Jagar lite golvdrag i tv-rummet (som vanligt), tog bort treetex:en, masoniten under.
Ser då att det är lerklinade väggar som är så porösa att det lossnar bara man tittar på
dem.

Vi har för avsikt att tapetsera rummet, så att lerklina om väggarna lockar inte.
Jag skulle bara vilja reparera och fylla upp så att det finns underlag under gipset.

Går det att fylla i med gipsbruk ? www.nybleus.se/lerklin.jpg

 
Laga lika med lika. Gips rör sig inte som lera, så förmodligen gör du dig en björntjänst, och riskerar ännu mer sprickor. Det är tokenkelt att lerklina, speciellt om det bara ska vara lite. lera+ sand, limvatten och lite kutterspån borde ju räcka gott!
 
Ja, man får läsa lite i böckerna så går det nog att lösa.

Lite fundersam på tjockleken då, det är ca 20-30mm tjockt lager på vassen
som är satt på timmerstommen.

Antar att man får klina flera varv lite tunnare.
 
Det är inga problem att lägga på 2 cm, det är nästan svårare att göra tunnare! Men två påslag borde definitivt räcka!
 
TorpSara, berätta lite mer om hur man gör.
 
Så här gjorde vi: Vi hyrde en tvångsblandare, det var bra. Vi blandade med vanlig lera från kakelunsmakaren och 0-4 mm sand från Bauhaus. Limvatten på pärllim från färghandeln och kutterspån (köpte på Granngården). Jag köpte häcklade linfiber från Sycon som vi klippte i bitar om ca 2-5 cm. För känslans skull hällde vi i en hink kodynga också i första påslaget, det kanske man ska skippa... :surprised: Linfibrena är det vanskliga, de trasslade lite runt armarna i blandaren och man fick lite väl torr blandning mot slutet. Det var å andra sidan lätt att späda i hinken och det är MYCKET lätt att få känslan för konsistensen.

Proportionerna ungefär som följer:
2 delar lera
3 delar sand
1 del eller kutterspån
1 del linfiber
lite limvatten och vanligt vatten

Vi klinade på murnät. Det sprack som tusan när det torkade, för vi hade nog för mycket lera, men efter torkningen så "målade" vi väggarna med lervälling och en bred rodfärgspensel. Det var nog det bästa vi kunde ha gjort. Ytan blev verkligt bra och hörnen perfekta!

Tyvärr kommer jag inte åt bilderna nu, men jag kan lägga in sedan!
 
Jag har en gammel gård från 1860. I 1 rum var lerkliningen kvar, men lossnad överallt.
Vi har tagit ned al leran, och tänkta genanvända denne, men vet inte om det går?
(Ursäkta mitt svenska - jag är dansk  ;) )
 
Det kan gå bra! Blötlägg den ordentligt i vatten, men bara så att vattnet precis täcker. Låt ligga i ett par dygn, fyll på med vatten om det behövs. Blanda det gamla med det nya! Är det kalkputs så går det däremot inte.
 
TorpSara, du sa att ni köpte linfibrer från Sycon, vad är det och var finns dom? Jag skulle behöva lin till armeringen, men hittar ingen leverantör förutom Gysinge och dom är verkligen svindyra...
 
Sikon (heter dom visst...) har linprodukter. Jag vet inte om man får länka till kommersionella företag, men sök på lindrev på Google så hittar du!  ;) Det är inte linhalm utan rena fiber, mycket bättre tyckte vi!! Klipp i små bitar (gärna 2 cm) med en extra kraftig och bra sax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.