändra sina resvanor, nu reser folk mest morgon och eftermiddag och det gör att det är svårt att få ett optimalt nyttjande av vagnparken".
Hee...:x folk bränner väl varken ström eller åker lite hit och dit på måfå...?
 
Fotografen skrev:
Ungefär lika listigt som när chefen för Östgötatrafiken för tiotalet år sedan sa "vi måste få resenärerna att ändra sina resvanor, nu reser folk mest morgon och eftermiddag och det gör att det är svårt att få ett optimalt nyttjande av vagnparken".
Dilbert-klass på den. :p

(http://dilbert.com/)
 
Jag som är i nätbolagsbranschen ser inte det här med timmätta privatkunder som något som är särskilt intressant idag (undantag från ovannämnda exempel finns naturligtvis, t.ex. skulle en varmvattenberedare kunna styras intelligent och pausa uppvärmningen någon timme under den tidiga kvällen när det är en effekttopp från all matlagning, tvätt och disk etc).

Nej det som ÄR intressant är förberedelsen för morgondagens last. Som det ser ut nu kommer t.ex. elbilar att bli mer och mer populära och som näten är byggda idag så finns det både flaskhalsar i produktionskapacitet och i överföring i lokalnäten som gör att det inte kommer fungera om alla kopplar in dessa direkt när de kommer hem och laddeffekten tillkommer ovanpå den effekttopp som redan finns under tidiga kvällar. Just batteriladdning i bilar är ju något som många utan problem skulle kunna styra om till att påbörjas senare på kvällen (kanske runt klockan 21-23) utan någon som helst komfortförsämring.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det låter rimligt. Bör ju enkelt kunna styras med timer.
Problemet som kvarstår, om det ens är/blir ett problem i praktiken, är att få elbilskunderna att sprida ut sina laddtider.
 
Ladda på Jobbet är väl det bästa då?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Elpriset skiljer alldeles för lite för detta, visst finns det extremer när el kostar 1-2öre och 170öre, men inte så ofta, alldeles för lite för att spara.

Hade skillnaden varit större än några ören mellan hög/låg, så visst kunde man styra lite förbrukning till kvällar/nätter.

Jag styr lite förbrukning till kvällar, då jag vill sälja egentillverkad sol el som är dyrare än inköpt el.
 
Oldboy skrev:
Det låter rimligt. Bör ju enkelt kunna styras med timer.
Problemet som kvarstår, om det ens är/blir ett problem i praktiken, är att få elbilskunderna att sprida ut sina laddtider.
Lösningen är ju att centralisera alla laddstationer, genom att de är uppkopplade så kan de kommunicera med nätbelastningen och se till att det blir laddat på rätt tid. (Man anger i laddstationen att man skall ha bilen imorgon 06:00, och då har laddstationen natten på sig att se till att den är fulladdad tills dess)
 
Det måste till större variationer i elpriset för att det ska vara lönt att både investera i utrustning som klarar olika priser och stå ut med omaket som det kan innebära.

Om jag slår ut hela min kostnad på förbrukningen, inklusive nätavgifter och fasta kostnader är mitt elpris runt 1,6 kr/kWh. Av dessa utgör ca 30-40 öre priset från Nordpool vilket är alltså det som kan variera över dygnet. Säg att priset är nedsatt med 50% på en oattraktiv tid på dygnet, då betalar jag alltså runt 1,4 kr/kWh med allt inräknat istället för 1,6 kr/kWh.

För mig som elkonsument är detta en dålig prisnedsättning. Det måste mer till än Nordpools priser. Nätägaren är den stora vinnaren om lasterna kan fördelas bättre över dygnet då distributionsnätet inte behöver vara anpassat för topparna då alla ska samtidigt koka morgonkaffet. Det bör i såna fall vara så att både nätöverföringsavgifter är variabla över dygnet samt att de fasta nätavgifterna är lägre för de som kan fördela lasten över dygnet (lägre huvudsäkring kanske?).
 
Haha, ja läste artikeln, förstår väl en dum?? Är det gratis så bryr sig ingen, trodde jag var allmänt känt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.