En mobil variant.
Mitsubishi Electric MJ-E16VX Luftavfuktare
 
"Föremålet måste finnas i eller på byggnaden (ett fysiskt samband) och det måste vara till nytta för byggnaden oavsett vem som äger denna (ägnat till stadigvarande bruk). Till denna tillbehörskategori räknas, förutom sådant som finns inmonterat i byggnaden, även sådant som naturligt kan kopplas till byggnaden (t.ex. nycklar). Om installation är ett krav för att föremålet ska fungera måste så ske för att det ska anses vara tillbehör."

Avfuktaren finns i byggnaden, och man får ju hävda att den är till nytta för byggnaden. En köpare som besökt källaren på visning och upplevt den som fräsch, och sett avfuktaren, blir nog lite purken vid tillträde när de kommer ner i en rå källare utan avfuktare. Trådar på Byggahus har startats för mindre.
Installation, tja, sladden är inkopplad i eluttaget, ungefär vad som krävs för ett kylskåp.
 
Vi köpte ett hus med luftavfuktare stående i källaren. Den tillföll oss som ny ägare. Men badkaret tar du med dig. Alt fråga om dem vill köpa de så slipper du flytta det.
 
harry73
ahlgren88 skrev:
Avfuktaren köpte jag ENDAST för att mäklaren tyckte jag skulle ha den i källaren inför visningen för att det inte skulle bli så rå miljö i källaren (men att jag sedan tar med den till nästa hus). Men inga fukt eller mögelproblem finns i källaren.
Tar du med avfuktaren och frågar köparen efter den, då ska du svara att du köpte den till ditt nya hus och att du bara testkörde den, men du får räkna med att köparen inte går med på det.

Att du fick mindre betalt än du ville är inte anledning att strippa huset på allt. Du gick med på priset och det är inte sagt att du skulle få mer om du väntade tills nästa spekulant, inte ens att du hade sålt huset redan.
 
S
Varför skulle avfuktaren ingå? Vad ger ni TS för råd egentligen? Så om jag har en portabel AC som kyler på sommaren så miljön blir behaglig ska det ingå i köpet menar ni? Utan att det är reglerat i mäklarens beskrivning?

Nej, skärpning nu för i helvete. Avfuktaren ska INTE ingå i köpet om det inte står så i ert kontrakt. Att du har köpt en avfuktare för att miljön ska vara mer behaglig spelar ingen större roll. Vill köparna ha samma miljö som dig, får de köpa en egen.

Till dig som skrev här ovan att ni fick behålla en avfuktare. Kanske flyttade de du köpte av till en lägenhet? I så fall kan man vara schysst och lämna saker. Det är mer kutym än undantag.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Precis Svenss0n, jag går helt på din linje.

I huset som vi nu köpt istället, stod även där en portabel avfuktare. Men jag räknar kallt med att de ägarna tar med sig den när de flyttar. (Så anledningen att vi köpte vår avfuktare var för att ha den i vårt nya hus, där jag misstänker att behovet av avfuktaren är större. Annars skulle jag aldrig ha köpt den).

Kan tycka att ska man lämna kvar en portabel avfuktare så ska väl även hushållets stationära dator ingå?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
MultiMan
ahlgren88 skrev:
Precis Svenss0n, jag går helt på din linje.

I huset som vi nu köpt istället, stod även där en portabel avfuktare. Men jag räknar kallt med att de ägarna tar med sig den när de flyttar. (Så anledningen att vi köpte vår avfuktare var för att ha den i vårt nya hus, där jag misstänker att behovet av avfuktaren är större. Annars skulle jag aldrig ha köpt den).

Kan tycka att ska man lämna kvar en portabel avfuktare så ska väl även hushållets stationära dator ingå?
På vilket sätt är en stationär dator till nytta för huset, såsom en avfuktare är?
 
Den ska givetvis inte ingå, av samma anledning som tex en frysbox inte ingår.
 
Dammuppsamlare ? ;)
När skämt åsido.. Jag förstår väl att man tänker olika, men för mig är det en självklarhet att en sådan sak som en portabel avfuktare inte ska ingå.

Dessutom var det en rekommendation ifrån mäklaren att köpa den för att få till ett behagligare klimat, men att jag sedan tar med mig den till vårt nya hus. Det var hans ord.
 
harry73
Svenss0n skrev:
Varför skulle avfuktaren ingå? Vad ger ni TS för råd egentligen? Så om jag har en portabel AC som kyler på sommaren så miljön blir behaglig ska det ingå i köpet menar ni? Utan att det är reglerat i mäklarens beskrivning?

Nej, skärpning nu för i helvete. Avfuktaren ska INTE ingå i köpet om det inte står så i ert kontrakt. Att du har köpt en avfuktare för att miljön ska vara mer behaglig spelar ingen större roll. Vill köparna ha samma miljö som dig, får de köpa en egen.

Till dig som skrev här ovan att ni fick behålla en avfuktare. Kanske flyttade de du köpte av till en lägenhet? I så fall kan man vara schysst och lämna saker. Det är mer kutym än undantag.
Vi har ett Hjältevadshus med krypgrund och avfuktare i grunden. Där är det väldigt tydligt att avfuktaren är en del av husgrunden och det skulle aldrig falla mig in att ta med det vid en eventuell försäljning.
Poängen är att det finns fall där en avfuktare självklart ingår i avtalet och då finns det också gränsfall där säljaren tycker att den inte ingår och köparen utgår ifrån att den ingår. Det är väl det som några här vill varna TS för.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En avfuktare i krypgrund går inte att jämföra med en portabel avfuktare i källaren. Mitsubishi MJ-E16VX är mer för tvätttorkning än rumsavfuktning.

Var det inte mäklaren som startade avfuktaren?😉
Det händer ofta att mäklaren tänder en brasa i kamin/öppen spis/etc inför visning just för att få bort den råa luften i källaren.
 
harry73
Demmpa skrev:
En avfuktare i krypgrund går inte att jämföra med en portabel avfuktare i källaren. Mitsubishi MJ-E16VX är mer för tvätttorkning än rumsavfuktning.
Såklart kan man det.

En bärbar Amcor luftavfuktare står på ett golv med öppen vattentank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som framgår av svaren här är det inte solklart hur man tolkar Jordabalken. Jag hävdar inte att det är solklart att den ingår, iom tolkningen jag gjorde ovan, men jag tycker det finns stöd för en köpare att tolka det som det ingår. Har ni olika tolkningar får en domstol avgöra det, men jag antar att det ändå kommer att göras allt för att avgöra en sån här småsak med en förlikning.
Eftersom du nu avser att ta med avfuktaren och uppenbarligen själv tvivlat på om det är ett tillbehör (varför annars starta den här tråden) tycker jag du kan förtydliga för köparna att den följer med redan nu, innan tillträdet. I bästa fall ser de saken på samma sätt som du, i värsta fall börjar de bråka och ni kan förhoppningsvis lösa det före tillträde.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
hsd
Vilket snicksnack
Ska tv:n ingå i huset????
Givetvis inte och detsamma gäller avfuktaren
Dumma kommentarer om att domstolen ska avgöra är ju bara befängt.
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
Tycker iofs. att TVn är ett dåligt exempel. Den finns inte där för husets skull. En avfuktare finns där för hålla undan fukt.

Som jag ser det så är avfuktaren i en gråzon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.